Gå til innhold

Vanskeligere å være streng når foreldrene er til stede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om vi har besøk av andre foreldre og barn føler jeg det er kjedelig å mase på barna, i frykt for at foreldrene skal synes vi er strenge. Redd de ikke skal orke å være mye sammen med oss hvis de misliker hvordan vi setter grenser. 

Tenker ikke at jeg er urimelig, men maser gjerne på at barna må vaske hender etter å ha vært ute, eller før/etter måltider. Og bruk av innestemme vs utestemme eller løping i gangene.

Hva gjør du, tenker du slikt?

Anonymkode: 74089...b5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

IKKE skriv at du «maser». Du setter grenser og tar ansvar!

Jeg er foreldre som er dritlei av andre tafatte grenseløse foreldre. Hadde elsket en som deg som faktisk gjør jobben sin! 

Sett grensene dine du, så lenge du gjør det på en respektfullt og skikkelig måte. Og husk: du «maser» ikke!! Du oppdrar!  

Anonymkode: 7794c...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har på ingen måte vondt av å bes om å etterleve dine regler i ditt hjem, enten jeg er tilstede eller ikke. Alle hjem har litt ulike regler, som voksne er vi klar over dette og ser oss ubevisst rundt når vi kommer inn hos mennesker for å kunne tilpasse oss deres hjem. 

Noe så enkelt som å trekke beina opp i sofaen f.eks, i enkelte hjem gjør man ikke det. Når jeg kommer inn hos noen jeg ikke har vært hos før, trekker jeg ikke beina opp i sofaen med mindre vertskapet gjør det. Dette er ikke barn bevisst på, og det er dermed de voksnes ansvar å lære dem å observere og tilpasse seg. 

Så lenge du snakker skikkelig til dem, så kjør på! 'Hos oss vasker vi hendene når vi kommer inn, gjør det nå er du snill.' 'Bruk innestemme, takk.'

Anonymkode: ec4d1...028

Skrevet

Vårt hus, våre grenser! Nå er vel ikke vi de med strengest grenser i utgangspunktet, så hvis foreldre synes vi er for slappe, så er de hjertlig velkomne til å sette grenser her selv. Men de grensene vi har, består selv om vi har besøk. Sier bare greit og klart i fra at det er ikke lov, sånn gjør vi ikke her eller lignende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er ubehagelig når jeg har strengere regler enn andre foreldre jeg er med, og ungene blir sånn "Jammen de andre må jo ikke vaske hendene.. de andre får ete skive med nugatti til middag.. 

En ting er om de andre foreldrene sitter og tenker "Herregud for en nazi-kjerring", men det jeg finner mest problematisk, er at jeg blir redd for at de tar det som "kritikk" av sine slappere regler når jeg insisterer på at ungene mine skal vaske hender, og de skal spise ordentlig middag og ikke skive med nugatti. 

Men det biter jeg i meg. Om jeg firer på reglene, lærer jo ungene at de ikke er viktige, og for meg ER de det. 

Anonymkode: f792a...24e

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer utelukkende postivit. Det er så gjennomgående i dag at foreldre bare forhandler med unger som oppfører seg totalt ute av kontroll, eller lar drittungene sine drive på uten tilsnakk overhodet. 

Anonymkode: 8e83e...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Som forelder på besøk syns jeg det er kjempebra at barna mine hører (og må følge) samme regler som hjemme, og eventuelt (enda bedre) at de hører og opplever at andre har kanskje flere regler og grenser (og foreldre «som maser») de også.  

Sjelden jeg syns noen er for strenge, bare positivt at de ser hvordan det er hos andre, og at de minnes på å oppføre seg. 

Anonymkode: 65145...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...