AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Er det utelukkende våre nye landsmenn som ikke har bunad, eller er det andre mammaer også som ikke har? Er det sant at man blir sett på som litt «fattigslig» hvis man som kvinne ikke eier bunad? Hilsen kvinne i 30-årene som aldri har ønsket seg bunad, jeg kler det ikke 🙈 I år er vår første 17. Mai med tog og skole, siden vi har en 1. Klassing. Anonymkode: 14094...b43
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Jeg har ikke bunad, så jeg går i ein pen kjole eller i en bestebukse med en pen bluse. 😊 har aldri fått stygge blikk eller noe som helst negativt. 😊 Anonymkode: 6ec6b...948 7
Eneri Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 Hadde ikke bunad selv før jeg var 42, så jeg har stilt på de aller fleste 17.mai-feiringer uten bunad. Jeg ser all slags pentøy på både voksne og barn. Mine barn har gått på ei mottaksskole, dvs det har vært flyktninge-/asylsøkerbarn i klassene deres. Mange av disse har hatt nydelige drakter /kjoler på 17.mai, særlig de pakistanske jentene har hatt fantastiske kjoler. Ikke noe fattigslig med verken deres tøy, eller 'vanlige norske' finklær som ikke er bunad. 😊 7
Nappetass1 Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 Så lenge man ikke kler og sminker seg som en hore er det mer enn bra nok. 3
TeamWP Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Det er flere uten bunad enn med,på de skolearr.jeg har vært på,på 17.mai. Tror ikke noen tenker de uten er fattigslige.. jeg tenker heller ikke "oi,hun der må ha god råd,hun har jo bunad"🤭 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Har bunad noe med rik/fattig å gjøre? De fleste jeg kjenner som har bunad fikk det til konfirmasjonen og gjerne laget av en bestemor/tante osv. Selv fikk jeg den i gave av bestemor. Og ikke at jeg ikke synes den er fin, men jeg orker ikke å gå med den. Har små barn som enten skulle ammes, løpes etter eller som skulle spise mat/is gjerne oppå meg, så jeg har ikke brukt den de siste årene. For jeg synes rett og slett en penkjole som kan vaskes blir så mye mer komfortabelt og enklere da man kan vaske den og ikke behøver å frykte sine barn som spiser is/mat skal søle på deg. Anonymkode: d4b95...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 Når ble bunad synonymt med at eieren er rik? Min omgangskrets er i alderen 26-34 år, og mange har bunad, men INGEN av dem har kjøpt den selv. Det sier med andre ord mer om deres foreldres lommebok enn deres egen. Jeg har ikke bunad, fordi mine foreldre har dårlig råd, så det har ikke vært noen bunad å arve i familien og det var heller ikke økonomisk mulig å gi meg en til konfirmasjonen. Jeg tjener bedre enn de fleste venninnene mine, da jeg har mastergrad, men de har bunad, mens jeg ikke har. Det er mulig jeg kjøper bunad på et senere tidspunkt, men jeg er i etableringsfasen og har valgt å prioritere hus til nå. Jeg syns forresten bunad er veldig fint, men jeg syns også det må være kjipt å ikke få gå i penkjole. Jeg er veldig glad i å pynte meg i kjole, så det er en av grunnene til at jeg ikke er kjempegira på å skaffe meg bunad. Jeg har forresten aldri tenkt at man fremstår som fattig når man ikke går i bunad, en fin kjole er vel så bra på 17.mai og skolearrangementer. Anonymkode: 9bed4...39b 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 På vår skole er det en god miks. Har som regel på meg bunad selv, men de årene vi har vært med på å arrangere opplegget og må stå i kaféen, lage sekkeløp osv har det aldri fristet med bunad... da dropper jeg det vel vitende om at ingen tenker noe som helst. Det er ørten hundre mennesker der og folk har på seg (nesten) alt mulig. No worries! Anonymkode: 1d688...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Godt å høre at penkjole og pentøy er godt nok. Har bare fått med meg i en tidligere tråd her at noen skrev at de uten bunad i noen tilfeller ble sett litt ned på. Men jeg velger å stole på dere som har svart her. Ts Anonymkode: 14094...b43 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 Jeg hatet bunaden. Solgte den og går i penklær. For all del; flott drakt og fint på andre, men jeg taklet den ikke.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Jeg har bunad, men den har aldri sett pen ut på meg etter at jeg fikk barn. Ergo har jeg alltid gått uten bunad, men med andre pene kler, ved slike anledninger etter at jeg ble mor. Hilsen etnisk norsk kvinne i 30-årene. Anonymkode: 2618f...c77
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at penkjole og pentøy er godt nok. Har bare fått med meg i en tidligere tråd her at noen skrev at de uten bunad i noen tilfeller ble sett litt ned på. Men jeg velger å stole på dere som har svart her. Ts Anonymkode: 14094...b43 Hehe, det stemmer nok ikke. Jeg bor midt i bunadland, og selv om tradisjonen for å bruke bunad er sterk, er det ingen som ser ned på noen som ikke går i bunad. Jeg brukte heller ikke bunad når jeg ammet, ei heller når jeg hadde kioskvakt senere om årene. Søsteren min hater å gå i bunad, så hun går i penkjole hvert år. Anonymkode: 2a9b2...29d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Skrevet 2. mai 2019 Har ikke skolebarn enda, men jeg kjenner litt på den hver eneste 17.mai. Jeg har ikke bunad, har aldri hatt det, og kommer aldri til å få det heller. Jeg synes rett og slett det er galskap å bruke så sinnsykt mye penger på et plagg jeg kanskje bruker en gang i året. Men føler det er litt sånn at har du ikke bunad, så er du fattiglus og mindre verd med en gang den dagen. Har vært på arrangementer på skolene med barnehageunger, og kjenner på det hele veien. Priser meg lykkelig over at jeg har gutter og ikke jenter hvor alle SKAL ha bunad til konfirmasjonen rundt her. Får du ikke det, så er du utestengt fra alle sosiale aktiviteter. Anonymkode: 93b0f...b7e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #14 Skrevet 2. mai 2019 Jeg HAR bunad, som sitter som et skudd, men jeg har ikke brukt den siden jeg fikk barn. Det var så ufattelig upraktisk da ungene var på bli-løftet-og-båret-stadiet, og de skulle pelle på søljene (som har skarp nål uten noe som sikrer mot små barnefingre), og det er jo ikke mer praktisk når man skal begynne å leke med ungene på 17. mai.. Så jeg bruker vanlige penklær, som tåler is og ketchup, og går an å løpe og leke litt i (ja, jeg er sånn som stiller opp i potetsekkeløp..). Anonymkode: 562e5...979
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #15 Skrevet 2. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det utelukkende våre nye landsmenn som ikke har bunad, eller er det andre mammaer også som ikke har? Er det sant at man blir sett på som litt «fattigslig» hvis man som kvinne ikke eier bunad? Hilsen kvinne i 30-årene som aldri har ønsket seg bunad, jeg kler det ikke 🙈 I år er vår første 17. Mai med tog og skole, siden vi har en 1. Klassing. Anonymkode: 14094...b43 Jeg har ikke bunad og har ikke lyst på en heller. -- - Bunader er ikke pene. -Det er en vanvittig pris for en kjole, for det er jo det det er. -Det er styr med rens/stryk/oppbevaring. -Vil ikke ha et plagg jeg er redd for, for det vil man jo være når det er et såpass dyrt plagg. - det er utrolig teit at det skal være noe alle "må" ha. Det gjør at jeg har enda mindre lyst på en. Anonymkode: b3371...b55 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #16 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke skolebarn enda, men jeg kjenner litt på den hver eneste 17.mai. Jeg har ikke bunad, har aldri hatt det, og kommer aldri til å få det heller. Jeg synes rett og slett det er galskap å bruke så sinnsykt mye penger på et plagg jeg kanskje bruker en gang i året. Men føler det er litt sånn at har du ikke bunad, så er du fattiglus og mindre verd med en gang den dagen. Har vært på arrangementer på skolene med barnehageunger, og kjenner på det hele veien. Priser meg lykkelig over at jeg har gutter og ikke jenter hvor alle SKAL ha bunad til konfirmasjonen rundt her. Får du ikke det, så er du utestengt fra alle sosiale aktiviteter. Anonymkode: 93b0f...b7e Nå er det jo veldig vanlig med festdrakter, da, som er adskillig billigere enn bunad - OM man ønsker seg noe sånt. Det er helt innafor å ikke ville gå med noe sånt! Men om man nå skulle ønske man hadde noe bunadslignende, er det stuereint å kjøpe seg en sånn, til en brøkdel av prisen. Jeg ville aldri kjøpt meg bunad selv nå. Det koster 30 000 for bunadene fra mitt hjemsted, og det er jo helt sykt... Mannen min skulle veldig gjerne hatt bunad, men herrebunadene fra hans hjemsted koster 70 000 (!!). Selv om vi har veldig god økonomi, så er det jo noe med å se på om det man kjøper er verdt pengene. Jeg hadde hatt råd til å kjøpe dopapir til 100 kr rullen, men det betyr ikke at jeg ville funnet på å gjøre det. Anonymkode: 562e5...979 2
Gjest Gaea Skrevet 2. mai 2019 #17 Skrevet 2. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Priser meg lykkelig over at jeg har gutter og ikke jenter hvor alle SKAL ha bunad til konfirmasjonen rundt her. Får du ikke det, så er du utestengt fra alle sosiale aktiviteter. Anonymkode: 93b0f...b7e Atte hva? Hvem er det som utestenger fra alt det sosiale, foreldre eller barna? Høres så sykt ut at jeg synes det er vanskelig å tro på, voksne vet vel bedre (de fleste hvert fall), og jeg har aldri opplevd at tenåringer har vært så voldsomt opptatt av bunad... Det er vel noe de fleste som får det i konfirmasjon setter større pris på når de selv blir voksne, er mitt inntrykk.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #18 Skrevet 2. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det utelukkende våre nye landsmenn som ikke har bunad, eller er det andre mammaer også som ikke har? Er det sant at man blir sett på som litt «fattigslig» hvis man som kvinne ikke eier bunad? Hilsen kvinne i 30-årene som aldri har ønsket seg bunad, jeg kler det ikke 🙈 I år er vår første 17. Mai med tog og skole, siden vi har en 1. Klassing. Anonymkode: 14094...b43 I alle dager.. fattig fordi en ikke ha bunad? Det er nå mange som ikke har det. Eventuelt har mange en festdrakt som jeg synest kan se fine ut. Jeg har bunad og det er opp til vurdering hvert år om jeg skal gå med den. Men.. enten bunad.. eller noe annet pen klær. Kommer litt an på været også. Anonymkode: 0f4d5...924
Antoinette Skrevet 2. mai 2019 #19 Skrevet 2. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det utelukkende våre nye landsmenn som ikke har bunad, eller er det andre mammaer også som ikke har? Jeg lurer veldig på hvor i landet du bor som har inntrykk av dette. Er det sant at man blir sett på som litt «fattigslig» hvis man som kvinne ikke eier bunad? Noen føler det nok slik hvis de er den eneste i vennegjengen/familien som ikke har men det handler nok mer om lav selvtillit enn rene fakta. Anonymkode: 14094...b43
Antoinette Skrevet 2. mai 2019 #20 Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke det, så er du utestengt fra alle sosiale aktiviteter. Anonymkode: 93b0f...b7e Dette er tullprat. Det minner meg om en eo. av Side om Side på NRK. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå