AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Samboeren min skal reise utenlands i et halvt års tid. Vi har bodd sammen i min leilighet i noen år, og h*n betaler meg 3000 i måneden. Hva er rimelig mens h*n er bortreist egentlig? Skal h*n betale eller ikke? Anonymkode: 39311...d34
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Er dere samboere, så er dere samboere. Greit å slippe unna løpende utgifter som strøm og mat. Men leiligheten må jo betales uansett. Anonymkode: 2d068...efa 11
Tylerkingdurden Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 (endret) Det finnes ingen fasitsvar på dette, dette er noe som dere må bestemme sammen. I teorien er det ikke noe behov for at samboer skal måtte betale leie hvis h*n bor et annet sted. EDIT: Eier eller leier du? Endret 2. mai 2019 av Tylerkingdurden 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, Tylerkingdurden skrev: Det finnes ingen fasitsvar på dette, dette er noe som dere må bestemme sammen. I teorien er det ikke noe behov for at samboer skal måtte betale leie hvis h*n bor et annet sted. EDIT: Eier eller leier du? Jeg eier (men har fortsatt lån på leiligheten). Anonymkode: 39311...d34
matrobot Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 Vel, det er ingen fasit svar her, men et par ting som kunne ha vært interessant å vite: - Må han betale for en annen leilighet i utlandet? - Er det en studietur, jobbreise eller kun ferie? Jeg tenker at det er kjipt hvis man må betale for to husleier når man er på studietur/jobbreise, men hvis han er bare på "ferie" så er det strengt tatt ikke synd på ham. 13
Tylerkingdurden Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg eier (men har fortsatt lån på leiligheten). Anonymkode: 39311...d34 Da er det rettferdig at vedkommende slipper å betale, med mindre du vil endre skjørtet så vedkommende blir deleier av leiligheten. Urettferdig hvis h*n må betale ned leiligheten du eier når h*n ikke skal bo der i over 6 måneder. 28
Nuith Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Skal han ha tingene sine i din leilighet, skal han bo hos deg hvis han er tilbake feks. i jula, eller kan du leie ut et rom til noen andre den tiden han er borte? 13
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 Kommer an på hvor god økonomi du har? Hvis du tjener greit og synes han skal betale deg når han ikke er der. Da er du kjip. Men hvis du har elendig råd, da kan du fint be om at han betaler dersom han kan. Anonymkode: d0dbc...01e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min skal reise utenlands i et halvt års tid. Vi har bodd sammen i min leilighet i noen år, og h*n betaler meg 3000 i måneden. Hva er rimelig mens h*n er bortreist egentlig? Skal h*n betale eller ikke? Anonymkode: 39311...d34 Her er en fyldig diskusjon om temaet https://forum.kvinneguiden.no/topic/1206393-samboer-vil-at-jeg-skal-betale-full-husleie/ Jobber dere begge? Er han student? Anonymkode: 22ebe...a96 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 Må han dekke bolig selv på det stedet han skal jobbe i 6 mnd. eller er dette noe som arbeidsgiver dekker for ham mens han er der? Anonymkode: 849dd...de0 3
altflyter Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Syntes ikke han skal betale leie for en leilighet han ikke skal bo i på et halvt år. Han kommer jo til å ha utgifter for å bo i utlandet tenker jeg 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 Jeg ville krevd husleie hvis han har alle tingene sine der og det er en leilighet jeg kunne leid ut til andre hvis tingene ikke var der. Hvis det er uansett hadde vært uaktuelt å leie ut til andre (eks. hvis det bare er ett soverom) så hadde jeg ikke krevd noe. Vil også si det har litt å si hvor lenge dere har vært sammen. Jeg hadde ikke krevd leie av en jeg har vært sammen med i årevis hvis det ble en belastning for økonomien hans ... Anonymkode: 1cb47...b60 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Skrevet 2. mai 2019 Er kr 3000 hans eneste bidrag, eller betaler han i tillegg for mat, strøm osv ? Om 3000 er alt han bidrar med, dekker det knapt mat og strøm for hans del, og da trenger jo ikke du de mens han er borte, for da er ikke det en utgift som påvirker deg. Uansett syns jeg faktisk ikke han skal betale noe til deg når han ikke bor i leiligheten din. Om du ikke hadde hatt samboer, måtte du ha klart utgiftene selv. Hadde dere derimot kjøpt sammen, hatt et felles lån som skulle betjenes osv, da skulle han selvsagt betalt. Men slik det er nå, så har ikke han noe som helst ansvar for hverken deg eller din bolig, og skal derfor ikke betale når han selv ikke bor der. Anonymkode: 4dcfa...ee6 6
ajarRun Skrevet 2. mai 2019 #14 Skrevet 2. mai 2019 (endret) Jeg leier en leilighet, kan jeg la være å betale leien når jeg er på ferie? Det ville jo gjort reising mye billigere... Edit: Sendte dette forslaget til utleier, han henviste meg til leiekontrakt og sa så lenge jeg disponerer leiligheten må jeg betale. Jeg som hadde håpet jeg kunne slippe å betale 2/3 av leien siden da er jeg jo ikke hjemme... Endret 2. mai 2019 av abrasiveRefraction 10
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #15 Skrevet 2. mai 2019 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg leier en leilighet, kan jeg la være å betale leien når jeg er på ferie? Det ville jo gjort reising mye billigere... Dette og TS sin situasjon er vel ikke helt sammenligningsbar ? Jeg antar at TS eide leiligheten sin da hun traff samboeren, og han bidrar som beboer i leiligheten. Nå skal han reise vekk i 6 mnd, ikke på en 6 dagers ferie. Hva han skal i de 6 mnd, har vi ikke fått svar på, men han skal neppe leve på luft. Så han får utgifter som sikkert kan sammenlignes med boutgiftene hjemme. Når man reiser på ferie, har man ekstra utgifter i tillegg til de faste hverdagslige utgiftene i en kortere periode. Det rettferdiggjør selvsagt ikke betalingsfritak for husleie osv. Men 6 mnd er noe helt annet. Anonymkode: 4dcfa...ee6
ajarRun Skrevet 2. mai 2019 #16 Skrevet 2. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette og TS sin situasjon er vel ikke helt sammenligningsbar ? Jeg antar at TS eide leiligheten sin da hun traff samboeren, og han bidrar som beboer i leiligheten. Nå skal han reise vekk i 6 mnd, ikke på en 6 dagers ferie. Hva han skal i de 6 mnd, har vi ikke fått svar på, men han skal neppe leve på luft. Så han får utgifter som sikkert kan sammenlignes med boutgiftene hjemme. Når man reiser på ferie, har man ekstra utgifter i tillegg til de faste hverdagslige utgiftene i en kortere periode. Det rettferdiggjør selvsagt ikke betalingsfritak for husleie osv. Men 6 mnd er noe helt annet. Anonymkode: 4dcfa...ee6 Det er jo seks månder i året jeg er utfor leiligheten, da har jeg jo masse ekstra utgifter. Utleier eide jo huset før jeg flyttet inn også. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #17 Skrevet 2. mai 2019 Jeg synes ikke han skal måtte betale mens han reiser. Nå kommer utsagnet mitt på bakgrunn av at om det hadde vært meg så hadde jeg sagt opp leiekontrakten på forhånd og «flyttet» tingene hjem til mamma og pappa mens jeg var opptatt med å se verden - sagt at studenten selv. Om situasjonen er noe lik blir det jo feil at han skal betale for noe han ikke hadde måttet om han ikke var med deg. Antar bare at det ikke er slik at samboer disponerer eget rom og at du går glipp av leieinntekter når han er borte. Nå vet jeg ikke deres situasjon utover at du eier og han leier, så kan jo være at noe annet gir mening. Anonymkode: 1d0d5...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #18 Skrevet 2. mai 2019 31 minutter siden, abrasiveRefraction said: Jeg leier en leilighet, kan jeg la være å betale leien når jeg er på ferie? Det ville jo gjort reising mye billigere... Edit: Sendte dette forslaget til utleier, han henviste meg til leiekontrakt og sa så lenge jeg disponerer leiligheten må jeg betale. Jeg som hadde håpet jeg kunne slippe å betale 2/3 av leien siden da er jeg jo ikke hjemme... Sant. Men alt løser seg ved at samboeren til TS fremleier sin del av leiligheten og TS sover i samme seng med en østeuropeisk arbeider. TS får pengene sine, samboeren slipper dobbel husleie og en østeuropeer får rimelig leie og selskap av en dame som er underernært på nærhet fra kjæresten. Anonymkode: 0a018...a64 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #19 Skrevet 2. mai 2019 26 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det er jo seks månder i året jeg er utfor leiligheten, da har jeg jo masse ekstra utgifter. Utleier eide jo huset før jeg flyttet inn også. Hør med utleier om du får lov til å leie ut leiiligheten til andre. Anonymkode: 22ebe...a96 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #20 Skrevet 2. mai 2019 For meg høres det mest rettferdig ut at han/hun ikke betaler leie. Eventuelt kan du ta inn en annen leieboer i mellomtiden. Anonymkode: d84cd...475
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå