AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 For en tid tilbake ble det avtalt at jeg skulle dra på et kurs som varer halve dagen. For å komme meg på kurset, så må jeg reise i ca 1,5 timer., hver vei. Jeg har opprinnelig fri på denne dagen, men siden man uansett må ha inn vikar for meg, når jeg er fraværende, byttet jeg fridag til dagen før. Lederen var borte i perioden, da vi avtalte dette, men rent praktisk må man nesten gjøre det sånn, eller ved at jeg hadde skrevet timer for kursdagen. Sjefen min, foreslo i forrige uke, at jeg kunne skrive timer, eller gjøre det på denne måten, men da måtte jeg huske på at jeg bare skulle skrive timer for halv dag eller ha en halv dag fri, fordi kurset varer fra 9-11.30, - altså, kun de timene, kurset foregår. Saken er den, at jeg må dra hjemmefra klokken 7,15 og kommer ikke tilbake fra kurset før tidligst klokken 13, - noe som vil si at jeg nesten har brukt en hel dag og har altså en time igjen av vanlig arbeidstid, som jeg tenkte at jeg skulle bruke på jobb. Jeg har ikke hørt noe om at den andre som skal delta på dette kurset, blir trukket i lønn, eller må avspasere for tiden vi bruker på reise og det må en vikar til, en hel dag, for at denne også skal kunne delta. Jobber i kommunal sektor. Hva mener dere? Er dette virkelig riktig av lederen min? Synes selv at det virker noe merkelig. Anonymkode: 7c8f6...f22
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Det er ganske vanlig at man ikke får dekket reisetiden, ja. Det er lovlig. Anonymkode: f6d22...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Velkommen til helvete: Arbeidslivet. Vær glad som ung, livet stopper å blir ødelagt når man starter i arbeidslivet. Det moderne slaveri. Anonymkode: 84b72...cfb 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig at man ikke får dekket reisetiden, ja. Det er lovlig. Anonymkode: f6d22...cc9 Da må jeg isåfall informere den jeg skal delta på kurs med, at hun blir trukket i lønn, eller må avspasere. Folk har vært på halvdagskurs før, uten at jeg har hørt noe om dette. Har aldri fått dekket reisetid utenom vanlig arbeidstid, når jeg er på heldagskurs, men reising, i et kurs som arbeidsgiver vil at jeg skal delta i, innen vanlige arbeidstimer, synes jeg burde inngå som en del av den vanlige arbeidsdagen. - Har aldri hørt at lederne over meg, mister arbeidstimer, når de farter rundt på møter og kurs, her og der på dagtid. Anonymkode: 7c8f6...f22 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 Og jeg velger å overlate dette kurset til noen andre, som heller vil miste litt lønn eller en fridag. - Er sykemeldt en dag i uken for tiden og har en dag fri, da jeg jobber 80% , dersom jeg ikke hadde hatt fridagen, ville jeg vært sykemeldt 40 % . Er på vei tilbake etter å ha vært i ferd med å bli totalt utbrent. Jeg trenger altså å ha denne dagen da jeg får pustet ut. Hyggelig med kurs og fint å øke kompetansen sin, men dette er ikke noe jeg kommer til å få lønnsøkning for, eneste som skjer er at jeg skal kurse de andre på dette. Anonymkode: 7c8f6...f22
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 Det er ikke vanlig å få dekket reisetid, men når det er så lang reisetid i forhold til hva som er normalt for å komme seg til jobb, så er det greit å avklare det med leder før du takker ja til kurs. Anonymkode: 02d2d...d09 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å få dekket reisetid, men når det er så lang reisetid i forhold til hva som er normalt for å komme seg til jobb, så er det greit å avklare det med leder før du takker ja til kurs. Anonymkode: 02d2d...d09 Da ser jeg at kommunen kan spare mye penger, på å ikke lønne enhetsledere og andre ledere for deler av dagen, når de sender dem på kurs, noen timer. Det blir bra for kommuneøkonomien! Anonymkode: 7c8f6...f22 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 Når reise utenfor normal arbeidstid til et annet arbeidssted enn ditt vanlige er arbeidstid, kan jeg ikke se at reise til kurs som arbeidsgiver har pålagt deg, innenfor normal arbeidstid skal være noe annet. Anonymkode: 56daf...9a5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/reisetid/ Anonymkode: 56daf...9a5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 Jeg hadde både skrevet timer for reise og levert reiseregning for utgiftene jeg. Anonymkode: a229f...a88
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Syntes det kommer litt an på hvor ofte det er, det er i mange sammenhenger ganske vanlig å kun få uttelling for kurstid og ikke nødvendigvis reisetid fra/til. Om dette er noe som skjer en skjelden gang spiller det jo ikke så stor rolle, men er det f. eks. ukenlig kurs over en lengre periode, så syntes jeg det er innafor å forvente at også reisetid dekkes. Hva som gjelder for dere bør du sjekke med fagforeningen. Anonymkode: 7322a...37b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 Hos oss (privat sektor) fungerer det slik at hvis vi skal i møter utenfor vanlig arbeidssted, så teller arbeidstimer fra vi dro hjemmefra til vi kom hjem igjen, minus 1 time. Logikken bak er at de fleste uansett ville brukt noe tid på å reise til og fra jobb, så derfor trekkes det fra 1 time for reisetid Så hvis du må reise totalt 3 t til og fra kurset, ville 2 timer av dette talt som arbeidstid med våre regler. Men jeg vet dessverre ikke om våre regler er praksis, arbeidsavtalen eller lovverk. Uansett syns jeg det er rart at dere ikke har fastsatte regler for dette, for det virker ikke rimelig, logisk eller fair at de alle 3 timene du må bruke på å reise til og fra skal gå av din fritid. Anonymkode: 8375c...bfd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå