AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Hei! 14 år gammel jente her! Trenger å høre voksnes meninger om denne saken her: For ca. en måned siden tok jeg en nat.prøve. Jeg tok den et par dager senere enn resten klassen da jeg var syk den dagen prøven egentlig var satt opp på. Derfor satt jeg på et grupperom ,med 2 andre elever, uten lærer under prøven. Jeg har en avtale med lærerne at jeg får høre på musikk under prøver, grunnet konsentrasjonsvansker, og fikk derfor ha ipad tilgjengelig under prøven noe de andre eleven ikke fikk lov til. Ipaden min ble overvåket gjennom en app under hele prøven noe som gjorde det umulig for meg og gå inn på f.eks. safari og søke etter svar. Uansett, i dag fikk jeg tilbake prøven og fikk stryk med en tilbakemelding som tilsa at jeg jukset. Den lød slik: Dette var en prøve uten hjelpemidler. Jeg finner ordrett flere av dine svar fra wikipedia.no og snl.no. Denne prøven er ikke godkjent. Læreren vi har i faget var verken på skolen dagen jeg tok prøven eller i dag. Jeg fikk derfor ikke snakket med henne i det jeg fikk prøven tilbake. Pappa sendte en melding til henne etter skoletid (han syntes også dette var idioti) og fikk til svar at nå som hun hadde levert prøven så fikk hun ikke gjort noe med det, men at jeg kunne ta med prøven på skolen slik at hun kunne «bevise» at hun har rett. Hun sa også at siden jeg hadde ipad tilgjengelig under prøven så synes hun det var svært merkelig at det jeg skrev var så likt som det på snl.no. Jeg kjenner jeg blir meget irritert da jeg verken hadde mulighet til og jukse, og at hun kommer med ganske alvorlige anklagelser uten grunnlag. Prøven vi hadde var om syrer og baser og setningen jeg hadde «kopiert ordrett fra wikipedia» under prøven var slik: ph er en måleenhet for surhetsgrad i vannløsninger. Denne setningen hadde jeg kun lest kvelden før og husket på til neste dag. Hadde også tatt informasjon fra snl.no om maursyre og hippursyre, men hadde ikke skrevet noe som helst ordrett av. Er ikke keen på å ta prøven på nytt, men vil veldig gjerne at hun skal innse og innrømme at hun tar feil. Trenger da noen (gjerne litt frekke) konfrontasjoner å gi henne. Kom gjerne med tips til det:) Hva er meningene deres om saken her? Om hun har rett, hvorfor? Anonymkode: 90126...d0c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Når man ikke har hjelpemidler tilgjengelig er det heller ingen krav til oppføring av kilder. Det sier seg selv at man bruker den samme ordlyden som det man har lest når man selv skal gjengi fakta, særlig når det gjelder definisjoner. Det bør alle lærere være klar over. Så fremt det ikke har vært mulig for deg å ha tilgang til disse nettsidene under prøven og det ikke har blir avdekket står denne læreren veldig svakt i påstandene sine. Når iPaden din ble overvåket under prøven styrker det din sak betraktelig. Fint at du engasjerer foreldrene dine. Dette er ikke en sak du som 14-åring trenger å føre alene. Anonymkode: 8cb2e...b91 9
sstinemor Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man ikke har hjelpemidler tilgjengelig er det heller ingen krav til oppføring av kilder. Det sier seg selv at man bruker den samme ordlyden som det man har lest når man selv skal gjengi fakta, særlig når det gjelder definisjoner. Det bør alle lærere være klar over. Så fremt det ikke har vært mulig for deg å ha tilgang til disse nettsidene under prøven og det ikke har blir avdekket står denne læreren veldig svakt i påstandene sine. Når iPaden din ble overvåket under prøven styrker det din sak betraktelig. Fint at du engasjerer foreldrene dine. Dette er ikke en sak du som 14-åring trenger å føre alene. Anonymkode: 8cb2e...b91 Enig i denne! Ta det opp med læreren det gjelder neste gang du har mulighet. Om det ikke skjer noen framgang ta det videre til rektor, avdelingsleder e.l. Fint du ikke lar deg "tråkke over" av læreren:) 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 Hvem overvåket iPaden din? Jeg regner med at dette ble gjort gjennom en lærers iPad? Snakk med denne læreren og be ham/henne evt om å snakke med læreren din. Det er den læreren som sitter med beviset. Bruker dere Classroom-appen? Evt hvilket program velbrukt for å overvåke iPaden din? Anonymkode: c25f5...e2b 1
ajarRun Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 Ta å pugg definisjonene ennå bedre. Husk bruk av kursiv og tegnsetting og be om prøven på papir. Skriv ordrett og identisk med wikipedia og snl på alle svarene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem overvåket iPaden din? Jeg regner med at dette ble gjort gjennom en lærers iPad? Snakk med denne læreren og be ham/henne evt om å snakke med læreren din. Det er den læreren som sitter med beviset. Bruker dere Classroom-appen? Evt hvilket program velbrukt for å overvåke iPaden din? Anonymkode: c25f5...e2b Min kontaktlærer overvåket IPaden min. Vi bruker classroom appen ja. Tar den skjermopptak av ipaden og lagrer det? Isåfall er jeg saved.. Anonymkode: 90126...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Min kontaktlærer overvåket IPaden min. Vi bruker classroom appen ja. Tar den skjermopptak av ipaden og lagrer det? Isåfall er jeg saved.. Anonymkode: 90126...d0c Usikker på om den kan ta skjermopptak, men den skal jo «låse» iPaden din. Gjorde læreren det? Om iPaden din var låst kun på dette musikkprogrammet så skal du jo ikke kunne bruke andre apper. Anonymkode: c25f5...e2b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Hugser du spørsmåla frå prøven godt nok til å kunne svare det samme ved en muntlig prøve? Det er jo beste måten å bevise at du ikkje har juksa 😊 Anonymkode: adaa0...9a9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Usikker på om den kan ta skjermopptak, men den skal jo «låse» iPaden din. Gjorde læreren det? Om iPaden din var låst kun på dette musikkprogrammet så skal du jo ikke kunne bruke andre apper. Anonymkode: c25f5...e2b Jeg vet ikke om de andre appene var «låst» da jeg ikke var inne på noen andre apper enn spotify. Det kom kun opp en blå strek øverst på ipaden som viste at ipaden ble overvåket.. Anonymkode: 90126...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hugser du spørsmåla frå prøven godt nok til å kunne svare det samme ved en muntlig prøve? Det er jo beste måten å bevise at du ikkje har juksa 😊 Anonymkode: adaa0...9a9 Kunne spurt om å ha fått tatt prøven muntlig nå i etterkant, men tviler på at læreren vi godta dette siden jeg allerede har tatt prøven og er klar over spørsmålene jeg vil få:/ Anonymkode: 90126...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 Er læreren nyutdannet eller? Det der hørtes jo ikke ok ut i det hele tatt😡 Anonymkode: 90126...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #12 Skrevet 3. mai 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er læreren nyutdannet eller? Det der hørtes jo ikke ok ut i det hele tatt😡 Anonymkode: 90126...d0c Aner ikke om hun er nyutdannet eller ikke. Hun er ganske ung da, så hadde ikke forundret meg.. Veldig enig i at det ikke er ok:( Anonymkode: 90126...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå