AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Er det noen minimalister her eller andre som trives med å leve enklere liv? Hva er et "enklere liv" for deg? Har lyst å høre fra dere som lever kanskje litt mer "alternativt" enn et liv fullt av eiendeler og travelhet. Anonymkode: 441b4...bad
Nuttery Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Jeg gjør sånn delvis det. Det har vært en prosess som har gått over flere år, og jeg trives veldig godt. Hadde du vært på besøk hos oss hadde du nok aldri tenkt at vi var "minimalister" - og ekstremt er det heller ikke! Men det er jevnt over over hele boligen. Vi eier bare to par sengetøy, har kvittet meg med 80% av klærne mine, solgt flere møbler som bare "står der", har bare toalettsakene som er i toalettmappen min, bare én av hvert kjøkkenredskap, bare en pakke servietter om gangen osv. I tillegg har alt en fast plass - kontaktlinser i skuffen på badet, alt strikketøy i TV-reolen i stua, alle skjerf og luer i øverste kommodeskuffen, te-lys øverst i sjenken o.l. Det er veldig deilig. Kvitter meg stadig med mer. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Vi begynte litt ufrivillig med det da vi flyttet fra liten leilighet til stort hus.og ikke hadde noen møbler. Vi har kjøpt det mest nødvendige. Vi har små barn og derfor er det også praktisk å ikke ha mye nips og ting de kan ødelegge/putte i munnen. I tillegg har vi plass til at de kan løpe rundt og utfolde seg når vi har få ting. Mindre støvtørking, lettere for robotstøvsuger å komme til, vi elsker det! Anonymkode: 00021...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Vet ikke om vi er minimalister, men vi lever i en 40 kvm leilighet med minimalt med møbler og ting. Med unntak av et par planter og bilder kjøper vi ikke ting vi ikke absolutt trenger. Sengtøy / håndklær byttes ut når de er helt utslitt. Vi vil ikke ha båt/hytte/bil osv da det kun innebærer masse arbeid. Med unntak av jobb har vi ingen forpliktelser og nyter liv og fritid. Anonymkode: 238ce...de6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Tja. Vil si vi lever litt minimalistisk. Kvitter oss med ting vi ikke bruker. Boden er til oppbevaring av julepynt, babytøy, verktøy og vaskeutstyr, ikke alt mulig fjas. Har kun møbler vi bruker. Kvittet oss med sofabordet blant annet. Vi shopper sjeldent nye ting. Eneste er klær og sko til barnet vårt (fordi hun vokser). En sjelden gang leker. Har god plass på stua til lek og trenger ikke være redd for at ungen skal rive ned noe. Stort sett når jeg kjøper noe nytt går noe annet ut. Begynte med rydding før flytting. Innså hvor mye bedre vi trivdes i stua etter vi pakket vekk 50% av tingene. Både jeg og mannen ble da enig om at vi vil ha minst mulig ting og minst mulig på veggene. Vi har bare systematisk gått gjennom alt og funnet ut hva vi trenger 1 av og hva som er greit å ha flere av. Eksempelvis hadde vi 4 visper på kjøkkenet, vi klarer oss fint med 1. Vi hadde sikkert 40-50 store håndduker. Nå har vi 8. Liker hvor mye letter det er å organisere og å finne igjen ting når man har mindre. Nå har alle hånddukene plass på badene, vi trenger ikke lenger ha et ekstra klesskap på gjesterommet til ekstra håndduker og sengetøy som vi uansett aldri bruker 🙈 Ting du er usikker på kan du legge i en eske. Tar du den frem igjen om 3 måneder er det mest sannsynlig minimalt av det du har savnet. Anonymkode: 4c982...fb7
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 Jeg kjenner meg igjen i det flere av dere skriver. Vet ikke om det er så viktig å kalle meg "minimalist" men gjerne det - syns det er passende å si at jeg lever "enkelt". Vi bor i en leilighet som akkurat har plass til oss. Vi har det vi trenger av møbler men ikke noe overføldig. Møblene er beskjedne i størrelse slik at vi får luft rundt oss. Jeg har kvittet meg med mye overflødig gjennom de siste årene. Har solgt unna en god del ting, gitt bort, resirkulert og kastet. Bodene i kjeller og på loft er ganske bra, det meste vi tar vare på er type julepynt, påskepynt og sesong klær til oppbevaring. Heldigvis reduserer kona på pynten hun ønsker å ha. Jeg og kona deler mye de samme av verdiene. Vi er ikke materalistisk noen av oss. Selv skulle jeg ønske at jeg kunne fjerne mer av felles eiendeler men i de store trekkene er vi enige. Merker at min enkle livsstil også påvirker henne. Ellers så er jeg så papirløs som mulig, har kvittet meg med det meste av papirer og fotografier. Passer også på å tenke over det jeg kjøper slik at forbruk holdes nede og minst mulig kommer inn i leiligheten. Minimerer også digitalt rot. Har ikke facebook, insta, snap osv. Prøver også å holde antall eposter nede. Holder forøvrig på å pusse opp badet. Nytt bad gir nye muligheter og vi kommer til å være veldig påpasselig med hva vi tar inn - av og til kan det være fint å begynne helt på scratch når anledningen byr seg.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 På 2.5.2019 den 15.01, AnonymBruker skrev: Er det noen minimalister her eller andre som trives med å leve enklere liv? Hva er et "enklere liv" for deg? Har lyst å høre fra dere som lever kanskje litt mer "alternativt" enn et liv fullt av eiendeler og travelhet. Anonymkode: 441b4...bad Jeg lever ikke så alternativt akkurat. Men jeg var en slik som ikke greide gi slipp på eiendeler og samtidig shoppet jeg mye (nips, klær, bøker osv). Tingene eide meg og ikke omvendt, det hopet seg opp. Forbruket gjorde meg kvalm. Og rotet og tingene gjorde meg stresset. Jeg fikk heller ikke satt pris på eller brukt alt jeg hadde. Leste om minimalisme og mariekondo og begynte oppryddingsprossessen. Fremdeles ikke ferdig men det er helt utrolig hvor mye mer glede jeg føler over å ikke eie så mye ting. Nå føles det helt uaktuelt å gå tilbake til der jeg var, aldri igjen. Jeg har en regel om å fjerne en ting om en ting skal inn i hjemmet. Det gjør at jeg tenker meg om flere ganger før jeg vurderer å kjøpe noe. Jeg har bare en profil på sosiale medier. Tv-bruken har jeg kuttet veldig ned på. Et enklere liv for meg innebærer at jeg har fokus på det som betyr noe. Og å være tilstede. Jeg har byttet bort shopping med hagearbeid og såing. Det gir meg en helt annen ro enn den kortvarige gleden av å eie noe nytt. Bor i leilighet og kunne aldri tenke meg hus nå, det blir for stort. Anonymkode: 680b9...b5d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 Ja jeg shopper ikke lenger. Har sendt bort masse klær, for jeg blir uvel når jeg ser hvor fulle skapene blir med årene. Så er det bare 1/4 av klærne som stort sett brukes. Slik er det for veldig mange. Jeg vil ha et lite sted å bo, drømmer isåfall ikke om noen stor leilighet eller et stort hus. Alt for mye å vaske. Samme gjelder hage. Er oppvokst på bygd med stor hage, helsikkes hagearbeid til hver vår. Anonymkode: 2fc65...c81 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå