Gå til innhold

Er det mulig å lære noen norsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som snakker grei engelsk, men sliter med å lære seg norsk. Har ikke råd til å gå på norskkurs, og jobber også lite, og ikke på et sted det er lett å lære av andre.

Er det noen måte jeg kan hjelpe til på? Jeg skjønner at det er en grunn til at det finnes kurs og skoler, men er det en fremgangsmåte jeg kan bruke for å hjelpe henne?

Anonymkode: 27ba8...d18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål?

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig! Last ned duolingo, og prat masse norsk sammen. Kjenner flere som snakker norsk flytende som aldri har fått på kurs. 

Skrevet

Selvfølgelig. Folk lærer ungene sine å prate hver dag. Så klart man kan lære en voksen person norsk. Litt grammatikk innføres etterhvert, men først kan du lære de mest elementære tingene, og dagligdagse setninger.

Synes det høres artig ut å få lære noen noe sånt :)

AnonymBruker
Skrevet

Prat norsk med henne og la henne kun snakke norsk til deg. Prøve og feile, akkurat som barn lærer å prate. Mange som går på norskkurs synes det er mye mer effektivt å prate vanlig norsk med nordmenn, det lærer de mer av. 

Anonymkode: cfcf8...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det et seriøst spørsmål, skulle det ikke være det?

Jeg har aldri lært noen å snakke norsk før, verken barn eller voksne. Derfor jeg lurer på gode tips til fremgangsmåter.

Takk til dere andre for fornuftige svar!

Anonymkode: 27ba8...d18

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse nettsider hun kan bruke på egen hånd. Duolingo er smart. 

Det du kan gjøre, er å gjøre dagligdagse handlinger sammen med henne, og snakk norsk. Gå på butikken, lag mat etc, vis henne varer og ting og bruk de norske ordene. Grammatikken kommer etter hvert. 

De norske preposisjonene er helt på trynet sammenliknet med andre språk. Jeg har flere venner som ikke er norske, og snakker norsk flytende. Det eneste du kan «ta» de på, er preposisjonene. De sier alle sammen at det ikke finnes noe logisk system for norske preposisjoner, vi bruker de annerledes enn andre språk som f.eks. engelsk, spansk, tysk og russisk. Dermed må hun øve preposisjoner veldig. Regelen her er vel at «sånn er det bare på norsk». 

Anonymkode: 8880a...c53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...