AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Del Skrevet 2. mai 2019 Lurer på hvordan ditt forløp rundt det å kjenne at noe er på gang, telle rier og så ringe føden var? Fikk du komme inn med en gang? Er førstegangsfødende så dette blir en ny opplevelse for meg. Anonymkode: ff913...785 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Del Skrevet 2. mai 2019 Man får ikke komme inn med en gang. Det er anbefalt at man er lengst mulig hjemme. Både for å ikke ta opp plass på sykehuset, men også fordi man som regel har det langt bedre hjemme. Det er som regel ikke vits i å ringe føden før riene er blitt regelmessige. Da kan man ringe og "advare" om at man antageligvis kommer inn om ikke så mange timene. Ikke vits i å styre så mye med telling og tidtaking om det er en god stund mellom riene. Det er mer når du merker at de kommer tettere (altså ikke 10 min mellom hver), og jevnere, at det blir aktuelt å telle. Det er bedre å bare prøve å slappe av og prøve å kose seg så godt man kan i den tiden, heller enn å stresse med mobilapper og telling og tidtaking. Anonymkode: 25810...636 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Del Skrevet 2. mai 2019 Det er bare å ringe føden når du føler du trenger det. De er veldig hyggelige og behjelpelige, og de kan hjelpe deg å ta en beslutning på om du skal komme inn for en sjekk osv. Eller om du evt kan vente litt til.. Ikke vær redd for å «forstyrre». Har akkurat født på riksen, hvor en jordmor fortalte at de kunne ha hele skift på jobb hvor det ikke var noen på fødeavdelingen. Poenget er at selv om det ofte kan være travelt på slike steder, er det ikke alltid det. Det er så mange gravide som er redd for å plage fødeavdelingen med en telefonsamtale, og det er bare tull! Anonymkode: e83c1...e9b 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Del Skrevet 2. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å ringe føden når du føler du trenger det. De er veldig hyggelige og behjelpelige, og de kan hjelpe deg å ta en beslutning på om du skal komme inn for en sjekk osv. Eller om du evt kan vente litt til.. Ikke vær redd for å «forstyrre». Har akkurat født på riksen, hvor en jordmor fortalte at de kunne ha hele skift på jobb hvor det ikke var noen på fødeavdelingen. Poenget er at selv om det ofte kan være travelt på slike steder, er det ikke alltid det. Det er så mange gravide som er redd for å plage fødeavdelingen med en telefonsamtale, og det er bare tull! Anonymkode: e83c1...e9b Akkurat det der avhenger tydeligvis av hvor man bor. Jeg ble møtt med irritert stemme og tunge sukk da jeg ringte "alt for tidlig" til kk på haukeland. Det var jo ingen vits i å ringe så lenge jeg ikke hadde regelmessige rier, uten at hun kunne svare meg på hva som mentes med "regelmessig": Så at man blir tatt imot på en hyggelig måte, er ingen selvfølge, tydeligvis. Anonymkode: 25810...636 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Del Skrevet 2. mai 2019 Jeg var høyrisiko så jeg var inne fem ganger før jeg ble innlagt. Skulle ringe ved hver minste endring så ble sjekket for hodepine, for noe mindre bevegelse, for sterke kynnere osv. Nesten så jeg havnet på sykehus ved å hikke. Men syk baby, så det er godt de passet på og det går bra i dag. Anonymkode: e07f7...b95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Del Skrevet 2. mai 2019 Jeg ringte inn to ganger og fikk beskjed om at jeg måtte bare slappe av, ta meg en dusj og vente. Til slutt tvingte samboeren meg inn og jeg hadde 4 cm åpning og fikk føderom med en gang. Lytt alltid til deg selv. Anonymkode: 1148d...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Del Skrevet 2. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det der avhenger tydeligvis av hvor man bor. Jeg ble møtt med irritert stemme og tunge sukk da jeg ringte "alt for tidlig" til kk på haukeland. Det var jo ingen vits i å ringe så lenge jeg ikke hadde regelmessige rier, uten at hun kunne svare meg på hva som mentes med "regelmessig": Så at man blir tatt imot på en hyggelig måte, er ingen selvfølge, tydeligvis. Anonymkode: 25810...636 Så trist at det er slik noen steder. Man føder jo kanskje maks et par ganger i livet, og det er ikke akkurat lett å vite hva som er rett tidspunkt for å dra på føden. Jeg syntes uansett at du skal ringe føden når du føler du trenger det TS. Anonymkode: e83c1...e9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #8 Del Skrevet 2. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det der avhenger tydeligvis av hvor man bor. Jeg ble møtt med irritert stemme og tunge sukk da jeg ringte "alt for tidlig" til kk på haukeland. Det var jo ingen vits i å ringe så lenge jeg ikke hadde regelmessige rier, uten at hun kunne svare meg på hva som mentes med "regelmessig": Så at man blir tatt imot på en hyggelig måte, er ingen selvfølge, tydeligvis. Anonymkode: 25810...636 KK er håpløs på pasientbehandling 😞 Jeg ringte også for tidlig, når jeg kom inn døren på KK hadde jeg bokstavelig talt hodet mellom beina. Anonymkode: 939df...4aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Del Skrevet 2. mai 2019 Kommer an på avstand til sykehus og. Jeg har over en time så her nytter det ikke vente lenge. Anonymkode: 2f3c9...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Del Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: KK er håpløs på pasientbehandling 😞 Jeg ringte også for tidlig, når jeg kom inn døren på KK hadde jeg bokstavelig talt hodet mellom beina. Anonymkode: 939df...4aa Jeg fikk pressrier ti minutter etter vi kom inn døren på kk, og det også etter at vi selv måtte si ifra at "nå kommer vi, enten dere vil eller ikke"... Anonymkode: 25810...636 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Del Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: KK er håpløs på pasientbehandling 😞 Jeg ringte også for tidlig, når jeg kom inn døren på KK hadde jeg bokstavelig talt hodet mellom beina. Anonymkode: 939df...4aa Jeg ringte om morgenen da vannet hadde gått om natten og avtalte videre forløp. Ringte noen timer senere og sa bare at nå kom jeg for en sjekk. Var 2 cm, fikk velge om vi ville bli eller dra hjem igjen, jeg var ikke komfortabel med å være hjemme, så vi ble. De var ikke veldig hjertelig på telefon, men fabelaktige fra vi kom inn døren. Anonymkode: db021...d43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Del Skrevet 2. mai 2019 KK har jo rykte på seg til å være et forferdelig sted å føde, da. Jeg fødte på Ahus i rushen juli ifjor. Hadde skikkelig sterke rier fra start, men fikk beskjed om å holde meg hjemme til jeg ikke klarte å snakke gjennom dem. Det tok en time 😅 Hadde bare 1 cm da jeg ankom sykehuset, men siden jeg hadde sterke rier og veldig, veldig vondt fikk jeg bli der. Så viste det seg at jeg hadde en stjernekikker som skulle gjøre det til en svært lang og vanskelig fødsel, som jeg fikk kommentarer på at «det var godt du kom når du kom, selv om dette kan ta sin tid». Hadde en skikkelig katastrofefødsel til slutt da, men sykehuset gjorde alt for at jeg skulle ha det bra - selv fra start Anonymkode: 1d99f...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Del Skrevet 2. mai 2019 Jeg fikk ikke komme til tross for regelmessige rier med 5 minutters mellomrom i 6-7 timer... Ble en helt forferdelig natt hjemme...hvor jeg følte meg utrygg og livredd for at barnet plutselig skulle ut. Tok så lang tid for førstegangs sa de. Etter ca 12 timer tortur hjemme fikk jeg komme inn. 5 cm åpning. Følte meg MYE tryggere der, og smertene var mye mer håndterbare som følge av det. Anonymkode: 2427f...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #14 Del Skrevet 2. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det der avhenger tydeligvis av hvor man bor. Jeg ble møtt med irritert stemme og tunge sukk da jeg ringte "alt for tidlig" til kk på haukeland. Det var jo ingen vits i å ringe så lenge jeg ikke hadde regelmessige rier, uten at hun kunne svare meg på hva som mentes med "regelmessig": Så at man blir tatt imot på en hyggelig måte, er ingen selvfølge, tydeligvis. Anonymkode: 25810...636 Og jeg ble møtt av hyggelige jordmødre både i tlf og på kk, som lot meg velge mellom å komme inn, bli værende, eller vente hjemme. Jeg fikk forøvrig ikke "regelmessige" rier etter boken før de satte epidural ved 7cm og kroppen endelig fikk slappet av litt etter 3 døgn med rier. Ts, det er ingen fastifødsel. Du må kjenne på kroppen hva du tåler hjemme, og snakke med dem på tlf. Anonymkode: d0a94...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mango Skrevet 2. mai 2019 #15 Del Skrevet 2. mai 2019 Hadde delvis vannavgang 03 på natta, etterfulgt av rier fort etter. Ringte til sykehuset i 7 tiden , fikk komme med en gang for en sjekk. Fikk da tilbud om å bli værende pga. At riene var så sterke og hyppige , dog med liten virkning, i tillegg til prematur. Hadde nok litt flaks i og med at jeg var den eneste på avdelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #16 Del Skrevet 2. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: KK er håpløs på pasientbehandling 😞 Jeg ringte også for tidlig, når jeg kom inn døren på KK hadde jeg bokstavelig talt hodet mellom beina. Anonymkode: 939df...4aa Jeg fikk kjempegod behandling på KK. Ringte og sa at jeg kom til å komme i løpet av natten, og fikk til svar at de var klare for meg. Spurte hvor lang tid det var mellom riene, og hvordan jeg hadde det. Jeg fikk også velge avdeling (storken/føden) og beskjed om å ta kontakt ved endringer eller om jeg trengte å prate. Reiste inn 4 timer seinere. Hadde bare 2 cm, men stormrier, så de la meg inn uansett. Anonymkode: 718ea...84d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #17 Del Skrevet 2. mai 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk kjempegod behandling på KK. Ringte og sa at jeg kom til å komme i løpet av natten, og fikk til svar at de var klare for meg. Spurte hvor lang tid det var mellom riene, og hvordan jeg hadde det. Jeg fikk også velge avdeling (storken/føden) og beskjed om å ta kontakt ved endringer eller om jeg trengte å prate. Reiste inn 4 timer seinere. Hadde bare 2 cm, men stormrier, så de la meg inn uansett. Anonymkode: 718ea...84d Jeg tror nok kk avhenger helt av hvor stort trøkk det er der. De jeg kjenner som har født i hektiske perioder, melder om irritable, krasse, stressede ansatte, og dårlig oppfølging og hjelp. Jeg ble tvunget til å føde på storken, til tross for at jeg nærmest brølte at jeg ikke ville. Far ble hevet ut tre timer etter fødsel, og jeg ble sendt ned på tremannsrom på barsel, og fikk ikke hjelp til en skit (du har da vel lekt med dukker?? var svaret da jeg spurte om noen kunne vise meg hvordan jeg stelte...) Mens en venninne som fødte på et roligere tidspunkt, hadde en helt annen opplevelse, de fikk til og med familierom i hele tre døgn. Anonymkode: 25810...636 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megplussto Skrevet 2. mai 2019 #18 Del Skrevet 2. mai 2019 Ringte føden på ahus og ble møtt av verdens koseligste damer hver gang jeg ringte. Tok seg tid til å snakke med meg og jeg fikk beskjed om at hvis jeg var urolig eller usikker så skulle jeg bare komme inn. Hadde svært vonde, men uregelmessige rier i 3 døgn før de ble regelmessige. Var inne én gang for å sjekke at alt var bra, og ble sendt hjem igjen. 12 timer etter jeg ble sendt hjem så var vi på plass igjen med 4 cm, og jente ble født etter 12 timer etterpå. Har født både på Ullevål (abc klinikken) og ahus. Ahus var fantastiske fra første kontakt. Rett og slett helt fantastiske. Abc klinikken har jeg ikke noe fint å si om, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #19 Del Skrevet 2. mai 2019 Jeg fikk beskjed om å vente til riene kom ganske tett, husker ikke helt hvor ofte. Siste timene var smertene så store at samboer tok over tellingen. Jeg fikk komme inn da jeg ikke lenger kunne snakke under riene pga smertene og dessuten begynte det komme mye gugge ut som gjorde det lite fristende å bli hjemme. Kom inn på Ullevål med 8 cm åpning! Anonymkode: fbe70...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hummel34 Skrevet 2. mai 2019 #20 Del Skrevet 2. mai 2019 Første gangen gikk vannet av seg selv fire uker før tiden. Ringte da for å høre hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om at de ville se meg innen fire timer, hvis ikke noe skjedde før. I løpet av en time hadde jeg kraftige og regelmessige rier så da dro vi. Andre gangen ringte jeg inn og fortalte at jeg hadde gått med uregelmessig rier ett døgn, de kom og gikk. Men at de tre siste timene ble det hyppigere og hyppigere. 6-8 minutter mellom, og ca 30-45 sekunders perioder med rier. Hadde ca 45 minutters kjøring så de ba meg komme. Ble da lagt rett på fødestua med 4 cm åring. Riene tok seg opp på kjøreturen. Ring når du ønsker, og møt opp om du virkelig kjenner at dette kam du ikke stå i alene. Ingen kan nekte deg det. Mitt tips er å ha nr klart, for ble tatt veldig på senga av spontan vannavgang og jeg hadde ikke tenkt på hvor jeg skulle ringe. Gled deg til fødsel, grusomt men det mest fantastiske du kan opplevde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå