Gjest Optimo Skrevet 1. mai 2019 #21 Skrevet 1. mai 2019 (endret) En treåring skal ikke bestemme om den skal ha medisin eller ikke. Herregud. Endret 1. mai 2019 av Guile
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #22 Skrevet 1. mai 2019 Noen ganger må tvang til. Du lar jo ikke barna få bestemme selv om de vil pusse tenner eller gjøre lekser heller. Anonymkode: 9c6b7...a1c 6
AnonymBruker 42 Skrevet 1. mai 2019 #23 Skrevet 1. mai 2019 (endret) Er barnet så friskt at det ikke gidder å ta smertestillende/febernedsettende, så er det heller neppe nødvendig... Og om dere absolutt må gi han noe, så burde det vel i så fall bli noe med ibuprofen, i alle fall om det er feberen dere er bekymret for. Mener å ha lest at paracetamol sin febernedsettende effekt var mer eller mindre null, (mulig jeg har feil) Uansett...Når noen har over 40 grader temperatur, så er jo en tur til legen også helt på sin plass... Jeg ville gitt valget mellom piller i dag eller legen i morgen, om jeg var bekymret. Edit. Super derp Endret 1. mai 2019 av Beeblebrox
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #24 Skrevet 1. mai 2019 9 minutter siden, Beeblebrox skrev: Er barnet så friskt at det ikke gidder å ta smertestillende/febernedsettende, så er det heller neppe nødvendig... Og om dere absolutt må gi han noe, så burde det vel i så fall bli noe med ibuprofen, i alle fall om det er feberen dere er bekymret for. Mener å ha lest at paracetamol sin febernedsettende effekt var mer eller mindre null, (mulig jeg har feil) Uansett...Når noen har over 40 grader temperatur, så er jo en tur til legen også helt på sin plass... Jeg ville gitt valget mellom piller i dag eller legen i morgen, om jeg var bekymret. Helt feil, ikke ibuprofen til barn under 12 år. Neurofen hvis ikke Paracet har effekt, neurofen må man ha resept på. Anonymkode: 8265f...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #25 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt feil, ikke ibuprofen til barn under 12 år. Neurofen hvis ikke Paracet har effekt, neurofen må man ha resept på. Anonymkode: 8265f...ccc * nurofen Anonymkode: 8265f...ccc
AnonymBruker 42 Skrevet 1. mai 2019 #26 Skrevet 1. mai 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt feil, ikke ibuprofen til barn under 12 år. Neurofen hvis ikke Paracet har effekt, neurofen må man ha resept på. Anonymkode: 8265f...ccc ??? Edit... da er jeg med... trodde det stod TENÅRING.... Endret 1. mai 2019 av Beeblebrox
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #27 Skrevet 1. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal i hvertfall ikke tvinge i gutten en stikkpille. Det er overgrep og bruk av makt, og kan gi han traumatiske opplevelser!! Jeg håper du aldri tenker tanken igjen og reflekterer selv over ideene dine. Fy så vondt jeg fikk av ungen din nå. Da kan eu heller blande Paracet og gi i syltetøy eller noe annet!! Anonymkode: 47c2f...3ba Tvang er ikke det samme som et overgrep. Når man ikke vet sitt eget beste og man må få medisiner på tvang er ikke det et overgrep. Medisinering av barn selv om de ikke vil er faktisk heller ikke regnet som tvang når deres verge samtykker til det. Anonymkode: 86d42...a20 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #28 Skrevet 1. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal i hvertfall ikke tvinge i gutten en stikkpille. Det er overgrep og bruk av makt, og kan gi han traumatiske opplevelser!! Jeg håper du aldri tenker tanken igjen og reflekterer selv over ideene dine. Fy så vondt jeg fikk av ungen din nå. Da kan eu heller blande Paracet og gi i syltetøy eller noe annet!! Anonymkode: 47c2f...3ba Da har div sykehus i Norge gjort overgrep på meg hele barndommen. Merkelig at det er lov om det er overgrep. Må undersøke om jeg kanskje kan kreve erstatning. Anonymkode: 32e14...f8c 4
Gjest Lama_Drama Skrevet 1. mai 2019 #29 Skrevet 1. mai 2019 Her setter vi stikkpiller mot ville protester. De eldste har ingen traumer grunnet dette.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #30 Skrevet 1. mai 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: Tvang er ikke det samme som et overgrep. Når man ikke vet sitt eget beste og man må få medisiner på tvang er ikke det et overgrep. Medisinering av barn selv om de ikke vil er faktisk heller ikke regnet som tvang når deres verge samtykker til det. Anonymkode: 86d42...a20 Tvang til å få noe i rumpa, er overgrep! Forestill deg at det var du? Hvordan ville du likt det? Når man som foreldre ikke klarer å skjønne det, så sier det litt. Det er ikke snakk om å IKKE gi medisin, men å finne alternativ måte å gi medisin som heller ikke skulle vært så innmari vanskelig for normale, oppegående mennesker! Anonymkode: 47c2f...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #31 Skrevet 1. mai 2019 Jeg synes ikke det er greit å tvinge noe opp i rumpa på et barn, selv om det er medisin. Barnet kan huske opplevelsen lenge, og føle skam og frykt knyttet til det. Det er ikke et seksuelt overgrep, men det er ikke ok å gjennomføre. Jeg ville aldri gjort det selv om jeg hadde et barn. Selvsagt må barnet ha medisin, men det finnes andre måter å gjøre det på som ikke er like invaderende. Anonymkode: 30a2f...5d6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #32 Skrevet 1. mai 2019 Enig. Tvang er aldri bra. Store som små. Man kan faktisk få traumatiske opplevelser av slikt i etterkant. Vanlig Paracet har jo delestrek. Er bare å mose den med to skjeer sammen til det blir pulver og blande det godt i noe han liker. Tror heller ikke syltetøy påvirker virkningen av virkestoffet Patacetamol. Anonymkode: fe16c...929
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #33 Skrevet 1. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvang er ikke det samme som et overgrep. Når man ikke vet sitt eget beste og man må få medisiner på tvang er ikke det et overgrep. Medisinering av barn selv om de ikke vil er faktisk heller ikke regnet som tvang når deres verge samtykker til det. Anonymkode: 86d42...a20 Gjerne ikke det samme. Men tvang kan gi psykiske skader som kan komme frem flere år senere. Les seg opp om temaet. Finnes andre måter å gi medisin på som ikke gir så store protester. Anonymkode: fe16c...929 2
Sol79 Skrevet 1. mai 2019 #34 Skrevet 1. mai 2019 Bringebærpulver eller banandrops er redningen her. Aldri noe stress med medisin lenger. 😊
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #35 Skrevet 2. mai 2019 7 timer siden, Lama_Drama skrev: Her setter vi stikkpiller mot ville protester. De eldste har ingen traumer grunnet dette. Samme gjør jeg å han har ingen traumer av det. Nå er han 6 år å ber selv om stikkpille hvis han har skikkelig smerter i foten eller hvis han er ganske dårlig pga høy feber. For han har nå skjønt at da føler seg bedre etterpå. Anonymkode: 109c8...f58 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #36 Skrevet 2. mai 2019 God ide å gi barnet valg. Du kan få blanda med syltetøy, stikkpille eller brusetablett. Om han velger å ta det oralt, kan han jo gjerne få et glass med favorittsaften eller juice etterpå. Det hjelper med å få svelget ned, og det blir en liten belønning. Anonymkode: f2177...203 1
Jadzia Skrevet 2. mai 2019 #37 Skrevet 2. mai 2019 Et barn vil alltid protestere mot ting det ikke vil. Om det forstår hva det prostesterer mot er en annen sak. Her har de ikke noe valg. Noen av dem. De får valget mellom rumperakett og flytende. Og der stopper valgene og. Så får de bare hyle så mye de vil. Jeg har unger som får feberkramper så fort de bikker 39,5, så er bare nødt til å gi dem. 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #38 Skrevet 2. mai 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme gjør jeg å han har ingen traumer av det. Nå er han 6 år å ber selv om stikkpille hvis han har skikkelig smerter i foten eller hvis han er ganske dårlig pga høy feber. For han har nå skjønt at da føler seg bedre etterpå. Anonymkode: 109c8...f58 Trenger vel ikke stikkpille når han er seks år og VIL ha medisin? Brusetablett? Om smaken er vond, kan han holde for nesa og få en slurk saft e.l. rett etterpå. Anonymkode: 4952a...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #39 Skrevet 2. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har div sykehus i Norge gjort overgrep på meg hele barndommen. Merkelig at det er lov om det er overgrep. Må undersøke om jeg kanskje kan kreve erstatning. Anonymkode: 32e14...f8c Det er faktisk veldig omdiskutert på de fleste barneavdelingen om man skal tvinge stikkpiller i barn. Særlig sykepleiere som er av ferskere dato syns det strider mot all fornuft, når vi har alternativer. Det er ikke helt det samme å bli avkledd, holdt fast av fremmede, og få puttet noe oppi rumpen, som å bli lurt i en brusetablett via drikke eller knust medisin i yoghurt. Personlig lar jeg som regel foreldre sette stikkpiller hvis barnet motsetter seg dette, og det ikke er mulig med alternativer. Selv om mange foreldre ønsker at vi gjør det, fordi de syns det er ubehagelig. Anonymkode: 5335e...5de
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #40 Skrevet 2. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt feil, ikke ibuprofen til barn under 12 år. Neurofen hvis ikke Paracet har effekt, neurofen må man ha resept på. Anonymkode: 8265f...ccc Nurofen er reseptfritt, men skal ikke gis uten samråd med lege til barn under året. Ellers er det å følge dosering. Paracet er førstevalg, Nurofen et godt andrevalg der paracet ikke hjelper. Anonymkode: 5335e...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå