AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Leide dere inn en servitør til å hjelpe dere denne dagen? Vi hadde dåp for andremann på et lokale sist med servitør inkludert. Alt ble ordnet av dette firmaet og det var veldig deilig. Denne gangen tenker vi å ha det hjemme. Det kommer 12 barn og vårt hus og hage er litt mer gøy for barna enn et leid lokale. Da kan foreldrene også kose seg mens barna har litt å drive med. Uansett tenker jeg at det blir mye jobb med 22 voksne og 12 barn mtp på matservering osv. Tenkte ha tapas og så kaker. Det blir bordsetting i stuen og har lite lyst å rydde av bordene og dekke på til dessert osv. Vil heller kose meg med gjestene. De aller fleste kommer langveisfra så ønsker å bruke tiden på de istedenfor å være vert. Vi har ingen i nettverket vi kan spørre om å servere våre gjester så det utgår. Har dere noen erfaringer med catering som også leier ut servitører? Har sett på elvebredden catering. Noen som har erfaringer med de? Vi bor i Oslo området så alt i Oslo og Akershus er av interesse. Anonymkode: 391b3...54d
solmåneogstjerner Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Hadde ca 20 gjester hjemme og hadde ikke noen hjelp bortsett fra at mamma og tante hjalp til med oppvask og litt før. Syntes ikke det var noe stress, men vi hadde enkel mat (gryterett med brød og salat). Selvsagt serverte vi ikke hver enkelt, de forsynte seg selv. Bestilte maten så den kom på døren, ferdig varm, jeg og mamma bakte kaker dagen før. Rydding av bordet etter middag tok fem minutter når et par ekstra hjalp til. Oppvasken tok vi etter selskapet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Har ikke falt meg inn med servitør. Jeg kommer fra en stor familie, hvor alt av dåper og konfirmasjoner har vært arrangert hjemme, uten at noen noensinne har hatt servitør. Samme på mannen sin side, har vært i flere konfirmasjoner der nå uten at det har vært snakk om servitør. Jeg er vant til at det er en selvfølge at folk hjelper til med å dekke på/av bordet... Det er en selvfølge at folk tilbyr seg, eller rett og slett bare begynner å hjelpe uten å spørre. Vi hadde navnefest i fjor høst, med fullt hus, og det tar da ikke så lang tid å rydde av bordet om en gjest eller to hjelper til. Vi hadde koldtbord, og det tok ikke mange minuttene å ta plasten av serveringsfatene og sette dem på kjøkkenbenken så folk kunne forsyne seg. Og å samle sammen servise og bestikk etterpå tar heller ikke mer enn et par minutter om man får hjelp av en gjest eller to. Anonymkode: a53e2...b5b 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hadde ca 20 gjester hjemme og hadde ikke noen hjelp bortsett fra at mamma og tante hjalp til med oppvask og litt før. Syntes ikke det var noe stress, men vi hadde enkel mat (gryterett med brød og salat). Selvsagt serverte vi ikke hver enkelt, de forsynte seg selv. Bestilte maten så den kom på døren, ferdig varm, jeg og mamma bakte kaker dagen før. Rydding av bordet etter middag tok fem minutter når et par ekstra hjalp til. Oppvasken tok vi etter selskapet. Ok. Ser ordet mamma går igjen 😂 fra min familie er det kun min bror og hans to små barn som kommer og har ingen planer om å sette han i jobb. Jeg må også bake alt selv unntatt dåpskaken for den bestiller jeg. Så vil nok være ganske sliten pga forberedelsene. Vil derfor har minst mulig å gjøre denne dagen. Mtp at gjestene kommer langveisfra vil jeg ikke sette noen av de i jobb. Flere har små barn og flere er eldre. Tenkte derfor det var mest praktisk å hatt en servitør som kunne hjulpet til med dette. Ts Anonymkode: 391b3...54d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke falt meg inn med servitør. Jeg kommer fra en stor familie, hvor alt av dåper og konfirmasjoner har vært arrangert hjemme, uten at noen noensinne har hatt servitør. Samme på mannen sin side, har vært i flere konfirmasjoner der nå uten at det har vært snakk om servitør. Jeg er vant til at det er en selvfølge at folk hjelper til med å dekke på/av bordet... Det er en selvfølge at folk tilbyr seg, eller rett og slett bare begynner å hjelpe uten å spørre. Vi hadde navnefest i fjor høst, med fullt hus, og det tar da ikke så lang tid å rydde av bordet om en gjest eller to hjelper til. Vi hadde koldtbord, og det tok ikke mange minuttene å ta plasten av serveringsfatene og sette dem på kjøkkenbenken så folk kunne forsyne seg. Og å samle sammen servise og bestikk etterpå tar heller ikke mer enn et par minutter om man får hjelp av en gjest eller to. Anonymkode: a53e2...b5b Ok. Dette er ikke en selvfølge hos oss desverre. Jeg kan ikke forvente noe hjelp av gjestene til rydding. Hadde også vært godt om ting var gjort klart mens vi var i kirken. Dette er barn nr 3 så det er hektisk nok på morgenen å komme oss avgårde. Ts Anonymkode: 391b3...54d
solmåneogstjerner Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Ser ordet mamma går igjen 😂 fra min familie er det kun min bror og hans to små barn som kommer og har ingen planer om å sette han i jobb. Jeg må også bake alt selv unntatt dåpskaken for den bestiller jeg. Så vil nok være ganske sliten pga forberedelsene. Vil derfor har minst mulig å gjøre denne dagen. Mtp at gjestene kommer langveisfra vil jeg ikke sette noen av de i jobb. Flere har små barn og flere er eldre. Tenkte derfor det var mest praktisk å hatt en servitør som kunne hjulpet til med dette. Ts Anonymkode: 391b3...54d Ok jeg skjønner. Ja mamma har vært god å ha i mange anledninger... Jeg har aldri leid inn servitør, men tenker at du kanskje kan ta kontakt med en videregående skole som har matlinje? Sikkert noen elever som kunne tenkt seg en liten jobb. Evt kanskje et vemanningsbyrå som manpower f eks? Ellers ville jeg hørt med cateringselskapene.
Alvario Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Noen cateringsselskap kan leies med personell. Vi har brukt det i noen anledninger og har andre ganger hatt venninner hvor jeg har hjulpet de ved annen anledning. Ser her vi bor at det er populær jobb for jenter fra konfirmasjonsalder til 18 års alderen som de kan tjene litt penger på. 1
Gjest Hummel34 Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 Vi var 30, hadde en person som hjalp til med div på kjøkkenet. Vasket opp, ryddet litt, pakket inn maten igjen. Ryddet litt kaffekopper rundt i huset osv. Vil ikke kalle det en servitør, for serverte ikke en ting, mer «ordensmann». Vi la ut forespørsel på en fb side om noen tok på seg en slik oppgave. Blir heller ikke svart arbeid for man kan tjene opp til 5000 fra en enkelt person uten å betale skatt av det. For oss var dette gull verdt både for å skåne mødre og tanter som alltid stiller opp, og for at når gjestene dro var ting i orden. Vi hadde hjelp i fire timer, rydde etter middag og gjøre klart til kaffe.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 Jeg hadde ikke servitør eller noe annen hjelp, laga koldtbord og ordna alt selv. Men gjestene hjalp til med oppvask og rydding. DET er en selvsagt ting her jeg bor. En annen selvsagt ting er at alle damer har med hver sin kake( dv en fra hver hustand) Så jeg bakte vel bare ei sjøl. Hadde jeg ville hatt leid hjelp så hadde jeg ikke hatt det hjemme. Men klart ; har man masse peng så leier man hjelp til alt. Anonymkode: cf1d6...69d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 6 minutter siden, Mariell77 skrev: Noen cateringsselskap kan leies med personell. Vi har brukt det i noen anledninger og har andre ganger hatt venninner hvor jeg har hjulpet de ved annen anledning. Ser her vi bor at det er populær jobb for jenter fra konfirmasjonsalder til 18 års alderen som de kan tjene litt penger på. Ja så de hadde det på elvebredden catering. Da kan man bestille mat, servitør, bord og stoler osv. Kjekt med alt på ett sted tenkte jeg. Ts Anonymkode: 391b3...54d
Alvario Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja så de hadde det på elvebredden catering. Da kan man bestille mat, servitør, bord og stoler osv. Kjekt med alt på ett sted tenkte jeg. Ts Anonymkode: 391b3...54d Ja, vi opplevde det greit og ryddig😊 De kom med maten og tok med seg tomgodset etterpå.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 7 minutter siden, Hummel34 skrev: Vi var 30, hadde en person som hjalp til med div på kjøkkenet. Vasket opp, ryddet litt, pakket inn maten igjen. Ryddet litt kaffekopper rundt i huset osv. Vil ikke kalle det en servitør, for serverte ikke en ting, mer «ordensmann». Vi la ut forespørsel på en fb side om noen tok på seg en slik oppgave. Blir heller ikke svart arbeid for man kan tjene opp til 5000 fra en enkelt person uten å betale skatt av det. For oss var dette gull verdt både for å skåne mødre og tanter som alltid stiller opp, og for at når gjestene dro var ting i orden. Vi hadde hjelp i fire timer, rydde etter middag og gjøre klart til kaffe. Ok lurt. Ja nei servitør blir kanskje feil ord å bruke. Mer gjøre i stand å rydde tenkte jeg. Ts Anonymkode: 391b3...54d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Skrevet 2. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke servitør eller noe annen hjelp, laga koldtbord og ordna alt selv. Men gjestene hjalp til med oppvask og rydding. DET er en selvsagt ting her jeg bor. En annen selvsagt ting er at alle damer har med hver sin kake( dv en fra hver hustand) Så jeg bakte vel bare ei sjøl. Hadde jeg ville hatt leid hjelp så hadde jeg ikke hatt det hjemme. Men klart ; har man masse peng så leier man hjelp til alt. Anonymkode: cf1d6...69d Vi leide lokale med de to andre men nå begynner alle unger å gro seg til. Blir nok litt kjedelig med lokale for ungene. Her hjemme er det mer tilrettelagt for lek og moro. Derfor tenkte vi å ha det hjemme denne gangen. Mtp at jeg må lage alle kakene selv er det ikke aktuelt for meg å lage tapas til så mange. Med en 5 åring, 2 åring og en på 7 uker vil jeg ikke ta vann over hodet. Det er nok dyrere å leie lokale enn hjelp under festen. Anonymkode: 391b3...54d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #14 Skrevet 2. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi leide lokale med de to andre men nå begynner alle unger å gro seg til. Blir nok litt kjedelig med lokale for ungene. Her hjemme er det mer tilrettelagt for lek og moro. Derfor tenkte vi å ha det hjemme denne gangen. Mtp at jeg må lage alle kakene selv er det ikke aktuelt for meg å lage tapas til så mange. Med en 5 åring, 2 åring og en på 7 uker vil jeg ikke ta vann over hodet. Det er nok dyrere å leie lokale enn hjelp under festen. Anonymkode: 391b3...54d Kommer nok an på hvor en bor. Her på bygda er det ikke så dyrt å leie lokale Anonymkode: cf1d6...69d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #15 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer nok an på hvor en bor. Her på bygda er det ikke så dyrt å leie lokale Anonymkode: cf1d6...69d Ok. Her koster det 6000 for helg(velhus) dessuten ligger det rett ved et vann så upraktisk mtp barna. Ts Anonymkode: 391b3...54d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #16 Skrevet 2. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok. Dette er ikke en selvfølge hos oss desverre. Jeg kan ikke forvente noe hjelp av gjestene til rydding. Hadde også vært godt om ting var gjort klart mens vi var i kirken. Dette er barn nr 3 så det er hektisk nok på morgenen å komme oss avgårde. Ts Anonymkode: 391b3...54d Da hadde jeg avtalt med en av gjestene i kirken og den personen kan dra litt før kirka er ferdig (jeg hadde blitt lykkelig om jeg fikk lov til det siden ting gjerne tar litt tid i kirka😴). Da kan den personen ta i mot cateringfirma (hvis dere har bestilt mat, som helt klart er det enkleste). Dekke på bord osv gjør dere kvelden før, så er jo alt klart, Anonymkode: 782f4...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #17 Skrevet 2. mai 2019 Maten til vår dåp ble levert etter vi kom fra kirken. Dette var tapas, så det var bare å ta av plasten og få på plass serveringsbestikket og så kunne folk forsyne seg. Er det ingen som du kan spørre pent om de kan hjelpe til litt med rydding mellom middag og dessert? Ingen?? 🤔 Anonymkode: d8551...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #18 Skrevet 2. mai 2019 Her er det vanlig at tenåringer i nabolaget stiller som servitører og oppvaskhjelp, gjerne med en voksen som «sjef». De får noen hundrelapper i betaling, i tillegg til å få spise rester etter både middag og kaker. Veldig populært blant 9. og 10. klassinger som samler inn penger til utenlandstur. Anonymkode: e7a7f...a80 3
Wit Skrevet 2. mai 2019 #19 Skrevet 2. mai 2019 Vi hadde sønnen til en nabo (venner) som tok i mot mat og satte det ut (tapas/koldtbord). Selv ryddet jeg av med hjelp av mannen og noen gjester. Jeg satte også frem kaker og kaffe. Gikk helt fint Vi hadde ca 30 gjester.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #20 Skrevet 2. mai 2019 Har arrangert selv ved ulike anledninger. Alt handler om god planlegging. Tapas/koldtbord er supert. Alt er laget i forkant, noen ting som må inn i ovnen en tur, så settes alt på kjøkkenøya. Tallerkner og alt settes ut dagen før. Også ting til desserten - det står klar i et hjørne på kjøkkenet. Når alle har spist ber vi dem pent om å ta med tallerknene til kjøkkenet. Mannen min er en racer på å skylle-stable-rydde-oppvaskmaskin, så gjestene rydder rommet, han fikser dette, jeg tar ut kaker. Bruker kanskje totalt 10-20 min hver på å fikse rydding, vasking og mat under besøket. Anonymkode: 85191...859 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå