AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Hei dere! Vi har en treåring i hus som siste uka har vært syk, og de siste dagene hatt over 40 i feber. Vi vil gjerne hjelpe, og ønsker derfor blant annet å gi anbefalt dose med Paracet. Men denne lille mannen er sta som et esel, og vi får ikke i han flytende Paracet på harde møkka - vi har prøvd ALT (blande med alt mulig, bestikkelser, belønning, forhandling, you name it...), og det er bare ikke mulig. Vi må derfor ty til stikkpiller, og det til tross for STORE protester også mot det. Så min utfordring oppi dette er; hvor mye «tvang» skal vi bruke? Altså, det er ikke sånn at vi må holde han fast, men han må ligge i armene mine mens pappaen setter den, og han presser alt han makter imot og skriker og roper NEI mens han gråter helt hjerteskjærende. Det stikker meg laaaangt inn i hjerterota for han sier så innmari tydelig ifra at han ikke vil, og det trosser vi altså. Han har god effekt av Paracet, og merker også selv at det hjelper i etterkant, men det hjelper ikke mot protestene i neste runde. Så kloke damer, hva bør vi gjøre? Er det greit å tvinge? Eller krysser vi en grense vi ikke burde krysse? Og er det bedre å la han ha høy feber og dårlig form enn de to minuttene med «tvang»/«kamp»? Hva tenker dere? Hilsen litt fortvila mamma Anonymkode: 315eb...62b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Om det er flytende går det vel an å blande det med annen drikke? Anonymkode: a8b42...05f
visp Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 Jeg pleide å knuse en tablett (ikke stikkpille da) mellom to skjeer og blande med syltetøy. Du kunne kanskje prøve det? Nå husker jeg ikke doser og sånt for så små barn, men du må ta utgangspunkt i stikkpille-dosen og kanskje gi en halv vanlig tablett? 4
gullhjerte Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 En treåring vet ikke hva han sier nei til i praksis. Han sier nei til smaken av medisin, og han sier nei til å få noe stukket opp i rumpa. Men han forstår ikke at de litt kjipe minuttene vil hjelpe ham med å lindre smerte og ubehag fra feber. Så jeg mener at her vet dere voksne hans eget beste, og må ta valget for ham. Så kan dere forklare så godt dere kan hvorfor dere velger å gjøre det selv om han ikke vil. At dere skjønner det er ubehagelig, at han ikke har lyst. Det vil være mange ganger i livet vi må gjøre ting vi ikke har lyst til pga ubehag, men som er viktig, lurt eller godt for oss. God bedring! 47
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Jeg ville ringt legevakten og hørt hva de tenker om feberen, hvis den har vært over 40 i flere dager? Jeg tenker at når han orker å protestere så mye, så virker ikke almentilstanden å være for ille. Ville ikke tvunget i stikkpille, men fulgt godt med på feber og form. Vi sluttet å gi stikkpiller av samme grunn, da vår ble stor nok til å få febernedsettende på andre måter. Er barnet skikkelig sykt slik at feberen MÅ ned, er det noe annet. Anonymkode: d8ddd...79b 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Jeg holder mine barn fast og gir de flytende paracet. Medisiner skal ned uansett. Her er ikke noen forhandlinger eller bestikkelser. Den største tar medisiner på egenhånd uten problemer så han tok ingen skade av det. Barn bestemme ikke prinsipper rundt medisiner og når de skal tas. Anonymkode: 00589...b44 24
Biloba Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 Vi hadde hell med paracet som brusetablett i sist runde med vår. Lot den løse seg i saft og det smakte bedre enn flytende mikstur. Barnet fikk vite at det måtte få stikkpille om det ikke drakk opp paracetsaften. Tempen var ca 41, så stikkpille med tvang var alternativet. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 Ville ikke brukt stikkpille med tvang. Det finnes veldig mange ulike febernedsettende nå, vi har prøvd et pulver som smelter på tunga. Det drysset vi kjapt inn og så fikk barnet en juiceboks eller annet godt rett etterpå. Stikkpiller ville jeg brukt hvis barnet var veldig slapt (høy feber) eller gikk med på det, slik at jeg fikk lagt det på siden og lirket forsiktig inn. Det kan bli vondt med tvang for da spenner det seg. For øvrig er jeg enig i at medisinene må tas, men det kan bli traumatisk hvis det blir vondt.. Anonymkode: e715d...574 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hei dere! Vi har en treåring i hus som siste uka har vært syk, og de siste dagene hatt over 40 i feber. Vi vil gjerne hjelpe, og ønsker derfor blant annet å gi anbefalt dose med Paracet. Men denne lille mannen er sta som et esel, og vi får ikke i han flytende Paracet på harde møkka - vi har prøvd ALT (blande med alt mulig, bestikkelser, belønning, forhandling, you name it...), og det er bare ikke mulig. Vi må derfor ty til stikkpiller, og det til tross for STORE protester også mot det. Så min utfordring oppi dette er; hvor mye «tvang» skal vi bruke? Altså, det er ikke sånn at vi må holde han fast, men han må ligge i armene mine mens pappaen setter den, og han presser alt han makter imot og skriker og roper NEI mens han gråter helt hjerteskjærende. Det stikker meg laaaangt inn i hjerterota for han sier så innmari tydelig ifra at han ikke vil, og det trosser vi altså. Han har god effekt av Paracet, og merker også selv at det hjelper i etterkant, men det hjelper ikke mot protestene i neste runde. Så kloke damer, hva bør vi gjøre? Er det greit å tvinge? Eller krysser vi en grense vi ikke burde krysse? Og er det bedre å la han ha høy feber og dårlig form enn de to minuttene med «tvang»/«kamp»? Hva tenker dere? Hilsen litt fortvila mamma Anonymkode: 315eb...62b Du skal i hvertfall ikke tvinge i gutten en stikkpille. Det er overgrep og bruk av makt, og kan gi han traumatiske opplevelser!! Jeg håper du aldri tenker tanken igjen og reflekterer selv over ideene dine. Fy så vondt jeg fikk av ungen din nå. Da kan eu heller blande Paracet og gi i syltetøy eller noe annet!! Anonymkode: 47c2f...3ba 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 Her har vesla hatet smaken på smelte/tyggetablettene og også vært sterk motstander av stikkpiller. Når det har vært tilgjengelige alternativer, har hun fått valget. Med en del om og men og sutring, har hun som regel fått i seg den med pyton smak. En gang valgte hun stikkpillen i stedet, helt greit for meg. Anonymkode: ef1a6...96a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Forsøkt smeltetablett? Du må forresten aldri kalle det medisin eller tablett. Jeg bare later som han får drops, sterk saft, e.l. Han har aldri skjønt at det egentlig er medisin. Stikkpiller sluttet vi med rundt 6mnd, da han virkelig hater det og jeg føler nesten det er overgrep når han stritter sånn i mot. Anonymkode: 5335e...5de 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Min eldste får vanlig tablett hun svelger med drikke, og får til en viss grad avgjøre om hun synes det er «verdt det» å ta den mtp ubehag. Yngste får langt og kompliserte feberkrampeanfall, så hun får ikke velge det bort. Hun får valget mellom mikstur, pulver som smelter på tungen etterfulgt av god drikke, og stikkpille. Hun hater det alt sammen, men pleier å velge en av dem og gjennomføre. Men nå er hun 5. Før har vi hatt noen kamper både med stikkpiller og ulike orale medikamenter. Jeg har tvunget i henne stikkpiller, det er helt forferdelig, men konsekvensen av å ikke gjøre det kan være anfall på 1time+, blålys og sykehus, sååå. Barn vet ikke hva de sier nei til, så vi voksne må vurdere konsekvenser opp mot hverandre. Sjekk opp Pinex granulat med jordbærsmak, det har vært en stor hjelp her i huset. Men jeg tenker: vi vil barnas beste, noen ganger er det ubehagelig. Må man ty til tvang, bør man likevel forklare barnet hva man gjør og hvorfor, og trøste og rose barnet etterpå. Og selvsagt være så forsiktig som mulig. Stikkpille gitt mens barnet ligger på siden, gjerne med det ene beinet ligger litt høyere enn det andre, er et godt utgangspunkt for at den sklir inn. Det kan være en smule vanskeligere å sette, men man skal faktisk sette den butte enden først, for da unngår du at den popper ut igjen og man må gjøre det igjen. Anonymkode: 3bfa5...b7b 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal i hvertfall ikke tvinge i gutten en stikkpille. Det er overgrep og bruk av makt, og kan gi han traumatiske opplevelser!! Jeg håper du aldri tenker tanken igjen og reflekterer selv over ideene dine. Fy så vondt jeg fikk av ungen din nå. Da kan eu heller blande Paracet og gi i syltetøy eller noe annet!! Anonymkode: 47c2f...3ba Her også! Ble helt uvel, jeg skjønner ikke at kan finne på det en gang! Stakkars unge. Du får finne bedre måter, ærlig talt! Anonymkode: 88d80...b7a 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 Populært innlegg #14 Skrevet 1. mai 2019 Idag har kg lært meg at det er overgrep å gi et barn medisiner, når barnet ikke skjønner sitt eget beste. Heia kg! Anonymkode: afed4...75f 64
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Idag har kg lært meg at det er overgrep å gi et barn medisiner, når barnet ikke skjønner sitt eget beste. Heia kg! Anonymkode: afed4...75f Typisk vår generasjon foreldre... 🙄 Anonymkode: 95641...67f 20
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Idag har kg lært meg at det er overgrep å gi et barn medisiner, når barnet ikke skjønner sitt eget beste. Heia kg! Anonymkode: afed4...75f Jeg tenker det kommer an på hvor nødvendig medisinene er å gi. Feber skal man holde øye med, men det er ikke nødvendigvis behov for febernedsettende. Feberen har en funksjon ved sykdom. Så nei, jeg ville ikke tvunget inn en stikkpille på et vilt protesterende barn hvis ikke det var nødvendig. Tvang velger vi kun når vi må, for det kan oppleves veldig negativt for barnet. Anonymkode: d8ddd...79b 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal i hvertfall ikke tvinge i gutten en stikkpille. Det er overgrep og bruk av makt, og kan gi han traumatiske opplevelser!! Jeg håper du aldri tenker tanken igjen og reflekterer selv over ideene dine. Fy så vondt jeg fikk av ungen din nå. Da kan eu heller blande Paracet og gi i syltetøy eller noe annet!! Anonymkode: 47c2f...3ba Barnet ditt har åpenbart ikke vært i en medisinsk nøds-/hastesituasjon. Da bør du reflektere litt over om du burde frastått fra å kommentere. Mitt barn hadde flere ganger farlig høy feber som liten, og flust med helsepersonell på et av landets største sykehus, har gitt oss klar instruksjon i bruk av tvang. Må man, så må man. Sånn er livet for store og små, og ingen tar skade av det. Det man der i mot tar skade av, på cellenivå, er for høy feber over for lang tid. Absolutt ikke alle barn som aksepterer syltetøy og lignende. Vi fikk faktisk beskjed om ikke å gjøre dette, fra flere barneleger, da det fører til forvirring og kan føre til spisenekt, pluss at man ofte ikke kan vite nøyaktig hvor mye barnet får i seg av medisinen, som i mange tilfeller kan være veldig viktig. Går an å tvinge i barnet mikstur i munnen i stedet for stikkpille i rumpa, men dette kan være noe vanskeligere å få til riktig, og det kan være farlig om miksturen havner i luftrøret i stedet. Få i så fall god instuksjon fra helsepersonell. Det tok en del omganger før teknikken satt hos oss, og den tiden har man ikke når man bikker 41 grader feber. Høy feber er mye mer vanlig hos barn enn voksne, og 40 i feber, trenger ikke å tilsi et veldig sykt barn. Det er viktigere å se på allmenntilstanden. Det er også stor forskjell på 40,1 og 40,9 grader. Så her ville jeg ringt Legevakten og hørt litt om hva de tenker, når du forklarer situasjonen. Anonymkode: 68d25...e3b 23
mortilen Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 Jeg har forferdelige minner av stikkpiller som liten. Hatet det og hater det den dag idag. Så mine får flytende. Blander det med sterk god saft (ikke så mye) og de får drikke det med sugerør, så går det fort og man kjenner ikke smaken av medisinen. Jeg også lovet is etter de tok medisinen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #19 Skrevet 1. mai 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eldste får vanlig tablett hun svelger med drikke, og får til en viss grad avgjøre om hun synes det er «verdt det» å ta den mtp ubehag. Yngste får langt og kompliserte feberkrampeanfall, så hun får ikke velge det bort. Hun får valget mellom mikstur, pulver som smelter på tungen etterfulgt av god drikke, og stikkpille. Hun hater det alt sammen, men pleier å velge en av dem og gjennomføre. Men nå er hun 5. Før har vi hatt noen kamper både med stikkpiller og ulike orale medikamenter. Jeg har tvunget i henne stikkpiller, det er helt forferdelig, men konsekvensen av å ikke gjøre det kan være anfall på 1time+, blålys og sykehus, sååå. Barn vet ikke hva de sier nei til, så vi voksne må vurdere konsekvenser opp mot hverandre. Sjekk opp Pinex granulat med jordbærsmak, det har vært en stor hjelp her i huset. Men jeg tenker: vi vil barnas beste, noen ganger er det ubehagelig. Må man ty til tvang, bør man likevel forklare barnet hva man gjør og hvorfor, og trøste og rose barnet etterpå. Og selvsagt være så forsiktig som mulig. Stikkpille gitt mens barnet ligger på siden, gjerne med det ene beinet ligger litt høyere enn det andre, er et godt utgangspunkt for at den sklir inn. Det kan være en smule vanskeligere å sette, men man skal faktisk sette den butte enden først, for da unngår du at den popper ut igjen og man må gjøre det igjen. Anonymkode: 3bfa5...b7b Takk! Endelig et klokt svar. Anonymkode: 68d25...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #20 Skrevet 1. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ditt har åpenbart ikke vært i en medisinsk nøds-/hastesituasjon. Da bør du reflektere litt over om du burde frastått fra å kommentere. Mitt barn hadde flere ganger farlig høy feber som liten, og flust med helsepersonell på et av landets største sykehus, har gitt oss klar instruksjon i bruk av tvang. Må man, så må man. Sånn er livet for store og små, og ingen tar skade av det. Det man der i mot tar skade av, på cellenivå, er for høy feber over for lang tid. Absolutt ikke alle barn som aksepterer syltetøy og lignende. Vi fikk faktisk beskjed om ikke å gjøre dette, fra flere barneleger, da det fører til forvirring og kan føre til spisenekt, pluss at man ofte ikke kan vite nøyaktig hvor mye barnet får i seg av medisinen, som i mange tilfeller kan være veldig viktig. Går an å tvinge i barnet mikstur i munnen i stedet for stikkpille i rumpa, men dette kan være noe vanskeligere å få til riktig, og det kan være farlig om miksturen havner i luftrøret i stedet. Få i så fall god instuksjon fra helsepersonell. Det tok en del omganger før teknikken satt hos oss, og den tiden har man ikke når man bikker 41 grader feber. Høy feber er mye mer vanlig hos barn enn voksne, og 40 i feber, trenger ikke å tilsi et veldig sykt barn. Det er viktigere å se på allmenntilstanden. Det er også stor forskjell på 40,1 og 40,9 grader. Så her ville jeg ringt Legevakten og hørt litt om hva de tenker, når du forklarer situasjonen. Anonymkode: 68d25...e3b Skal også sies, at til tross for tvang med både stikkpiller og mikstur, har barnet mitt siden villig tatt både stikkpiller og mikstur. Til tross for å ha blitt holdt fast utallige ganger av meg, og sykepleier, mens en tredje tok blodprøve rett i åra, går han i dag frivillig inn hos legen uten tegn til bekymring. Var litt skeptisk i noen måneder etterpå, men det gikk over. Barn er mye tøffere enn vi tror, og de lærer og vokser på slike ting, selv om det er utrolig kjipt/hjerteskjærende når det pågår. Sånn er livet. Anonymkode: 68d25...e3b 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå