Gå til innhold

Hvilken bolig hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aleneforeldre med ett barn ca 7 år. Vi skal flytte og det er jammen ikke lett å få det en ønsker. Nå har jeg funnet to boliger som har veldig mye av det jeg ønsker , men...den ene boligen har plass til leker og trampoline ute, men ingen barn i gata å leke med. Den andre har barn i gata, men ingen god uteplass for barn til leker og trampoline, men barn i gata.

Trampoline er viktig for ungen, har aldri hatt det før og er lovet det ved flytting. Barn i gata tenker jeg er viktig siden barnet er enebarn og har bare meg. 

Så førstevalget mitt ville vært den første boligen dersom det var barn i gata. Men sånn er det ikke.
Ville du valgt en bolig der det ikke var barn i gata når barnet er alenebarn og bor med èn voksen?
Eller ville du bryti løftet om en trampoline til fordel for barn i gata?
Kanskje noen av dere har litt erfaring om tilsvarende problemstilling som dere ønsker å dele..

Anonymkode: e9f75...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aleneforeldre? Hvis man er to foreldre så er man ikke alene.

Husk at barnet vil være sammen med andre barn på skolen. Men jeg vil nok si at det å ikke ha noen andre barn å leke med hjemme ville vært kjedelig for meg da jeg var på den alderen. Leker er leker. Det er sammen med andre man finner på de mest spennende tingene.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Bor vennene fra skolen nært der det ikke et barn i gaten?

AnonymBruker
Skrevet

Velg stedet med barna. Husk at trampolina og interessen for den ikke varer for alltid.

flyttet fra gate med masse barn og ingen trampoline, til sted med stor trampoline og få barn. Det ble en gigantisk nedtur, for å si det sånn.

en trampoline kan da ikke erstatte lek med andre barn.

Anonymkode: d42c4...c58

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenk på dette: Hva setter man mest pris på gjennom livet? Gjenstander eller venner?

Vil et barn være mer fornøyd med å vokse opp med en trampoline, eller vokse opp med andre barn som de kan pleie vennskap med langt inn i fremtiden?

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde forklart barnet at det ble vanskelig med den trampolinen på grunn av... Så hadde jeg valgt barn i gaten. Eventuelt ventet på bedre valgmuligheter. 

Ikke lurt å love ting før man vet om det er mulig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det til venner i gata uten barn? Er ikke lenge til ditt barn kan sykle på besøk til andre barn. Det hadde hatt mye å si for mitt valg. Så kan man ho være flink å invitere kamerater med hjem fra skolen og sånn også.

Anonymkode: cbb8b...179

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, jabx said:

Aleneforeldre? Hvis man er to foreldre så er man ikke alene.

Husk at barnet vil være sammen med andre barn på skolen. Men jeg vil nok si at det å ikke ha noen andre barn å leke med hjemme ville vært kjedelig for meg da jeg var på den alderen. Leker er leker. Det er sammen med andre man finner på de mest spennende tingene.

Hvor fikk du to foreldre fra? Fremgår at Ts er alene med barnet som er enebarn. 

Ts, spørs hvor langt det er til andre barn, barnets alder og om det feks treffer andre barn på andre aktiviteter. Kjedelig å hoppe på trampoline alene, da må h*n ha med seg venner hjem for å hoppe. Ville vurdert å vente, kommer vel et vårslipp av leiligheter nå? Om lav sannsynlighet for det, ville jeg def valgt den m barn i gaten.

Anonymkode: 4a72c...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, jabx skrev:

Tenk på dette: Hva setter man mest pris på gjennom livet? Gjenstander eller venner?

Vil et barn være mer fornøyd med å vokse opp med en trampoline, eller vokse opp med andre barn som de kan pleie vennskap med langt inn i fremtiden?

Det er jo ikke sånn at man ikke kan være med andre barn bare fordi man ikke bor i samme gate? Kan fint sykle eller gå 5-10 min til hverandre :) 

Anonymkode: cbb8b...179

Skrevet

Jeg går nok mot strømmen her, og hadde valgt der det er uteplass. Selv om det er barn i gata, er det ingen garanti at barnet ditt finner venner blant disse. Jeg er selv vokst opp med masse barn i gata, men ingen av mine venner bodde der, jeg var aldri ute og lekte med noen av dem, men forsvant over til nabogatene. Uteplassen derimot, elsket både jeg og vennene mine. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte umiddelbart gata med barn, men kommer litt på om de er på samme alder som barnet ditt, om barnet ditt har lett for å få nye venner, om det allerede har gode venner som kommer på besøk osv. Hvis du tror barnet ditt stort sett vil invitere venner på besøk, kan trampolinen være gøy.

Kanskje barnet blir kjent med noen som har trampoline, som det kan vær på besøk hos av og til. 

Anonymkode: 74d74...39d

AnonymBruker
Skrevet

Barn i gata (gitt det er lik alder) selvsagt.

Anonymkode: 1d919...5ab

Skrevet

Det kommer helt an på hvor langt det er til barn som "passer" å leke med for barnet ditt fra gata uten barn. Er det sånn at de må kjøres er det kjipt. Er det tre minutter til fots/sykkel spiller det liten rolle. 

Og hvilke barn bor i gata der det faktisk er barn? Er det barn fra samme trinn feks, eller er det en salig blanding og det ikke er sikkert barnet leker med noen av dem uansett? 

Jeg ville funnet ut av disse tingene, og så satt meg ned og snakket med barnet (ihvertfall hvis barnet er fornuftig og modent, og evner å resonnere litt lenger enn selve trampolina). Også ville jeg tatt det derfra. 

Vi har bodd i en gate, på et boligfelt, med få jevnaldrende til vår datter (type en jevngammel gutt og to jenter året under). Vi har hatt trampoline hele tiden, men den ble aller mest brukt når hun var sammen med venner, og det var ikke de som bodde i gata her. Gutten hadde, og har hun fortsatt i en alder av 13 god match med, men jentene har kjemien aldri vært super med. Venner måtte altså komme fra andre steder uansett. 

Det er derfor jeg sier at vurderingen ville avhenge av HVILKE barn som var rett i nærheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt den med uteplass. Barnet kan invitere med seg venner fra skolen. 

Og at det er barn i gata, betyr ikke nødvendigvis at det er barn barnet hadde kommet til å leke med. Det kan hende de ungene som bor i barnegaten flytter, og det kan hende at det flytter inn noen nye folk i gaten uten barn. Det vet man ikke, og det har man ingen kontroll over. 

Uteplassen, derimot, den er der alltid, klar for venner som inviteres på besøk. 

Anonymkode: 1618a...5f5

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet

Hva med å diskutere det litt med barnet?

Skrevet

Jeg hadde tatt boligen med uteplass. Du har ingen garanti for at barnet finner venner i gata og det kan jo være de flytter osv. Ville heller lagt meg voldsomt på tilbudssiden og tatt med venner fra skole osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det til skole? Hvor langt er det til andre venner? For er det kort vei til skole og andre venner fra den med hage, ville jeg valgt den. Men ligger den langt unna alt, ville jeg ikke valgt den.

Vi bor i borettslag med mange barn, og det har vært gull, barna har alltid hatt venner å leke med, og da de tar bussen til skolen, så er de en gjeng på ca 15 barn som tar bussen, hvor alle kjenner hverandre. Ene vennen til min sønn, bor der hvor ingen andre i klassen bor. Så han hadde jo ikke mange å leke på fritiden med. Han ville alltid bli med min sønn hjem. Er først nå som han er 12 år, at han kan sykle eller ta bussen til venner. 

Anonymkode: 7c978...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også umiddelbart barn i gata, men pga vår egen erfaring. Vi har nettopp flyttet fra en spredt enebolig bebyggelse med mange eldre i området til typisk småbarnsheaven med rekkehus og masse barn. Og det er ikke tvil at barnet trives enormt mye bedre nå, når han lett gå til kameratene, og han har allerede blitt kjent med to gutter i samme alder i nye området. Barnet er 5 år.

Vi har plass til trampoline på begge stedene. Og vi eier ikke trampoline. Så trampoline-spørsmål har jeg ikke tatt hensyn til.

Anonymkode: 9bd62...485

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, RødeFare skrev:

Hva med å diskutere det litt med barnet?

Dette vil jeg ikke anbefale. Dersom barnet f.eks velger uteplass, og det etter hvert angrer fordi det er ensomt og ikke har naboer det kan leke med, kan det føle på ansvar og selvbebreidelse for å ha valgt feil. Det er opp til oss foreldre å ta gode valg.

Med større barn kunne man heller snakket med barna litt. Vær uansett tydelig på at det er du som mor som tar beslutningen som du mener er best.

Anonymkode: 74d74...39d

Skrevet

Hvordan er plassen inne i de to boligene? Er den med mest uteplass også den med mest plass inne, ville jeg gått for den.

Mange barn i gata kan være så mangt, alt fra gode lekekamerater til bøllegjenger. Litt avhengig av hvor langt det er til skole, din jobb og evt lekekamerater, tror jeg at jeg hadde gått for litt mer plass, både ute og inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...