AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #21 Skrevet 2. mai 2019 Ring når du tror fødsel er i gang, og ta det derifra. De vil gjerne at du venter hjemme lengst mulig, men om du opplever riene som veldig vonde så be om å få en sjekk likevel. Det er ikke slik at alle førstegangs tar lang tid. Min første fødsel tok 6 timer fra første tegn. Fikk svært vonde rier med en gang, men føden mente jeg skulle vente hjemme med et par paracet.. Jeg ba om å få komme inn likevel pga intensiteten. Var over halveis da jeg kom inn og i full aktiv fødsel. Neste fødsel hadde jeg mellom 12 og 8 min mellom riene, men dro inn likevel fordi de var ganske sterke. Var da også halveis, og barnet kom bare 1,5 time etter ankomst til sykehuset. Så her har det gått ganske fort Anonymkode: a8375...6c5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #22 Skrevet 2. mai 2019 Jeg ringte etter 2 timer med småvonde kynnere innimellom, men siden det enda var 3 uker til termin ba hun meg kontakte dem igjen når jeg fikk rier, de var regelmessige og de økte i smerte. Jeg var usikker på om jeg hadde rier, så jordmoren mente jeg burde vente og se. Etter 1 time til økte det til rier og jeg ringte å sa at nå var det blitt rier men de var ikke regelmessig. Jeg diskuterte meg til sjekk, og 20 min etter sjekket hun og fant 10cm åpning. Baby kom ut etter 10 min.. Anonymkode: 2da08...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #23 Skrevet 2. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte inn to ganger og fikk beskjed om at jeg måtte bare slappe av, ta meg en dusj og vente. Til slutt tvingte samboeren meg inn og jeg hadde 4 cm åpning og fikk føderom med en gang. Lytt alltid til deg selv. Anonymkode: 1148d...a09 Jeg kom inn med 7 cm og hadde også fått beskjed om å vente når jeg ringte. Hadde uregelmessige rier i 16 timer og fødte 2 timer etter jeg ble lagt inn. Er glad jeg ventet med å dra for det er lettere å slappe av hjemme. Anonymkode: 96186...6c6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #24 Skrevet 2. mai 2019 Jeg ringte inn etter å ha hatt rier i ca tre timer. Egentlig bare for å si i fra at «nå skjer det ting her, så jeg kommer i løpet av dagen». Hadde mellom fem og åtte minutter i mellom riene, og etter ti-elleve timer hjemme økte de litt i hyppighet så jeg ringte inn for å komme til en sjekk. Fikk beskjed om å komme om en times tid, og etter halvannen time var vi på fødestua og jeg hadde 6cm åpning. Anonymkode: f62e0...b1b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #25 Skrevet 2. mai 2019 Er det vanlig å bli sendt hjem fordi fødselen ikke har kommet langt nok? Jeg har nesten 3 timer til sykehus og må nok ta taxi mest sannsynlig. Tenker at det vil føles ekstra slitsom å bli sendt hjem også kanskje returnere en stund etterpå slik at det blir 9 timer i bil. Men jeg skjønner at man ikke kan ligge der å ta opp plass for noen som trenger det. Anonymkode: b9b10...d40
tangent Skrevet 2. mai 2019 #26 Skrevet 2. mai 2019 Jeg ringte når jeg hadde ganske jevnlige rier med ca 7-9 minutter mellom dem. Etter å ha snakket med dem kom vi frem til at jeg kunne være en stund til hjemme. Ringte de etter ca tre timer igjen, og da sa de at jeg kunne vurdere om jeg ville ta en dusj og så se om jeg ville komme inn. Det gjorde jeg. Da jeg kom inn hadde jeg 8 cm åpning. Etter 3-4 timer på sykehuset kom barnet. Følte meg aldri utrygg hjemme, og var veldig glad for at jeg ringte føden for å spørre om råd. De var fine på telefonen mot meg og jeg er glad de ikke ba meg komme inn med en gang. Hadde det mye bedre med rier i sofaen hjemme mens jeg "så" på tv-serie og mannen fikk tatt seg en lur før en lang natt (2. barn, ja). 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #27 Skrevet 2. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: KK har jo rykte på seg til å være et forferdelig sted å føde, da. Jeg fødte på Ahus i rushen juli ifjor. Hadde skikkelig sterke rier fra start, men fikk beskjed om å holde meg hjemme til jeg ikke klarte å snakke gjennom dem. Det tok en time 😅 Hadde bare 1 cm da jeg ankom sykehuset, men siden jeg hadde sterke rier og veldig, veldig vondt fikk jeg bli der. Så viste det seg at jeg hadde en stjernekikker som skulle gjøre det til en svært lang og vanskelig fødsel, som jeg fikk kommentarer på at «det var godt du kom når du kom, selv om dette kan ta sin tid». Hadde en skikkelig katastrofefødsel til slutt da, men sykehuset gjorde alt for at jeg skulle ha det bra - selv fra start Anonymkode: 1d99f...4ae Jeg hadde veldig lik begynnelse på fødselen, men babyen var ikke stjernekikker, og jeg hadde 9 cm da vi var framme på Ahus. Ahus var helt fantastiske mot oss også Jordmoren min i kommunen sa at hvis du kjenner at "nå må jeg til sykehuset", enten det er fordi riene er kraftige og tette eller du er utslitt etter lang tid med rier, så er det på tide å dra. Jeg syntes det var et veldig vagt råd på forhånd. Men i ettertid ser jeg at det var et mer nyttig for meg enn å teller rier og dra når jeg hadde 3 rier på 10 min, som de sa på det fødselsforberedende kurset. Ofte er det sikkert en god tommelfingerregel da, med mindre man har lang vei. Eller føler seg utrygg hjemme. Mine rier ble ikke regelmessige før det plutselig ikke var noen pauser mellom dem mer i den siste rundkjøringen før sykehuset. Men på et tidspunkt føltes det virkelig ikke greit å være hjemme. Anonymkode: 78632...f15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #28 Skrevet 2. mai 2019 Vannet mitt gikk, ringte KK og ble bedt om å vente hjemme en stund til. Vi hørte ikke på dem da jeg kjente at jeg hadde stormrier. Vi kjørte inn og 1,5 time seinere var han ute. Glad jeg ikke venta hjemme, da hadde det blir hjemme eller ambulansefødsel. Anonymkode: 085f2...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #29 Skrevet 2. mai 2019 Er litt overraska over hvor mange som blir bedt om å vente. Vi dro inn når jeg la merke til at noe var på gang. Vannet hadde forresten gått hjemme, jeg trodde jeg tissa litt på meg da det ikke var så mye som kom. Hadde såvidt åpning på 3 på mottaket. Mini kom på under en time. Med nr to sa de at han kom tidligst om 1,5 døgn. Kom ikke til å skje noe med det første.. Før det var gått et kvarter så var han ute.. Jeg tenker at en skal lytte til seg selv og magefølelsen sin. Og rett og slett si fra om at det føles for utrygt ut å ikke komme. Anonymkode: 3fb21...29e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #30 Skrevet 2. mai 2019 Riene kom plutselig uten forvarsel, helt uregelmessig. Ringte føden etter 45 min fordi jeg følte meg som en pingle og ville ha epidural med en gang. Ble spurt om jeg kunne snakke under riene så jeg løy og sa nei for å få lov å komme. Da jeg kom inn hadde jeg 9 cm åpning... så, alle fødsler er forskjellige og det finnes ingen fasit! Anonymkode: bcb38...63e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå