Gå til innhold

Hvor farlig er det med frityrolje i gryte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er livredd for brann og uhell med kokende olje. Har ikke frityrgryte lenger, og skal jeg fritere noe, så må det altså vanlig, åpen gryte til. 

Hvor farlig er dette? Har du hatt uhell med det, eller kjenner du noen som har?

Som et ledd i flere fiskemiddager, prøver jeg å finne varianter sønnen kan like og spise. Fant denne oppskriften på britisk Fish & Chips på NRK, og det så godt ut. Men jeg vet ikke om jeg tør å lage... håndtere kokende olje. Og hva gjør jeg med den brukte oljen etterpå, når den er kjølnet? Kan man helle det i sluket, eller er det "matavfall"? Får jo ikke knyttet matavfallsposen helt tett, så oljen vil jo da bare lekke ut? (bor i Oslo, matavfall pakkes i grønn pose)

Noen med erfaring med fritering i åpen gryte her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. bruk jerngryte

2, bruk termometer som står i oljen, koster en 100 lap på Clas Ohlson.

3. etter fritering, avkjøl oljen og hell tilbake på flasken

4. kast i restavfall

5. ikke ha unger i nærheten som flyr i beina på deg.

Anonymkode: 7f2b9...04f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. bruk jerngryte

2, bruk termometer som står i oljen, koster en 100 lap på Clas Ohlson.

3. etter fritering, avkjøl oljen og hell tilbake på flasken

4. kast i restavfall

5. ikke ha unger i nærheten som flyr i beina på deg.

Ok, takk for svar.

Høres ut som jeg må kjøpe en del ting først altså. Termometer, jerngryte og trakt (til å helle oljen tilbake på flaska). Har ingen av de tre tingene. 

Men kan oljen ta fyr uten videre om den blir over en viss temperatur?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Ja, det kalles smultbrann.

Derfor bruker man terometer, da har du kontroll.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kalles smultbrann.

Derfor bruker man terometer, da har du kontroll.

Argh, det er det som skremmer meg sånn.

Kjenner jeg er i ferd med å feige ut allerede....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt nevnt over over er veldig gode forebyggende tiltak. 

Det viktigste redskapet jeg har på kjøkkenet, frityrgryter eller ikke, er to branntepper. Det henger på to kroker på innsiden av to høyskap (hver ende av kjøkkenet - kroker gjør at du kan dra det rett ut). Olje er ikke det eneste som kan gå veldig feil på et kjøkken. Og et brannteppe er det beste redskapet om ulykken først er ute. 

Anonymkode: 16358...f91

Skrevet

I tillegg ha et lokk klart. Eventuelt tilløp til flamme slukkes kjapt og lett ved å legge på lokket. 

Aldri flytt på gryte med varm olje. 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Million skrev:

Argh, det er det som skremmer meg sånn.

Kjenner jeg er i ferd med å feige ut allerede....

Jeg friterer innimellom og gjør alt det som AB over her nevner også har jeg et lokk liggende klart. Aldri vært noe problem.

Skrevet

Bare du har lokk kan du jo slukke brann uansett hvor mye det tar fyr. Men du vil jo røyke ned leiligheten før det begynner å brenne.

Jeg heller oljen i do og skyller ned et par ganger etterpå. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis du først skal ut å handle: CO har en fin frityrgryte til kr. 399

https://www.clasohlson.com/no/Frityrgryte/44-1959?gclid=EAIaIQobChMI3o-xyaj94QIVjE0YCh1PPAVEEAQYBSABEgJc_fD_BwE

Da er du trygg, samt har et filter i lokket som tar vekk endel av osen.

Anonymkode: 681a7...9bc

Jeg er litt skeptisk til at det tynne lokket med masse plastdritt stopper brann like godt som støpjernslokket på Le Creuset gryten.

I tillegg kan jo brannen spre seg med ledningen.

Ser for deg at oljen tar fyr, så må du strekke armen over flammeinfernoet for å skru av dritten... 

Du setter gryten bakerst, så kan du lett skru av varmen og hive på lokk når det tar fyr. Avtrekksviften tar osen. Eller så kan du bare bruke induksjonstopp utendørs, det gjør jeg når jeg steiker bacon og sånt. 

Da kan du også putte gryten i vasken og la den stå der. Anbefaler å ikke ha mer enn halvfull (helst en tredjedel med olje).

Man trenger ikke termometer, når tresleiva lager bobler er det varmt nok.

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Ok, takk for svar.

Høres ut som jeg må kjøpe en del ting først altså. Termometer, jerngryte og trakt (til å helle oljen tilbake på flaska). Har ingen av de tre tingene. 

Har du induksjonstopp? Min skrur seg av før oljen begynner å brenne.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Bare du har lokk kan du jo slukke brann uansett hvor mye det tar fyr. Men du vil jo røyke ned leiligheten før det begynner å brenne.

Jeg heller oljen i do og skyller ned et par ganger etterpå. 

Jeg er litt skeptisk til at det tynne lokket med masse plastdritt stopper brann like godt som støpjernslokket på Le Creuset gryten.

I tillegg kan jo brannen spre seg med ledningen.

Ser for deg at oljen tar fyr, så må du strekke armen over flammeinfernoet for å skru av dritten... 

Du setter gryten bakerst, så kan du lett skru av varmen og hive på lokk når det tar fyr. Avtrekksviften tar osen. Eller så kan du bare bruke induksjonstopp utendørs, det gjør jeg når jeg steiker bacon og sånt. 

Da kan du også putte gryten i vasken og la den stå der. Anbefaler å ikke ha mer enn halvfull (helst en tredjedel med olje).

Man trenger ikke termometer, når tresleiva lager bobler er det varmt nok.

Tar det fyr stoler man ikke på brytere, da trekker man ut kontakta. Som bør være lett tilgjengelig uten å risikere å brenne seg. 

Og frityrgryter bør ikke stå helt innunder avtrekksvifta, nettopp i tilfelle de tar fyr. For da risikerer du at det tar fyr i fettet i vifta også. 

Anonymkode: fbf07...cc2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar det fyr stoler man ikke på brytere, da trekker man ut kontakta. Som bør være lett tilgjengelig uten å risikere å brenne seg. 

Og frityrgryter bør ikke stå helt innunder avtrekksvifta, nettopp i tilfelle de tar fyr. For da risikerer du at det tar fyr i fettet i vifta også. 

Anonymkode: fbf07...cc2

Å røske ut en kontakt som sitter fast i et flimsete apparat med 3 liter brennende olje på 400 grader høres ut som en forferdelig dårlig ide. Det er en rask måte å brenne av seg all huden og så brenne ned hele huset.

Brannen klarer ikke spre seg til vifta på de 15 sekundene det tar å legge lokket på.

AnonymBruker
Skrevet

Frityroljen skal ikke i do, helst ikke i restavfallet heller. Lever den på gjenbruksstasjonen 👍

Anonymkode: 716cc...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Ok, takk for svar.

Du kan jo også helle oljen i en tom melkekartong el.l. etter at du har kjølt ned oljen, og deretter kaste den i restavfallet. Da trenger du ikke trakt.

Anonymkode: f7502...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frityroljen skal ikke i do, helst ikke i restavfallet heller. Lever den på gjenbruksstasjonen 👍

Anonymkode: 716cc...884

På restauranter kaster man olja i plastposer og legger det i restavfall som er anbefalt. 

Anonymkode: e4c5c...d06

Skrevet (endret)

Jeg bruker en panne med høye kanter (dobbel så høyt som vanlig stekepanne) til frityrsteking. Lager indisk mat, så det jeg steker er som regel grønnsaker i forskjellige varianter, med krydder. Lar det kjøles ned, heller det oppi en annen flaske, en den opprinnelige. Denne bruker jeg så til matlagingen, Annen mat. Man kjenner ikke på smaken at denne har vært brukt før. Ville dog ikke brukt olje som har vært brukt til mat som lukter spesielt, ex fisk og sånt. Men jeg frityrsteker heller ikke fisk. 

Har aldri kastet olje etter at jeg har begynt å bruke den to ganger. 

Når det gjelder brannfare så gjør jeg som andre. Har lokk klar. Heldigvis ikke hatt bruk for den.

Endret av sonush
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe fancy utstyr, friterer likevel. Bruker en standard stekepanne med høye kanter og lokk til. Ikke bruk mer olje enn at den såvidt dekker alle potetene. Varm opp på full styrke, vær til stede hele tiden. Legg potetbitene i et tørt, rent kjøkkenhåndkle og gni forsiktig, det tørrere de er det mindre spruter de. Oljen er varm nok når det freser godt rundt en potetbit jeg hiver oppi for å teste. Hell potetene forsiktig oppi panna, eller legg dem i med en øse om du er redd for sprut. Skru plata ned på ca 2/3 av maks styrke (sikkert avhengig av ovn, men...) Potetene er ferdige når de har rett farge. Øs dem opp med hullslev oppi en bolle e.l. du har kledd med kjøkkenpapir, så overflødig fett trekkes inn i det. Salte og spis. 

Har aldri begynt å brenne hos meg, men bruker ikke kjøkkenvifta for alle tilfellers skyld, den kan dra flammen opp. Flammen skal kveles med lokk, og et brannteppe er bra forsikring.

Skrevet

Jeg har fritert pommes frites i vanlig kasserolle i alle år (dvs. siden jeg var 15 og flyttet på hybel). Har aldri følt meg utrygg, og det har aldri gått dårlig. Min far og bestemor gjorde alltid dette for meg da jeg var barn.

Bruker ikke lokk når jeg friterer, men når jeg er ferdig lar jeg olja stå på komfyren med lokk på til neste gang jeg skal fritere. Brukte samme olje kanskje tre-fire ganger før jeg byttet ut. Det er jo en hel flaske med olje som skal i, så er jo greit med gjenbruk :) Helte det i vasken når jeg var ferdig, men vet ikke om det er riktig sorteringsmetode. Dette kan du sende mail om til renoveringsselskapet i din by, så får du nok et bra svar.

Friterer litt sjeldnere nå som jeg er eldre og kroppen tåler fett litt dårligere (les: Dårligere forbrenning), men fritert pommes frites er uten tvil best i test!

Ikke vær redd for å fritere! Bare husk at kasserollen må være tørr når du starter friteringen. Hvis du nettopp har vasket den og det er vann i, så kan det gå dårlig med mindre du har tørket godt over. Jeg har ikke erfart det selv, men min kjøkkensjefsamboer har fortalt meg at frityrolje, vann og varme blir kræsj :P 

Skrevet
56 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Har du induksjonstopp? Min skrur seg av før oljen begynner å brenne.

Ja, har induksjonstopp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...