Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest BethD
Skrevet

Har fått et middel mot sopp i munnen til baby, har ikke fått hentet det enda. 

Fikk også beskjed om å kjøpe canesten til meg selv å smøre på brystvortene. Men skal jeg gjøre det etter hver amming? Hvordan gjorde/gjør dere det? Smører middel i munn til baby 4 ganger daglig sa legen,så hver gang man har smurt baby kanskje? 

Må man vaske kremen bort før man ammer? 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring, men spør på apoteket når du henter :)

Anonymkode: 402b8...0a1

Gjest BethD
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen erfaring, men spør på apoteket når du henter :)

Anonymkode: 402b8...0a1

Glemte det 😭😭 

AnonymBruker
Skrevet

Smør etter hver amming. Det trenger ikke vaskes bort. Har hatt trøste mange ganger. Ekstremt vondt!! God bedring. 

Anonymkode: a4d14...9a2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BethD skrev:

Har fått et middel mot sopp i munnen til baby, har ikke fått hentet det enda. 

Fikk også beskjed om å kjøpe canesten til meg selv å smøre på brystvortene. Men skal jeg gjøre det etter hver amming? Hvordan gjorde/gjør dere det? Smører middel i munn til baby 4 ganger daglig sa legen,så hver gang man har smurt baby kanskje? 

Må man vaske kremen bort før man ammer? 

canesten er det samme som man smører med vaginalt når man får sopp nedentil. Canesten er ikke spiselig. Så JA du kan jo ikke legge babyen til brystet med canesten påsmurt. Derfor bør du jo smøre direkte etter avsluttet amming sånn at det får tid å virke og vaske vekk før ny amming med f.eks våtservietter.

Viser til informasjon om canesten og amming: https://www.felleskatalogen.no/medisin/canesten-bayer-ab-547234

"Graviditet: Ingen skadelige effekter hos mor/foster/nyfødt barn er vist. Forskrivning skal skje med forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Applikator bør ikke benyttes, kapsler/tabletter føres inn med fingrene.
Amming: Data fra dyr viser at klotrimazol/metabolitter utskilles i melk. Bruk under amming skal kun overveies dersom forventet nytte for mor oppveier risikoen for barnet."

Viser til denne siden om andre ting i forhold til dette:https://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

• "Bytt ammeinnlegg etter hver amming mens du behandles. Unngå bh om natten.
  • Ammeinnlegg av ull bør unngås med mindre det kan kokes. Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60 grader.
  • Vær nøye med håndhygienen.
  • Kok smokker og tannbørster i minst 10 minutter
  • Mor kan ha fordel av å redusere sukkerinntaket.
  • Mor kan drikke Biola."

Anonymkode: 275fc...e6c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

canesten er det samme som man smører med vaginalt når man får sopp nedentil. Canesten er ikke spiselig. Så JA du kan jo ikke legge babyen til brystet med canesten påsmurt. Derfor bør du jo smøre direkte etter avsluttet amming sånn at det får tid å virke og vaske vekk før ny amming med f.eks våtservietter.

Viser til informasjon om canesten og amming: https://www.felleskatalogen.no/medisin/canesten-bayer-ab-547234

"Graviditet: Ingen skadelige effekter hos mor/foster/nyfødt barn er vist. Forskrivning skal skje med forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Applikator bør ikke benyttes, kapsler/tabletter føres inn med fingrene.
Amming: Data fra dyr viser at klotrimazol/metabolitter utskilles i melk. Bruk under amming skal kun overveies dersom forventet nytte for mor oppveier risikoen for barnet."

Viser til denne siden om andre ting i forhold til dette:https://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

• Ammeinnlegg av ull bør unngås med mindre det kan kokes. Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60 grader.
  • Mor kan drikke Biola."

Hvis du leser linken på siden du linker til, som er utarbeidet av norsk kompetansesenter for amming, så trenger IKKE Canesten tørkes av før amming. 

Anonymkode: a4d14...9a2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

• Mor kan drikke Biola."

Trenger ikke vaske vekk før amming.

Anonymkode: 431be...acd

Gjest BethD
Skrevet

Men skal man smøre om natten også? Ammer jo ofte om natten enda... inatt feks var det hver 2 time 🙄

Skrevet

Jeg smurte så mye som jeg orket. Vasket brystene før amming, det var det jeg ble anbefalt. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke helt sikkert da.

Uansett smøring og ikke: du bør lufte brystene så mye som mulig. Gå toppløs så mye som du kan, spesielt rett etter amming. Sov toppløs, gå rundt toppløs. 

Jeg hadde dette, det er vondt og ikke noe gøy med all smøringen, og medisineringen av baby. Men det går over etter hvert heldigvis 

Gjest BethD
Skrevet
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg smurte så mye som jeg orket. Vasket brystene før amming, det var det jeg ble anbefalt. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke helt sikkert da.

Uansett smøring og ikke: du bør lufte brystene så mye som mulig. Gå toppløs så mye som du kan, spesielt rett etter amming. Sov toppløs, gå rundt toppløs. 

Jeg hadde dette, det er vondt og ikke noe gøy med all smøringen, og medisineringen av baby. Men det går over etter hvert heldigvis 

Men jeg lekker sånn,så kan ikke gå toppløs heller :( vertfall ikke sove uten noe :( 

nei er virkelig ikke særlig moro...

Skrevet (endret)
2 minutter siden, BethD skrev:

Men jeg lekker sånn,så kan ikke gå toppløs heller :( vertfall ikke sove uten noe :( 

nei er virkelig ikke særlig moro...

Jeg gjorde også det. Gå med ammebh men brett den ned og putt en gasfille under. Så kan det bare renne. At morsmelk tørker på brystene er også bare bra 

Og håndkle eller 'tisselaken' i sengen 😊

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...