Gå til innhold

Føler at svigerfamilien ikke liker barnet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at en rekke hendelser hvor svigerfamilien ekskluderer vårt fellesbarn gjør at jeg føler meg mislikt, og at de ikke liker barnet mitt...

* Besteforeldre som deler ut penger synlig til alle barnebarna sine, men ikke til vårt barn.

* Tanter og onkler som tar med alle tantebarna og min samboer, så nært som vårt barn, på reiser. De er godt stilt, og det er snakk om flere reiser som minsten ikke får være med på. Jeg har sagt til samboer at han kan kjøpe billetter og ta han med selv, men det er visst ikke så populært for svoger.

* Vårt barn får plutselig (de siste to årene) ikke bursdagsgave.

Ellers så virker vårt barn bare til å være til bry for svigerfamilien, og det virker som at de irriterer seg over ett mindre barn nå når alle de andre har blitt større. 

I påska for eksempel, så de på groteske krimserier mens barnet vårt spiste kveldsmat (sikkert på trass fordi de mente at det var på høy tid at barnet var lagt). En syvåring bør ikke være utsatt for drap med øks og lignende på tv... (jeg sto å hoppet fremfor tvn, enda tok de ikke hintet) Det med at syvåringen var sent oppe var jo fordi det ferie. Dessuten så har jo deres barn, og mine stebarn vert oppe til alle døgnets tider i alle de år hvor jeg ikke har brydd meg. Slik jeg tolker det så er liksom ferdige med "barn", og så driter de i å ta hensyn til at vi ikke er det.

Nå er det straks en utenlandstur igjen og jeg gruer meg til barnet vårt finner det ut. Da blir det ny runde med trøsting og gråting og urettferdighet.

Samboer ser ikke til å reagere på dette da han bare virker fornøyd på at hans to barn fra ett tidligere forhold får den behandlingen de fortjener. Jeg har snakket med han om det, men han ser det ikke på samme måte som jeg gjør. jeg kan ikke tvinge noen til å gi penger, reiser og gaver, men dette er sykt dårlig av svigerfamilien synes jeg.

Det snart tid for en familiesammenkomst igjen, og jeg føler for å ta opp dette i plenum. Fordi det har gått så langt at jeg gruer meg til hver anledning vi skal være sammen med de, og har begynt å unngå det. Jeg gråter knuste mammahjertetårer hver kveld, og det har begynt å gå sjalusi i meg mtp. stebarna mine. Jeg tenker slue tanker om å forskjellsbehandle og det hater jeg....

Er det noen som har tips? Bør jeg ta det opp, eller kommer det til å skape mer drama enn godt?

Anonymkode: 62edc...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at samboeren din ikke ser det på samme måte som deg, og hvordan måte ser han det på da? 

Uansett så er urettferdighet noe barn alltid reagerer sterkt på, og jeg syns det er veldig merkelig at barnet deres ikke får bursdagsgave(!), og at faren velger å dra kun med de andre barna. Utrolig dårlig. Hadde ikke orket å være vitne til sånn forskjellsbehandling, så hadde helt klart sagt fra. Selv om det mest er din samboers familie og dermed hans ansvar først og fremst. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du først og fremst ta opp med mannen din. Du får ikke til noen endring hvis ikke han er enig i at det trengs endring, da lager du bare ytterligere splid mellom dere to. 

Videre høres situasjonen veldig kjip ut, men å gråte hver kveld for er de ikke verdt. 

Begynn hos din samboer, ikke ta opp noe i plenum han ikke er enig i. 

Anonymkode: 52e57...733

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alderen på de barnebarna / tantebarna som det arrangeres turer etc for og hva er alderen på ditt?

Min mann er mye yngre en sine søsken, og våre barn har derfor vært mye yngre enn sine kusiner og fettere på den siden. Vi har erfart det samme, at når "hele gjengen" av barnebarn var små, så tilpasset alle seg mer til barna, men når våre kom, så var de andre mer klar for voksentid på kveldene når vi var på ferie og tur sammen. Jeg tok ikke det personlig, jeg la mine barn tidligere enn de hadde lagt sine ti år tidligere, det var ingen som tok skade av det.

Jeg tenker jeg ville tatt kveldsmaten til barnet med inn på sengen og sagt at han kunne spise der mens jeg leste for ham. Og ikke hoppet foran påskekrimmen klokken ti om kvelden..

Og mine svigerforeldre var yngre og sprekere når de eldste barnebarna var hjemmeboende enn når våre barn er det. Så våre barn har fått mindre aktiviteter sammen med farmor og farfar, slik er det bare.

Men mannen din kan godt informere alle om at deres yngstemann blir lei seg hvis planlegging og lommepenger osv til tur for de store barna blir tatt opp i plenum med yngstemann til stede. Og at besteforeldrene og onkel kan minnes på å si hva yngstemann kan være med på når han blir så stor.

Anonymkode: f8265...f4f

• Liker 9
Skrevet

Syvåringen skulle vel uansett vært i seng før 2130. Jeg hadde blitt kraftig irritert hvis jeg ikke fikk se påskekrimmen fordi du ikke hadde lagt en syvåring.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått. Hadde aldri latt ungen min motta slik behandlig.

Anonymkode: 4ba6e...fd7

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes du bør ta opp dette med mannen din. Er han ikke på ditt lag kommer du ingen vei med hans familie.

Hvis det er så ikke som du beskiver i HI hadde jeg faktisk avsluttet forholdet og flyttet ut med barnet. Barnet ditt tar skade av dette. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det her er bare sykt... Her har vi enn stakkar 7-åring oppe i en situasjon der han ikke føler seg velkommen, ivaretatt eller verdsatt. Ved siden av dette har han en mor som ikke stiller opp bortsett fra å trøste.

Det spiller ingen rolle hvordan mannen din ser på dette... han forskjellsbehandler brana og jeg skjønner ikke hvordan dere i det hele tatt fungerer som familie.

Hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg pakket sammen, avsluttet forholdet og flyttet rett ut. Og forklart tydelig til barnet mitt at INGEN for fårskjellsbehandle han. Mamma er der alltid for han, uansett!

Hilsen mann forresten...  

Anonymkode: fa6c3...35c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså...her utelukker du mye informasjon...

Hva er aldersforskjellen på disse ungene? Det er jo ikke riktig feks at ett barn skal gjøre en "voksentur" inn til en barne-tur

Og hva var klokka når de satt på tvn? Dette er veldig vesentlig fordi man kan ikke forvente at voksne sitter å ser på barnetv hele kvelden fordi Du ikke vil legge ungen din.

Anonymkode: 336ee...683

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp!

Det skal jeg love deg at jeg hadde!!! I plenum!! 

Husk å forbrede deg godt, det er greit å henvise til konkrete eksempler. 

Hvis ikke mannen hadde støttet meg på dette hadde jeg pakket sekken og dratt. 

Ungen kommer alltid først

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, spinner skrev:

Syvåringen skulle vel uansett vært i seng før 2130. Jeg hadde blitt kraftig irritert hvis jeg ikke fikk se påskekrimmen fordi du ikke hadde lagt en syvåring.

Vi har da flere tver på hytta..  å sitte der hvor vi spiser var unødvendig... 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså...her utelukker du mye informasjon...

Hva er aldersforskjellen på disse ungene? Det er jo ikke riktig feks at ett barn skal gjøre en "voksentur" inn til en barne-tur

Og hva var klokka når de satt på tvn? Dette er veldig vesentlig fordi man kan ikke forvente at voksne sitter å ser på barnetv hele kvelden fordi Du ikke vil legge ungen din.

Anonymkode: 336ee...683

Barna er 7 og 12-13-14

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har da flere tver på hytta..  å sitte der hvor vi spiser var unødvendig... 

Kan det tenkes at det er deg de ikke liker og at det går utover barnet? I såfall er det jo mest effektivt å gå. Da får barnet det muligens bra både med deg og de.

Anonymkode: 4ba6e...fd7

• Liker 4
Skrevet

Var det du som hadde et innlegg som gikk på akkurat det samme for et år siden, sånn ca? Da handlet det også om at far reiste på tur med sine eldste barn, mens minsten ble igjen hjemme.

Eksemplet med påskekrim og mat. Vi har en ni åring i hus, fikk lov å være litt lenger oppe i påska. Jeg delte nett med barnet, slik at vi voksne kunne se krim, og barnet fikk nyte en time med spill eller film fra Netflix i en time. Alle fornøyde. Barnet spiste også mat på den tiden, men fikk lov å ha piknik et annet sted i hytta. Jeg har null dårlig samvittighet for å ha sett krim en time mens barnet spiste og koste seg med nettilgang. I og med at vi alle hadde det trivelig og nettfritt de andre timene vi var våkne. Altså, dine svigerforeldre kan vise hensyn, men det kan du også gjøre. Eller så var det en liten kamp å ta.

Når det gjelder bursdagsgaver, så er det jo trist at barnet ikke får. Men er svigerforeldrene av den gamle typen og mener minstemann har nok, får mye fra andre osv.

Det med turer, ble tatt opp i fjor også i tråden som var ganske lik. Det er forskjell på hva man kan gjøre sammen med en sjuåring og barn fra 12 og oppover. Det er ikke alle reiser som passer like godt for sjuåringen. Lettere å finne på noe som passer for dem fra 12 til 14.

Jeg tenker at den generelle forskjellsbehandlingen av barnet. Bursdagsgaver og slikt, bør du ta opp med faren. Ser han hva som skjer? Hvorfor bryr han seg ikke? Det hadde vært veldig kjekt å vite noe om hvorfor han forholder seg slik som han gjør.

Vi mennesker er alle forskjellige. Og det finnes en del forskjeller mellom menn og kvinner. Jeg kjenner vel selv også at et mammahjerte gråter lettere for ting jeg finner urettferdig. Av og til kan jeg ha rett, andre ganger ser jeg fornuften i handlingen til de andre, slik at ting kanskje ikke er så ille som jeg først tenkte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I det man tar seg i å stå og hoppe foran en TV - er ikke det da tiden for å gå litt i seg selv? Har man virkelig ingen andre måter å kommunisere på enn hopping? Og hva i all verden er det man skal hoppe seg frem til? 

Anonymkode: 6aede...7aa

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det man tar seg i å stå og hoppe foran en TV - er ikke det da tiden for å gå litt i seg selv? Har man virkelig ingen andre måter å kommunisere på enn hopping? Og hva i all verden er det man skal hoppe seg frem til? 

Anonymkode: 6aede...7aa

hoppet fremfor tvn, fordi syvåringen hørte høy lyd på tvn som overdøvde ipaden og ville se på.. Så det første jeg kom på der og da var å hoppe fremfor slik at han ikke fikk se

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hoppet fremfor tvn, fordi syvåringen hørte høy lyd på tvn som overdøvde ipaden og ville se på.. Så det første jeg kom på der og da var å hoppe fremfor slik at han ikke fikk se

Å herregud.... du er ikke LITt hysterisk da.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til.. det som er sykt her at du diskuterer og rettferdiggjør den her hoppinga forran tv eller hva du enn no gjorde. Men du har null innsikt i hva du egentlig utsetter barnet ditt for. Jeg skal prøve å forklare med en setning så du skjønner: Barnet ditt har det IKKE bra med denne svigerfamilien og den nye mannen din.... Hva er det du ikke skjønner?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er alderen på de barnebarna / tantebarna som det arrangeres turer etc for og hva er alderen på ditt?

Min mann er mye yngre en sine søsken, og våre barn har derfor vært mye yngre enn sine kusiner og fettere på den siden. Vi har erfart det samme, at når "hele gjengen" av barnebarn var små, så tilpasset alle seg mer til barna, men når våre kom, så var de andre mer klar for voksentid på kveldene når vi var på ferie og tur sammen. Jeg tok ikke det personlig, jeg la mine barn tidligere enn de hadde lagt sine ti år tidligere, det var ingen som tok skade av det.

Jeg tenker jeg ville tatt kveldsmaten til barnet med inn på sengen og sagt at han kunne spise der mens jeg leste for ham. Og ikke hoppet foran påskekrimmen klokken ti om kvelden..

Og mine svigerforeldre var yngre og sprekere når de eldste barnebarna var hjemmeboende enn når våre barn er det. Så våre barn har fått mindre aktiviteter sammen med farmor og farfar, slik er det bare.

Men mannen din kan godt informere alle om at deres yngstemann blir lei seg hvis planlegging og lommepenger osv til tur for de store barna blir tatt opp i plenum med yngstemann til stede. Og at besteforeldrene og onkel kan minnes på å si hva yngstemann kan være med på når han blir så stor.

Anonymkode: f8265...f4f

Informere om? Hvem står og deler ut penger uten at ett barn får? Hvem unnlater å gi gave til det ene barnet? 

Tror du er en som fort innretter deg, men det er ikke riktig når det går på bekostning av et barn. Du snakker bare aldersforskjell men misser gavene hn ikke får osv. Alt noen "bare finner seg i"! 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er dette fellesbarn eller ditt barn fra tidligere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...