Gå til innhold

Bør samboer betale leie til meg når h*n er utenlands?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Million skrev:

Hadde han hatt egen leilighet som han forventet å få flytte tilbake til etter endt utenlandsopphold, hadde han måttet betale leie for den mens han var borte. Selv om han ikke er der, bor han der, og forventer å få flytte tilbake. Da må han betale i mellomtiden. 

Det er rimelig talentløst av han og tro at han skal slippe alle økonomiske forpliktelser hjemme, bare fordi han velger å reise bort et halvår. Regningene løper fremdeles, boligen står der og koster, hver måned. Så her er det bare å si: Betal, eller finn deg et annet sted å bo når du returnerer!

Hvem er det som leier bolig i Norge når de skal bort i et halvt år? Da sier man opp avtalen, og leier nytt sted når man kommer hjem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, King in the North skrev:

Hvem er det som leier bolig i Norge når de skal bort i et halvt år? Da sier man opp avtalen, og leier nytt sted når man kommer hjem. 

Finnes ikke akkurat særlig mange boliger som koster 3.000,- i måneden da. Hadde jeg leid og bodd i en fin leilighet til 3.000,- per hode ville jeg gjort ganske mye for å beholde den fremover. 

Anonymkode: 6d771...68d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke han skal betale når han ikke er der nei. Synes egentlig ikke samboere skal betale "leie" fordi den andre eier leilighet heller jeg...utover å betale halvparten av løpende utgifter (fellesutgifter, strøm og slikt) og eventuelt bidra litt ekstra om den som eier har mye dårligere øknomi pga høyere utgifter. Bedre å spare de pengene til å kjøpe noe sammen.

Anonymkode: e9906...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, King in the North said:

Enig, eller man fremleier om det er lov. 

Vet ikke om jeg ville vært sammen med en som mente jeg skulle betale hver måned for en leilighet han selv har kjøpt og får all verdistigning på, når jeg ikke en gang bodde der. Utrolig smålig å skulle kreve penger av en kjæreste på den måten. Har man kjøpt egen leilighet må man også ha råd til å betale alle utgifter for den selv. Løpende boutgifter kan såklart en som bor der bidra til, når den bor der. 

Eneste situasjon jeg kan se annerledes på det er om det er et ekstra rom i leiligheten som personen vanligvis ville leid ut om han ikke hadde samboeren og pga. samboeren så kan det ikke leies ut selv når han/hun er på reise. Men det blir en litt spesiell situasjon igjen (men vet jo noen kjøper leilighet og leier ut 1-3 rom)

Anonymkode: e9906...7e3

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, King in the North skrev:

Jeg skrev "egen leilighet", hvilket kan bety eid OG leid. Man betaler husleie (fellesutgifter) også i selveiere og borettslag, ikke bare leieobjekter. Så forventer man å få komme tilbake etter utenlandsoppholdet, må man betale leien hjemme i mellomtiden. 

TS skriver at hun eier leiligheten. Så hvis samboeren forventer å få tilbake husrommet når han er ferdig utenlands, bør han betale leie så hun klarer seg i mellomtiden. Bare rett og rimelig. Det var forøvrig ikke rare leien han betaler, skarve 3000. Det er jo ingenting. Fyren har bodd nesten gratis.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På ‎03‎.‎05‎.‎2019 den 6.55, Blondie65 skrev:

Det her er en evigvarende diskusjon. Om halvparten av renteutgiftene utgjør kr 3.000 i måneden eller om man kaller det husleie er vel et fett? Spørsmålet er om den som er i utlandet skal betale boligutgiftene som fortsatt løper mens han er i utlandet eller ikke.

Jeg mener at det her er vesens forskjell på om den som er 6 måneder i utlandet er student uten inntekt eller på jobbreise der arbeidsgiver dekker boligkostnad. 

Jeg mener også at studieopphold eller langvarig ferie i utlandet er noe samboere i fellesskap må diskutere konsekvensene av før det blir aktuelt. Skal det være sånn at den som sitter igjen hjemme i tillegg til å være alene i en periode også straffes økonomisk? Det samme gjelder egentlig jobbreise - men her har jeg vel inntrykk av at det er litt mindre frivillig om man skal dra eller ikke.

Jeg mener altså at man ikke uten videre er fritatt for løpende utgifter til bolig dersom man reiser bort for en periode.

Enig. Dersom man forventer å skulle disponere over husrommet hvis man f. eks. kommer hjem i blant, og ønsker å bo der når man kommer tilbake permanent, så er det mer rettferdig at man betaler de faste kostnadene for å bo der mens man er i utlandet. Hadde samboer til TS bodd alene, så hadde han jo uansett vært pent nødt til å betale for renter/avdrag eller husleie selv om han skulle vært borte aldri så lenge. Prøv å spørre banken eller huseier om man kan slippe å betale når man er på utenlandsopphold...Tviler på at man kommer så veldig langt med det. Derfor: Om man skal fortsette å være samboer og disponerer over husrommet når man kommer hjem igjen, så skal man betale for faste boutgifter også som samboer, på lik linje med at man hadde måttet gjøre det om man bodde alene også. Det er som du er inne på, heller ikke rettferdig at den som er igjen, og som man bor sammen med, skal måttet få økt sine utgifter mens samboer er ute. Man har kanskje lagt opp økonomien til at inntektene og utgiftene er som de er, og da bør man forholde seg til det. 

Anonymkode: f5dab...38e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, King in the North skrev:

Ja, men da disponerer man jo heller ikke dette husrommet når man kommer hjem igjen, man må finne seg et nytt sted å bo ved hjemkomst. Oppsigelse som singel er en helt annen ting. Men ønsker man å flytte inn igjen når man kommer hjem, så er det bare rett og rimelig at man betaler faste bokostnader den tiden man er borte. Det ville man uansett ha måttet gjort om man ønsket å returnere til en leid leilighet som man leier alene også. 

Anonymkode: f5dab...38e

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
11 timer siden, King in the North skrev:

Hvis du sier opp en bolig fordi du for en periode skal bo utenlands så må du jo fjerne tingene dine og sette de på et lager. Dette lageret må du kanskje betale for, hvis du ikke er så heldig at noen oppbevarer det for deg gratis. Eller du må kvitte deg med tingene. Er det virkelig vanlig å gjøre dette når man i en begrenset periode skal reise bort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis huseieren er smart, tar hun inn en leieboer i den tiden ts er borte, og tjener penger på det i tillegg til det som ts betaler.

Anonymkode: 22ebe...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen cheap asses en del av dere er! Selvfølgelig betaler man leie dersom man leier en bolig alene. Hva pokker har utleier med å gjøre at du har valgt å bo utenlands? DU kan derimot velge å fremleie. Og hvorfor skal man tyne en samboer for penger når han (Ja, jeg går ut i fra at det er en jente som lurer på dette) må betale for en annen bolig. En ting er hvis han skal jobbe der, men hvordan i all verden kan man vurdere det hvis det er en student f.eks? 

Anonymkode: 4a78a...f53

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis huseieren er smart, tar hun inn en leieboer i den tiden ts er borte, og tjener penger på det i tillegg til det som ts betaler.

Nå er det ikke TS som skal bort, men samboeren til TS. 
Men du mener altså at TS bør ta inn en annen leietaker i senga si, mens samboer er borte? 

Skrevet

Her er det så mange forbehold at det er umulig å svare. Du må bare snakke med samboer og diskutere dere frem til en løsning. 

I mitt hode så tenker jeg at hvis man er samboere og faktisk har tenkt til å ha et liv sammen fremover, så kan man ikke bare si i fra seg pliktene hjemme fordi man skal bort. Både beslutningen om å dra må være felles, og beslutningen om hva man skal gjøre økonomisk må være felles.

Hvis den som er hjemme har råd til å betale alt og den som reiser har mye utgifter i forbindelse med reisen, så kan beslutningen være å ta mindre i leie eller ikke ta leie. Hvis personen som reiser har nok av penger og fremdeles har råd til å støtte partner hjemme uten at det blir for vanskelig, så synes jeg den skal betale. Hvis den som reiser faktisk flytter ut alle ting og ikke forventer å flytte tilbake i samboers leilighet, så er det jo et brudd, og da opphører alle plikter økonomisk. 

• Liker 4
Skrevet

Regner med at han skal ha tingene sine i leiligheten som vanlig? Og at han beholder nøkkelen slik at han kan komme og gå som han vil ved evt Norgesbesøk? Leie av lagerplass tilsvarende en sportsbod, kommer fort på ca 1500,-/mnd. Det er da kaldlager, ergo kan det bli kuldegrader om vinteren og helvetes forgård om sommeren inni lageret, i tillegg til at alt jo må pakkes skikkelig ned og befraktes. Han slipper de utgiftene når han reiser bort det halve året, så det er virkelig ikke urimelig at han skal betale for seg hos deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, _popcorn_ skrev:

Nå er det ikke TS som skal bort, men samboeren til TS. 
Men du mener altså at TS bør ta inn en annen leietaker i senga si, mens samboer er borte? 

Jeg skrev feil. Nei ikke i senga. Leieboer i et rom (om ts har et ekstra soverom).

AnonymBruker
Skrevet

Om TS allerede hadde denne leiligheten før hun fikk samboer, burde samboer slippe å betale mens han er vekke. Hun klarte seg jo tydeligvis økonomisk før han flyttet inn. 

Kanskje noe symbolsk for «lagerleie» mens han er borte. 

Anonymkode: dc82f...418

• Liker 1
Skrevet
På 4.5.2019 den 10.32, Blondie65 skrev:

Hvis du sier opp en bolig fordi du for en periode skal bo utenlands så må du jo fjerne tingene dine og sette de på et lager. Dette lageret må du kanskje betale for, hvis du ikke er så heldig at noen oppbevarer det for deg gratis. Eller du må kvitte deg med tingene. Er det virkelig vanlig å gjøre dette når man i en begrenset periode skal reise bort?

Aner ikke, men jeg hadde syntes det var spesielt å latt samboeren min betale regningene mine samtidig som hun feks studerer i ett annet land. Men det er meg, da. 

Skrevet
På 4.5.2019 den 8.36, Million skrev:

Jeg skrev "egen leilighet", hvilket kan bety eid OG leid. Man betaler husleie (fellesutgifter) også i selveiere og borettslag, ikke bare leieobjekter. Så forventer man å få komme tilbake etter utenlandsoppholdet, må man betale leien hjemme i mellomtiden. 

TS skriver at hun eier leiligheten. Så hvis samboeren forventer å få tilbake husrommet når han er ferdig utenlands, bør han betale leie så hun klarer seg i mellomtiden. Bare rett og rimelig. Det var forøvrig ikke rare leien han betaler, skarve 3000. Det er jo ingenting. Fyren har bodd nesten gratis.

Vel, da kan vi være enige om å være uenige. Jeg hadde aldri krevd at min samboer skulle betale strømregningen min samtidig som hun studerer utenlands. Jeg er kanskje litt for gavmild:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...