Gå til innhold

Legetimer på mandager og avbestilling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt bevisst på at legetimer på en mandag bør denne byttes til en annen dag. 

Det har skjedd flere ganger med meg, at det skjer ting i løpet av helgen som gjør at man må avbestille eller flytte timen. Det er jo selvfølgelig ikke mulig å gjøre dette når det er helg. Det har også hendt at jeg eller barnet som har legetime, blir bedre i løpet av helgen og derfor ikke trenger timen alikevel. Mandagstimene er det ikke mulig å avbestille en eller to dager før ettersom det er helg. Samtidig har jeg kanskje mye å gjøre på jobb og ikke har tid til legetime hvis jeg er bedre.

Det har hendt at jeg har prøvd å avbestille med e post på lørdag eller søndag,  men jeg har likevel blitt belastet for ikke møtt time, dette har skjedd to ganger for barn under 18, som følte seg bedre. Jeg har også ringt på morgenen, men har fått beskjed om at jeg dessverre må likevel belastes for ikke møtt time.

Hvis jeg ikke kan komme på en mandagstime eller ikke trenger den vil jeg derfor velge å ikke møte opp og vil heller ikke kaste bort tid på mail eller telefonkø til legen, jeg blir jo uansett belastet for ikke møtt. 

Bør det ikke være mulig å avbestille en legetime/røntgen/spesialist på en mandagstime på lik linje med timer på andre dager?  

Man vet jo ikke nødvendigvis på fredag før 15.00 om man faktisk kan/trenger å gå på timen. 

Mandagstimer ut i fra dette bør jo være de minst populære. Er ikke dette et problem for legene? Er dette noe som legene har tenkt på, at avbestilling på mandagstimer må skje tre dager før, ikke 24 timer før timen og at det sikkert er flere som ikke trenger timen likevel når mandagen kommer. 

Anonymkode: ad383...593

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så vanskelig, hvis du ringer en onsdag, si at du må få time før helgen eller så kan du se det an. Vent til mandag og se om det fortsatt er behov.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går til legen for regelmessig oppfølging, og har ingen problemer med mandagstimer, det er nok mange i samme kategori som meg. Gjelder det akutt sykdom så ikke bestill time om fredagen til mandag, men se det heller an til mandag og ring for akuttime hvis det er behov. Så dårlig som folk er på å dukke opp til timene sine syns jeg det er helt innafor å belaste med betaling selv om det ikke er mulig å avbestille dagen før. Jobber selv i helse og opplever stadig folk som hverken dukker opp eller avbestiller, det er medfører ekstraarbeid og tapt inntekt for privatpraktiserende ( i tillegg til mer kø for de som venter på time). 

Anonymkode: a2c83...b40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bytter også alt som kan byttes av mandagstimer til andre dager, men jeg gjør det fordi jeg da aldri kan få flyttet timen innen 48-timersfristen dersom jeg skjønner at jeg er i ferd med å bli for syk til å kunne møte. Som kronisk syk kan det utgjøre MYE penger i løpet av et år og de fleste alvorlig kronisk syke jeg vet om har begynt å gjøre det samme. 

Men du bør ringe på morgenen og avbestille timen selv om du må betale uansett, slik at noen andre som trenger en hastetime kan få det. 

Anonymkode: 1ea1a...b51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært masse hos legen og aldri avbestilt en time. Det har aldri skjedd av jeg «ikke kan komme».Hva er det som gjør at du må det?

Anonymkode: d153d...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært masse hos legen og aldri avbestilt en time. Det har aldri skjedd av jeg «ikke kan komme».Hva er det som gjør at du må det?

Har du virkelig ikke fantasi til å skjønne hva som kan gjøre at folk ikke kan komme..? 

- syke barn man ikke kan gå fra, ikke kan ta med (av så veldig mange årsaker..)

- ting som kommer opp på jobben som man virkelig ikke kan være vekke fra

- man blir rett og slett frisk?? Hvorfor bruke en legetime om man ikke lenger har behov for den?

Det er tusen grunner for å måtte avlyse ting. 

Jeg har måttet avlyse en time for å ta celleprøve, for jeg fikk plutselig mensen halvannen uke for tidlig, og da kan man ikke ta celleprøve. 

Jeg har avlyst en time fordi jeg skulle ta influensavaksinen i samme slengen, og de hadde ikke fått den inn til det aktuelle tidspunktet. 

Jeg har avlyst fordi jeg heller ville reise vekk. 

Det er faktisk ikke noe problem å avlyse, så lenge man gjør det innen fristen. Og noen ganger dukker det opp ting man ikke kan forutse, som mensen som kommer for tidlig, man blir frisk, ungene blir syke, osv osv osv osv. 

Anonymkode: 97be2...b5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok en like stressende jobb som legen.  

Av og til virker det som ikke leger forstår dette, spesielt når man blir sittende i over en halv time ekstra på ventevætelse og får så vidt 10 min med legen. 

Som sagt hender det at man blir bedre. Å møte opp på en time for å si: Ja nå er den visst bedre, har jeg ikke tid til. (Eksempel). Det hender også at på min jobb vil jeg plutselig få noe svært viktig å håndtere på en mandag og jeg ikke vet om det før fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier alltid å sørge for time hos fastlegen alle dager UNNTATT mandag.
Har jeg time til rtg eller spesialist, så har jeg aldri avbestilt en time der uansett dag. En får jo ikke spesiealisttimer eller rtg hvis en ikke er under utredning for sykdom eller har en skade.
Å avbestille en time for at en heller vil reise bort eller har mye å gjøre på jobben forstår jeg ikke. Hvorfor er da en time bestilt? Influensavaksine kan en jo ta uten time, leger trenger jo ikke å gjøre det. Kontordamene gjør den jobben på mitt legekontor.

Anonymkode: adfc6...071

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har avlyst mandagstime en gang. Da var flyet hjem på søndag kansellert, så jeg landet i Norge når jeg skulle vært hos legen. Men ellers så ser jeg ikke hvorfor mandager er et problem.

Anonymkode: 03508...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nok en like stressende jobb som legen.  

Av og til virker det som ikke leger forstår dette, spesielt når man blir sittende i over en halv time ekstra på ventevætelse og får så vidt 10 min med legen. 

Som sagt hender det at man blir bedre. Å møte opp på en time for å si: Ja nå er den visst bedre, har jeg ikke tid til. (Eksempel). Det hender også at på min jobb vil jeg plutselig få noe svært viktig å håndtere på en mandag og jeg ikke vet om det før fredag ettermiddag.

Men kan du ikke like gjerne få samme beskjed om onsdagen  på tirsdag ettermiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke bestill timer på mandager da. Problem solved. Det er nok mange som har mer behov for timer som ikke har så mye rart som dukker opp som forhindrer dem. 

Hos oss kan vi forresten bestille og avbestille timer på nettet, jeg er litt usikker, men siden det er antall timer det går på så tror jeg det går å avbestille i helgen og man slipper å betale, det sørger systemet for. Kanskje dette er en løsning for deres legekontor. Regelen er 24 timer før tror jeg.

Det siste du iallfall bør gjøre er å ikke si ifra og bare la være å møte opp. Dette er veldig dårlig gjort mot alle andre som ringer inn den dagen og hadde hatt behov for en time på dagen, men ikke får det, fordi det er fullt. Når man ser hvor lang ventetid det er hos legen og forsinkelser så er det iallfall forkastelig at tid blir brukt på å sette av tid til en pasient som ikke dukker opp.

Edit: Sjekket nå, det står at timen må avbestilles innen 24 timer på virkedager mandag-fredag, så da går det ikke i helga heller.

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier alltid å sørge for time hos fastlegen alle dager UNNTATT mandag.
Har jeg time til rtg eller spesialist, så har jeg aldri avbestilt en time der uansett dag. En får jo ikke spesiealisttimer eller rtg hvis en ikke er under utredning for sykdom eller har en skade.
Å avbestille en time for at en heller vil reise bort eller har mye å gjøre på jobben forstår jeg ikke. Hvorfor er da en time bestilt? Influensavaksine kan en jo ta uten time, leger trenger jo ikke å gjøre det. Kontordamene gjør den jobben på mitt legekontor.

Anonymkode: adfc6...071

Første gang man må ta influensavaksine, må den tas hos legen. Da må man ha time. 

Ellers er det til info fryktelig mye man må ha legetime for, som ikke er akutt sykdom... 

Celleprøver, svangerskapskontroller, få resept mot neglesopp på en tå, osv osv osv. 

Om jeg blir invitert til å være med på helgetur, avlyser jeg heler celleprøve-timen enn helgeturen. Er det galemattias på jobb, armer og bein, og vi endelig får til et møte med noen som er håpløse å få møter med, avlyser jeg heller neglesopptimen enn møtet - legen er lettere å få time hos enn mange av folkene på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan du ikke like gjerne få samme beskjed om onsdagen  på tirsdag ettermiddag?

Jepp, men har bedre sjans på avbestilling når det er arbeidsuke. Hvis dere ikke forstår det så har dere ikke vært bort i problematikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Celleprøver kan du vanligvis time med når du ikke har mensen.

Å avbestillle etter helgetur... den skjønte jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, missmcbeal skrev:

Så ikke bestill timer på mandager da. Problem solved. Det er nok mange som har mer behov for timer som ikke har så mye rart som dukker opp som forhindrer dem. 

Hos oss kan vi forresten bestille og avbestille timer på nettet, jeg er litt usikker, men siden det er antall timer det går på så tror jeg det går å avbestille i helgen og man slipper å betale, det sørger systemet for. Kanskje dette er en løsning for deres legekontor. Regelen er 24 timer før tror jeg.

Det siste du iallfall bør gjøre er å ikke si ifra og bare la være å møte opp. Dette er veldig dårlig gjort mot alle andre som ringer inn den dagen og hadde hatt behov for en time på dagen, men ikke får det, fordi det er fullt. Når man ser hvor lang ventetid det er hos legen og forsinkelser så er det iallfall forkastelig at tid blir brukt på å sette av tid til en pasient som ikke dukker opp.

Jepp det er det jeg sier, men nesten alle timer jeg har fått "tildelt" er på mandager. Så må jeg bruke tid på å endre timen, nåde min og legekontorets 🙄 

Hadde vært bedre om legene hadde et system som gjorde det mulig å flytte eller avbestille mandags timene på lik linje med ellers i uken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp det er det jeg sier, men nesten alle timer jeg har fått "tildelt" er på mandager. Så må jeg bruke tid på å endre timen, nåde min og legekontorets 🙄 

Hadde vært bedre om legene hadde et system som gjorde det mulig å flytte eller avbestille mandags timene på lik linje med ellers i uken. 

Men ringer du da, eller bestiller du timer over nett? Hos min lege kan man velge noen timer over nett, da ser du når det er ledig. Ellers ringer jeg nesten alltid, og da sier jeg bare at nei, den dagen passer ikke. 

Høres ut som bestillingssystrmet ikke er optimalt hos din lege. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Celleprøver kan du vanligvis time med når du ikke har mensen.

Å avbestillle etter helgetur... den skjønte jeg ikke. 

Ja. Om man har regelmessig mens. Som nevnt: jeg har måttet avlyse celleprøve fordi mensen kom halvannen uke tidligere enn forventet. 

Hva er det å ikke skjønne med helgetur..? En ettermiddagstime kræsjer med tidlig avreise for helgetur, ergo må man velge mellom legetimen og helgeturen... og da vil man gjerne avlyse og heller få time et annet tidspunkt. Hva er vanskelig å skjønne med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Om man har regelmessig mens. Som nevnt: jeg har måttet avlyse celleprøve fordi mensen kom halvannen uke tidligere enn forventet. 

Hva er det å ikke skjønne med helgetur..? En ettermiddagstime kræsjer med tidlig avreise for helgetur, ergo må man velge mellom legetimen og helgeturen... og da vil man gjerne avlyse og heller få time et annet tidspunkt. Hva er vanskelig å skjønne med det? 

Problemet er om du klager over det. Ta timen, eller betal uten å klage. Greit også å ha respekt for legen og andre som kunne trenge timen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er om du klager over det. Ta timen, eller betal uten å klage. Greit også å ha respekt for legen og andre som kunne trenge timen. 

Jeg klager ikke over det...  Om du ser hva jeg har svart på, er det de som lurer på hvorfor man avbestiller timer. Og jeg kom da med eksempler på hvorfor man avbestiller. 

Jeg har alltid avbestilt innen 24 timer, så jeg har aldri vært En Av Dem som bruker opp verdifull tid som andre kunne hatt bruk for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da trenger du vel strengt tatt ikke den legetimen. Hvis du ikke klarer å avbestille innen fristen så har du bare godt av å betale gebyr. 

Anonymkode: a1716...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...