Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvordan blir overgangen med adresse? eller hadde du adresse til Norge likevel.

når betaler man skatt begge til begge land? 

vet det skal finnes noe lignende temaer her, men finner dem ikke. 

Anonymkode: 44a24...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nå jobbet i 6 år i et annet europeisk land.

Har fortsatt adresse i Norge...skatteetaten sier hver gang at "du må melde flytting ut av landet blabla", men det kan du bare gi blaffen i. Det er nemlig fordi at regjeringen har vedtatt ny lov (eller forskrift, er ikke sikker) som sier at dersom du melder flytting fra Norge vil du kunne "flytte tilbake" kun hvis du har fast eiendom eller jobb....har du ikke det vil du være en "untlending i ditt eget land". Dermed sier du "nei takk" hver gang de minner deg om utflytting.

Du betaler ikke skatt til begge land. Du skatter til landet der inntekten er opptjent. Jeg sender ligningsoppgaven med alle inntekter og betalte skatter til den norske skatteetaten likevel, men det vil ikke skape situasjon for dobbeltbeskatning. Jeg opplyser dem kun i tilfellet jeg flytter til Norge og vil søke om lån eller noe lignende, da har jeg "inntekt" og "betalt skatt" oppgitt på skatteoppgjøret og unngår spørsmål av type "hvor har du pengene for egenkapital fra???"

Anonymkode: 5ce9b...fd8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har nå jobbet i 6 år i et annet europeisk land.

Har fortsatt adresse i Norge...skatteetaten sier hver gang at "du må melde flytting ut av landet blabla", men det kan du bare gi blaffen i. Det er nemlig fordi at regjeringen har vedtatt ny lov (eller forskrift, er ikke sikker) som sier at dersom du melder flytting fra Norge vil du kunne "flytte tilbake" kun hvis du har fast eiendom eller jobb....har du ikke det vil du være en "untlending i ditt eget land". Dermed sier du "nei takk" hver gang de minner deg om utflytting.

Du betaler ikke skatt til begge land. Du skatter til landet der inntekten er opptjent. Jeg sender ligningsoppgaven med alle inntekter og betalte skatter til den norske skatteetaten likevel, men det vil ikke skape situasjon for dobbeltbeskatning. Jeg opplyser dem kun i tilfellet jeg flytter til Norge og vil søke om lån eller noe lignende, da har jeg "inntekt" og "betalt skatt" oppgitt på skatteoppgjøret og unngår spørsmål av type "hvor har du pengene for egenkapital fra???"

takk. 

Det er sånn jeg kommer til å jobbe ut i fra. 

Det minner meg at også det jeg har hørt tidligere, man betaler aldri skatt til to land, det er kun en myte som har blitt hengt fast fra et eller annet sted.

Jeg har vært redd å havne i en sånn situasjon der jeg ikke vet alle regler og faktorer, så er glad du nevner dette med å ikke bli utledning i eget land. Det skal vel fungere likefullt selv om jeg kun leier bolig? Det yrket jeg har et ønske å jobbe innen er veldig smalt i Norge, men ser det er mer av det i et annet land som jeg sikter inn og vurderer å flytte til. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært redd å havne i en sånn situasjon der jeg ikke vet alle regler og faktorer, så er glad du nevner dette med å ikke bli utledning i eget land. Det skal vel fungere likefullt selv om jeg kun leier bolig?

For å være ærlig så er jeg ikke sikker på om det også gjelder leie av boligen. Jeg tror at leie vil gå bra og du vil kunne folkeregistrere deg i Norge men det kan du sjekke "anonymt" med skattekontoret. Bare ring de og spør om reglene.

Jeg kjenner flere norske som reiste til Danmark for å studere (6 mnd opphold) og da de ble folkeregistrert i Danmark mistet de automatisk adressen i Norge. Så, når de var ferdig med studiene og flyttet tilbake til Norge så ble det skikkelig problem med folkeregisteret fordi de ikke hadde jobb eller leilighet i Norge (skulle bare flytte hjem til foreldrene).

Dette med "automatisk utflytting" gjelder kun Norge-Sverige-Danmark (kanskje også Island?)...Flytter du litt lenger ut (feks England, Tyskland etc.) vil ikke den norske stat flytte deg ut fordi de ikke har samme avtaler med land utenfor norden.

Skrevet

Før EU, og surr.

Norsk firma, -null problem. Beholdt boligadresse i Norge. ...

a.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Før EU, og surr.

Norsk firma, -null problem. Beholdt boligadresse i Norge. ...

a.

Hva?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva?

HÆ, -Modige Anonym 44a24...d70

a.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så er jeg ikke sikker på om det også gjelder leie av boligen. Jeg tror at leie vil gå bra og du vil kunne folkeregistrere deg i Norge men det kan du sjekke "anonymt" med skattekontoret. Bare ring de og spør om reglene.

Jeg kjenner flere norske som reiste til Danmark for å studere (6 mnd opphold) og da de ble folkeregistrert i Danmark mistet de automatisk adressen i Norge. Så, når de var ferdig med studiene og flyttet tilbake til Norge så ble det skikkelig problem med folkeregisteret fordi de ikke hadde jobb eller leilighet i Norge (skulle bare flytte hjem til foreldrene).

Dette med "automatisk utflytting" gjelder kun Norge-Sverige-Danmark (kanskje også Island?)...Flytter du litt lenger ut (feks England, Tyskland etc.) vil ikke den norske stat flytte deg ut fordi de ikke har samme avtaler med land utenfor norden.

Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...