Gå til innhold

Gi Paracet til tross for protester fra barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nurofen er reseptfritt, men skal ikke gis uten samråd med lege til barn under året. Ellers er det å følge dosering. Paracet er førstevalg, Nurofen et godt andrevalg der paracet ikke hjelper. 

Anonymkode: 5335e...5de

Nurofen I engangssprøyte i munnen redder oss til det barnet som vegrer seg for stikkpiller. Et annet barn sier nei, men samarbeider ved stikkpiller uten gråt, bare verbale protester. Dette barnet har astma og skal helst ikke ha ibuprofen eller nurofen, og hater smaken av paracetomol-mikstur og tar IKKE tabletter. Ikke på vilkår. Barnet er nå fem år, og vi sier det som det er. Det er medisin, vi må ta det for å bli friske og den skal inn i rompa. Men mamma/pappa skal være raske også.. Blabla DER er vi ferdig. Så bra. 

Og butt ende inn først. Da setter den seg godt på plass. Det er lettere å få inn med spissen først, men med spissen først kan den komme rett ut igjen, det kan bli ekstra fondling og den kjennes også av barnet litt lengre enn om den settes riktig vei, som er butt ende inn. Med spissen ytterst så legger den seg innenfor lukkemuskelen uten å trykke på vevet og alt er "bra" noen sekunder etter at den er satt. 

Anonymkode: 4bb8e...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det stikkpiller i babyalder, deretter evt brusetabletter. Mest problem med annen medisin (penicillin?) som måtte tas flytende.Orket ikke trekke ut lange diskusjoner med treåring...i min erfaring pisker man da bare opp situasjonen og gjør det til en traumatisk maktkamp. Holdt barnet, holdt igjen nesa for å få opp munnen, og helte den lille skvetten fort inn mens nesa ble sluppet... MASSE ros for å være stor og flink. Etter et par doser med protest virket denne rosen og barnet tok frivillig medisin og følte seg stor og flink.

Måtte også iblant holde fast ved tannpuss. Medisin må tas, tenner må pusses. Noen ganger må foreldrene bestemme, og av og til blir det tvang. Men det er best å være litt listig her så man får barnet med på laget fortest mulig. 

Jeg tror altså at kort prosess noen ganger er best, i stedet for å forsøke å overtale en to-treåring til å ombestemme seg. Men stikkpiller er et alternativ som passer best for de aller minste, med mindre større barn synes det er ok.

Anonymkode: 4952a...1f3

• Liker 5
Skrevet

Kommer ann på på lenden ved sykdom. Feber i seg selv er ikke farliv, om den ikke er for høy. Vi gir ikke paracet til 4 åringen før han paserer 40 på dag to. Da sover han som regel av seg feberen. Har han iver 40 på dag to pleier det å være ørebetennelse, så da behandles han med pencilin. Tvinget ikke i paracet, men pencilin må tvinges ned

Skrevet

nurofen smaker godt :)

AnonymBruker
Skrevet

Alt annet enn stikkpille får vi dessverre ikke i barnet... prøvd alt. Så da blir det det. Når feberen nærmer seg farlig høy og frykten for feberkramper kommer snikende, så gir jeg selvsagt stikkpille, til tross for hysteriske protester. Det er til barnets beste, og må man så må man.

Anonymkode: 4a250...4ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Vi har en treåring i hus som siste uka har vært syk, og de siste dagene hatt over 40 i feber. Vi vil gjerne hjelpe, og ønsker derfor blant annet å gi anbefalt dose med Paracet. Men denne lille mannen er sta som et esel, og vi får ikke i han flytende Paracet på harde møkka - vi har prøvd ALT (blande med alt mulig, bestikkelser, belønning, forhandling, you name it...), og det er bare ikke mulig. Vi må derfor ty til stikkpiller, og det til tross for STORE protester også mot det. Så min utfordring oppi dette er; hvor mye «tvang» skal vi bruke? Altså, det er ikke sånn at vi må holde han fast, men han må ligge i armene mine mens pappaen setter den, og han presser alt han makter imot og skriker og roper NEI mens han gråter helt hjerteskjærende. Det stikker meg laaaangt inn i hjerterota for han sier så innmari tydelig ifra at han ikke vil, og det trosser vi altså. Han har god effekt av Paracet, og merker også selv at det hjelper i etterkant, men det hjelper ikke mot protestene i neste runde. Så kloke damer, hva bør vi gjøre? Er det greit å tvinge? Eller krysser vi en grense vi ikke burde krysse? Og er det bedre å la han ha høy feber og dårlig form enn de to minuttene med «tvang»/«kamp»? Hva tenker dere? 

Hilsen litt fortvila mamma

Anonymkode: 315eb...62b

smeltetabletter..de smaker banan. .slutt med å tvinge på de stikkpiller...  hva med å ta flytende  i saft?

Anonymkode: 16d1c...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Her fungerte den brusetabletten. Nå som han er større brukes den som sugetablett. Sier det er drops og den smaker jo som banangodteri.

Anonymkode: c21e0...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vel ikke stikkpille når han er seks år og VIL ha medisin? Brusetablett? Om smaken er vond, kan han holde for nesa og få en slurk saft e.l. rett etterpå.

Anonymkode: 4952a...1f3

Herregud alt du skal legge deg oppi! Han liker ikke brusetabletter så da foretrekker han heller stikkpille istedet. Er det noe galt i det også nå?? 

Anonymkode: 109c8...f58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi barnet et valg og forklar hvorfor han må ta medisin, at det er fordi det vil hjelpe. Man må selvfølgelig være rolig selv og la barnet få tid til å slappe av og ikke tvinge ved første protest. Ja, jeg har satt stikkpiller på barn på tre år, ikke bare mine egne. Så at foreldrene var nervøse og stilte meg opp ved siden av og forklarte barnet at det var nødvendig og ikke gjorde vondt, ba barnet puste rolig. 

Anonymkode: 18d08...4b0

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hei dere! Vi har en treåring i hus som siste uka har vært syk, og de siste dagene hatt over 40 i feber. Vi vil gjerne hjelpe, og ønsker derfor blant annet å gi anbefalt dose med Paracet. Men denne lille mannen er sta som et esel, og vi får ikke i han flytende Paracet på harde møkka - vi har prøvd ALT (blande med alt mulig, bestikkelser, belønning, forhandling, you name it...), og det er bare ikke mulig. Vi må derfor ty til stikkpiller, og det til tross for STORE protester også mot det. Så min utfordring oppi dette er; hvor mye «tvang» skal vi bruke? Altså, det er ikke sånn at vi må holde han fast, men han må ligge i armene mine mens pappaen setter den, og han presser alt han makter imot og skriker og roper NEI mens han gråter helt hjerteskjærende. Det stikker meg laaaangt inn i hjerterota for han sier så innmari tydelig ifra at han ikke vil, og det trosser vi altså. Han har god effekt av Paracet, og merker også selv at det hjelper i etterkant, men det hjelper ikke mot protestene i neste runde. Så kloke damer, hva bør vi gjøre? Er det greit å tvinge? Eller krysser vi en grense vi ikke burde krysse? Og er det bedre å la han ha høy feber og dårlig form enn de to minuttene med «tvang»/«kamp»? Hva tenker dere? 

Skaff en bok med en historie om å ta medisin når man er syk

Anonymkode: 09aea...5c9

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nurofen I engangssprøyte i munnen redder oss til det barnet som vegrer seg for stikkpiller. Et annet barn sier nei, men samarbeider ved stikkpiller uten gråt, bare verbale protester. Dette barnet har astma og skal helst ikke ha ibuprofen eller nurofen, og hater smaken av paracetomol-mikstur og tar IKKE tabletter. Ikke på vilkår. Barnet er nå fem år, og vi sier det som det er. Det er medisin, vi må ta det for å bli friske og den skal inn i rompa. Men mamma/pappa skal være raske også.. Blabla DER er vi ferdig. Så bra. 

Og butt ende inn først. Da setter den seg godt på plass. Det er lettere å få inn med spissen først, men med spissen først kan den komme rett ut igjen, det kan bli ekstra fondling og den kjennes også av barnet litt lengre enn om den settes riktig vei, som er butt ende inn. Med spissen ytterst så legger den seg innenfor lukkemuskelen uten å trykke på vevet og alt er "bra" noen sekunder etter at den er satt. 

Anonymkode: 4bb8e...41a

Hva smaker paraceten? Finnes jo flere varianter. Vi bruker pinex med jordbørsmak - den er populær her.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal også sies, at til tross for tvang med både stikkpiller og mikstur, har barnet mitt siden villig tatt både stikkpiller og mikstur. Til tross for å ha blitt holdt fast utallige ganger av meg, og sykepleier, mens en tredje tok blodprøve rett i åra, går han i dag frivillig inn hos legen uten tegn til bekymring. Var litt skeptisk i noen måneder etterpå, men det gikk over. Barn er mye tøffere enn vi tror, og de lærer og vokser på slike ting, selv om det er utrolig kjipt/hjerteskjærende når det pågår. Sånn er livet.  

Anonymkode: 68d25...e3b

Enig. Mange her som undervurderer ungene sine.

Anonymkode: c82d7...83d

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk veldig omdiskutert på de fleste barneavdelingen om man skal tvinge stikkpiller i barn. Særlig sykepleiere som er av ferskere dato syns det strider mot all fornuft, når vi har alternativer. Det er ikke helt det samme å bli avkledd, holdt fast av fremmede, og få puttet noe oppi rumpen, som å bli lurt i en brusetablett via drikke eller knust medisin i yoghurt. Personlig lar jeg som regel foreldre sette stikkpiller hvis barnet motsetter seg dette, og det ikke er mulig med alternativer. Selv om mange foreldre ønsker at vi gjør det, fordi de syns det er ubehagelig. 

Anonymkode: 5335e...5de

Det er uansett best å ta paracet gjennom munnen. Man får en bedre tilpasset dose og absorbsjonen er mer forutsigbar.

Skrevet

Jeg jobber som barnesykepleier på en barneavd. På jobben så blir det brukt mye, noe vi kan sammenligne med holding og tvangsmedisinering, hvis vi hadde gjort det samme mot voksne. Innemellom så får vi også følelse av "overgrep", men vi har ikke valg. Små barn og babyer vet ikke sitt beste, så vi må gjøre dette. Uten disse hadde vi ikke fått barna friske. Da denne tvang går på både undersøkelser, prosedyrer, blodprøver og ikke minst  både det å få veneflon og ikke minst bruke de. 

Når det gjelder paracet så har vi idag så mange muligheter, så vi finner alltid ut av det, alternativt den som gir minst protester. 

Når forsøker vi å alltid å gjøre disse prosedyrene sammen med foreldrene, slik at de har sine foreldre og trygge rammer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt barnet fast for å gi pencillin og det er grusomt:( Men man må jo!

Stikkpille hadde jeg ikke klart å tvunget i han. Hadde heller knust og blandet en vanlig paracet i syltetøy eller noe og fått det i han. 

Anonymkode: f425b...94a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Du er ingen dårlig mor som har gitt paracet ved tvang- du gjør ditt beste for barnet ditt.

2. Paracet er ikke alltid nødvendig som feks penicillin er. Det ee viktig dersom barnet har kjent feberkramper eller feberen blir så høy at det er fare for det, eks 40 +. Lavere terskel med små barn. 

3. Det finnes endel alternativer som flere skriver. Paracet mikstur smaker mer beskt enn pinex mikstur- som er det samme. Alternativt kan nurofen brukes over 1 år hvor det ikke  er mistanke om vannkopper, det er mindre mengde som skal til og mange barn synes det smaker snop. Har blandet i hemmelighet nurofen i solo hos firåringen vår som hadde totalnekt på alle medisiner etter en kjip penicillinkur. Spør på apoteket om hva de har erfaring med som smaker greit!

Anonymkode: 5d61c...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Ja, et barn med 41 i feber skal ha febernedsettende medisin. Spørsmålet er heller hvordan gi den. Da kan du prøve å snakke fornuft først, så gi likevel om det ikke går. Det finnes f.eks pulver i tuber med jordbærsmak som mine aksepterer, de blir fortalt både at de må være tøffe og ta medisin, og at alternativet er pille i rompa. Noen er lure og bare smetter inn stikkpillen kjapt mens barnet sitter på do.

Mine barn får velge om de vil ha medisin opp til 39c, da må de ta.

Anonymkode: ee798...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, et barn med 41 i feber skal ha febernedsettende medisin. Spørsmålet er heller hvordan gi den. Da kan du prøve å snakke fornuft først, så gi likevel om det ikke går. Det finnes f.eks pulver i tuber med jordbærsmak som mine aksepterer, de blir fortalt både at de må være tøffe og ta medisin, og at alternativet er pille i rompa. Noen er lure og bare smetter inn stikkpillen kjapt mens barnet sitter på do.

Mine barn får velge om de vil ha medisin opp til 39c, da må de ta.

Anonymkode: ee798...a1a

Det virker jo virkelig ikke særlig tillitsvekkende. Jeg tror barn har bedre av å bli forklart hva som skal skje og hvorfor, fremfor at det bare skjer noe. Det kan nok skape veldig utrygghet. 

Anonymkode: 30a2f...5d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Agurkjuice kan hjelpe med å sette ned feber. Har du ikke juicer eller blender kan du rive agurk på rivjern og klemme ut juicen med et klede.

Anonymkode: 2c4d8...047

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Agurkjuice kan hjelpe med å sette ned feber. Har du ikke juicer eller blender kan du rive agurk på rivjern og klemme ut juicen med et klede.

Anonymkode: 2c4d8...047

Wtf, for noe tull?! 

Jeg gir stikkpille med paracet ved behov, for jeg får ikke i ungen noe oralt. Vi snakker om hva som skal skje, at hun skal få medisin og at da føler hun seg bedre. Så ber jeg henne om å slappe godt av og puste rolig og svupp så er den inne. Masse ros. 

Barn vet ikke sitt eget beste og noen ting må man bare gjøre fordi det er nødvendig, selv om det er ubehagelig. Så får man prøve å trygge barnet så godt som man kan. Det er IKKE overgrep å gi barn medisin, heller ikke stikkpiller. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...