Gå til innhold

Hva må med i kontrakta ved jobb uten tariffavtale?


søndagsengel?

Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette innlegget både her og under forbruker og økonomi, og håper på hjelp! :-) Sambo er ansatt i en bedrift, er organisert i fagforening og jobber etter tariff. Nå skal han søke på en annen jobb, som ikke har tariffavtale. Hva må han tenke på å få med i kontrakten hvis han får jobben? Vi har tenkt på:

- lønn (og overtidsbetaling)

- ferie og feriepenger

- sykepenger

- penger v/ f.eks. farspermisjon

- oppsigelsestid

Trodde alle hadde rett til farspermisjon med lønn, men hørte om en som ikke fikk det fordi arbeidsplassen ikke hadde tariffavtale. :-(

Eller er vi helt på jordet, trygdekontoret tar seg av det ovennevnte og det er annet som er viktigere å få med i kontrakta? Blir veldig glad for hjelp fra dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det står i arbeidsmiljølova § 55c kva som SKAL vere med i ein arbeidskontrakt

§ 55B. Arbeidsavtalen

Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 55 C.

I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

I arbeidsforhold som gjelder tilsetting av kortere varighet enn en måned eller utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

§ 55C. Arbeidsavtalen, jf. § 55 B, skal minst omfatte følgende:

a) partenes identitet,

B) arbeidsplassen; dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, samt forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiveren,

c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori,

d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse,

e) dersom arbeidsforholdet er midlertidig; forventet varighet,

f) arbeidstakerens rettigheter til ferie og feriepenger, og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

g) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, jf. arbeidsmiljøloven § 58 og tjenestemannsloven §§ 9, 10 og 11,

h) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, f.eks. pensjonsinnbetalinger og kost-/nattgodtgjørelse, og lønnsutbetalingsterminene,

i) den normale daglige eller ukentlige arbeidstid,

j) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. arbeidsmiljøloven § 58 nr. 6 og 63 og tjenestemannsloven § 8,

k) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtalene er inngått av parter utenfor virksomheten skal avtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.

Informasjonen nevnt i første ledd bokstavene f), g), h) og i) kan gis som en henvisning til lover, forskrifter og/eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...