Gå til innhold

Hvilken bunad er finest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har selv blå Nordlandsbunad, arvet etter mamma. Syntes det er et praktplagg, og kanskje det fineste jeg eier. Men holder også en god knapp på beltestakkene, rogalandsbunad, Fana og Målselvbunaden. Syntes igrunn de fleste bunadene har noe skikkelig flott ved seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å legge til sides at jeg har røtter fra Hardanger. Men jeg synes hardangerbunaden til kvinner er finest. 
Til menn, er det mange fine. Så lenge det er nikkers til den og det er hvite strømper og mange blanke knapper. Gjerne med innslag av biljard-bord grønt i overdelen. Det er det flere bunader som er. 

Anonymkode: 4d0e6...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så fan av bunad, men hvis jeg skulle kjøpt en i voksen alder hadde det vært enten den fra Voss eller den kremhvite fra Bergen (som jeg tror er en drakt).

Anonymkode: c3821...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Jelsa rogalandsbunad og syns den er veldig fin, utenom den syns jeg at det er mange flotte bunader fra Telemark. 

Anonymkode: 06f41...f56

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fineste er og ha en bunad der man kommer fra som her noen betyding for den persjonen

Anonymkode: 0eaff...328

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være en norsksydd vintage Sunnhordlandsbunad! Overpriset made in Estland/Schina fenger ikke meg. Kun "montert" sammen her i Norge. Synes ikke noe om hvordan det har blitt mer status enn kulturarv. Ungdomsjentene her vi bor er nærmest paniske i sin jakt på bunad, for å være med i gjengen på 17-mai. 

Anonymkode: bc60d...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold og lyseblå oslobunad/drakt synes jeg er finest. Skyldes litt estetikk, men mest følelser. Sånn tenker jeg de fleste av oss har det.

Anonymkode: 1832c...adf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt ufullstendig! Rondastakk er ikke med,og Grafferdrakt er ikke bunad men en festdrakt. 

Anonymkode: d21d6...d5d

Og Lundeby er også drakt og ikke bunad. Gidder ikke sjekke alle men ville ikke stolt på den lista. 

Anonymkode: d21d6...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.5.2019 den 0.25):

Bergensbunad er ingen bunad. Det er en festdrakt.

Anonymkode: 5354d...398

Var det før, mener den er blitt godkjent som bunad

Anonymkode: c59df...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i familien har vi Lierbunaden som vi har tilhørighet til og syntes den er en av de fineste. Som en god nummer to har jeg Åmlibunaden, men har desverre ikke tilhørighet til Aust-Agder😅(Bilder lånt fra nett)

IMG_9667.jpeg

IMG_9668 Copy.jpeg

Anonymkode: 6b50a...d8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...