AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Jeg har ei jente i tenårene. Jeg var alene med henne de ti første årene i livet hennes, og vi hadde veldig dårlig råd. Bursdags og julegaver lå stort sett på 200-300 kr, noen ganger opp mot 500. "Stasgaven" kom alltid fra besteforeldre eller far i stedet for meg. Nå har jeg etter jeg ble gift og kjøpte eget hus fått mye bedre råd. Har også fått to barn til, men de er små. I fjor kjøpte vi ny telefon til henne i gave, 8000 kr. Hun hadde aldri før fått en ny telefon, kun arvet fra familie. Så vi tenkte at det var faktisk ok, siden hun aldri hadde spurt etter det, hun turte ikke ønske seg det engang, det var langt utenfor hennes budsjett på gaveønsker. Til jul fikk hun en gave til 1500. Vi skulle egentlig kjøpe airpods, men alt var utsolgt. Nå har hun bursdag i helgen, og jeg har ventet og ventet på at airpods 2 skal komme på lager, men det ser ut til at det ikke er inne før i midten av mai. Å gi penger synes jeg ikke er så ok. Det er to ting hun ønsker seg, airpods og kamera. Kamera koster nesten 3000. Airpods nesten 2000. Er det drøyt om vi kjøper kamera til henne? Jeg synes det er så koselig å gi en bursdagsgave på selve dagen, en som kan pakkes opp. Og vi har råd. Men samtidig føles det ut som vanvittig mye penger på litt over ett år. Hun har forøvrig ønsket seg kamera i flere år, og bruker mobilen mye til fotografering (landskap, natur osv). Jeg tenker det er en fin hobby, og absolutt noe jeg vil støtte opp om. Men er faktisk redd for hva andre vil si, om at vi kjøper så dyre gaver. Kanskje er det samvittigheten min fra de første årene hennes som får meg til å tenke på så dyre gaver? Eller er det flere som kjøper gaver i den størrelsen til barna sine? Anonymkode: 51e06...735
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Det er flere som kjøper i den prisklassen og mere til. Gi det DU vil. Andre har da ikke en dritt med hvor mye penger du bruker på ditt eget barn? Anonymkode: ac982...3b6 7
Vera Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Er det mulig å spleise med feks besteforeldrene? Jeg ville ikke hatt problemer med å kjøpe en så dyr gave - så lenge dette er en fornuftig gave (som hobby feks). Hvis det er slik at barnet ikke bare kan peke og få resten av året, tror jeg ikke dyre gaver er skadelig på noen som helst måte. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 Ikke tenk på hva andre sier. Dere former verdier for barna deres i hverdagen, å ønske seg noe dyrere til bursdagen gjør ikke nødvendigvis et barn bortskjemt. Men å stadig få det de vil ha, uten å ønske det, uten å vente på det, uten å forstå pengene og arbeidet bak, DET er det som gjør dem bortskjemt. Hvis hun får det kameraet til bursdagen, så tror jeg likevel den største gaven kan være å ta del i og dyrke fotointeressen hennes, enn den dyre gjenstanden. Bruk kameraet til å ta en tur ut bare dere to, for å ta fine bilder. Meld henne på et kurs senere, og bli gjerne med. Da er det noe som skaper situasjoner med barnet ditt dere begge har glede av, og ikke enda en ting ungene får slengt inn på rommet sitt (satt på spissen). Anonymkode: e5c9b...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 Datteren din høres ut som en jordnær, fin jente. Så lenge hun er takknemlig og ikke forventer noe, så gir du henne det du ønsker! Det er herlig å kunne GI noe man VET er ønsket! Og herlig å ikke måtte snu på ørene... 💞 Anonymkode: bc7cc...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 Gi henne det du vil, innenfor hva dere har råd til. Det er ikke penger som gjør unger bortskjemt, det er oppdragelse og holdninger. Må også si jeg synes telefon, kamera og airpods er flotte gaver, som vil bli mye brukt, og verdsatt. Ville reagert mer om det stadig var ny jakke til mange tusen. Anonymkode: 2fb01...244 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Tusen takk for alle svar ❤️ Da blir det kamera, gleder meg til å gi det til henne 😊 Anonymkode: 51e06...735
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gi henne det du vil, innenfor hva dere har råd til. Det er ikke penger som gjør unger bortskjemt, det er oppdragelse og holdninger. Må også si jeg synes telefon, kamera og airpods er flotte gaver, som vil bli mye brukt, og verdsatt. Ville reagert mer om det stadig var ny jakke til mange tusen. Anonymkode: 2fb01...244 Hun trengte ny jakke i vinter, og ville ha merkejakke til 3000, da sparte hun lommepenger og penger hun fikk i julegave, og betalte nesten 2000 kr selv. Vi la i resten, altså tilsvarende en vanlig vinterjakke. Så hun er vandt til å måtte jobbe for tingene selv, det er bare så stor kontrast til hvordan vi hadde det før. 😊 Anonymkode: 51e06...735 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 Airpods eller kamera og til en tenåring i bursdagsgave. Ja, det synes jeg er drøyt mye å gi i gave på 2 personer!! Anonymkode: 0b2a4...711 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 Kjør på. Så lenge du nå endelig har råd og du faktisk har et barn som ikke forventer noe sånt og det er er gaver som er fornuftige og som barnet setter pris på, så driter du i hva andre måtte tenke om summen. Her får min 4 åring ny iPad til bursdagen sin. I tillegg har han fått ny garderobe til ca. 8000 kr (ok så vokser han inni h nå og alt er kjøpt for stort så han forhåpentligvis kan bruke det neste år). Poenget er at så lenge man har gode grunnverdier og barna ikke er bortskjemte drittunger så ser jeg ingen problemer med å brenne av noe lapper til bursdager og jul.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Jeg tror ikke at barn blir bortskjemt av dyre gaver til bursdag og jul, men lurer jo litt på hva du tenker å gi når det er noe ekstra? For meg er spørsmålet todelt, det dreier seg ikke bare omhva jeg har lyst og råd til å gi, men også hvor vi legger lista... Anonymkode: ae0ed...3de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå