Gå til innhold

Noen som har besteget Mount Everest ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har besteget Mount Everest? Kan dere fortelle om opplevelsen deres, hvor tungt det var og hvilken form dere var i? 

Eller kjenner noen her noen som har besteget Everest?

Anonymkode: 01ba2...d58

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tviler jeg sterkt på at noen her har.

Skrevet

Sjekk påf fjellforum.no, der tror jeg kanskje du får mer napp enn her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gjort det, har ikke kapasitet eller lyst til å gjøre det. Har dog sett mange dokumentarer. Har du penger, kan profesjonelle nesten dra deg opp. Du må ha mye penger eller være dyktig (og fortsatt betale en del) for å klare det. Og være villig til å dø, for selv om det ikke er en teknisk hard tur så er det risikabelt og omtrent umulig å utføre redningsaksjoner hvis noe går galt i en viss høyde. 

Anonymkode: b5a11...53f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å bestige Mount Everest? Er over 25 nordmenn som har besteget fjellet før. Hvorfor ikke heller bestige et 8000 m fjell ingen nordmenn har klart å bestige? Ville heller gått for Broad Peak. Eneste av 8000 m fjellene som er ubesteget av nordmenn. 

Anonymkode: 30711...3e5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å bestige Mount Everest? Er over 25 nordmenn som har besteget fjellet før. Hvorfor ikke heller bestige et 8000 m fjell ingen nordmenn har klart å bestige? Ville heller gått for Broad Peak. Eneste av 8000 m fjellene som er ubesteget av nordmenn. 

Kari (29) er første nordmann på toppen av Broad Peak

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For de som er interessert å i lese en kul og spennende bok om det anbefaler jeg "The Abominable" av Dan Simmons.

Handlingen finner sted i 1920-årene og har litt flere og mystiske elementer enn bare hvordan det var å bestige Mt. Everest i 1920-årene, men mye av boken handler om nettopp bestigningen og det tekniske og praktiske rundt det.

Jeg ble litt småskuffet når plotet etterhvert på en måte løsnet, men den er allikevel god og underholdende, og tar leseren med på en interessant reise i forhold til det å bestige Mt. Everest.

Anonymkode: 128b7...298

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Everest er veldig krevende, men den store kongen blant klatrere er K2. Everest er enklere enn K2 og er assymetrisk, som gjør at man har litt enklere ruter til topps. Langt flere utlagte tau og opptegnede ruter, Everest er kommersielt. K2 er symmetrisk, langt mer avsidesliggende og alle rutene opp omtrent like vanskelige.  (litt lettere fra den pakistanske siden, men jaggu ikke mye). Everest har hatt flerfoldige tusen besøkende, mens bare rundt 300 mennesker har besteget K2, og aldri om vinteren.

Du skal være meget god for å ta Everest, men klarer du K2 er du den ypperste elite. Uansett er det langt opp i nivå til Himalayafjellene. Klarer man fjell som Store Skagastølstind eller Romsdalshorn f.eks, kan man være mer enn fornøyd, og fortsatt er det mange nivåer opp.

Et lite bilde av kongefjellet K2 i all sin prakt.

09052018_K2_182653-1020x665.jpg

Anonymkode: 9bcfe...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Oi. Det har jeg ikke fått med meg. Broad Peak har vært et vanskelig fjell å bestige. Ikke av de mest vanskelige klatreteknisk. Men utrolig vanskelig pga snøforholdene. Du skal være heldig med å akkurat treffe forholdene for et toppforskere. Så imponert av den dama som greide det. Misunner henne også turen. Broad Peak ligger langt unna sivilisasjon. Bortgjemt og ikke den turistfella som feks Everest Base Camp er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...