majan Skrevet 23. april 2005 #1 Del Skrevet 23. april 2005 Etter det siste svangerskapet er jeg VELDIG plaget med sterk mensblødninger, de to første dagene er jeg konstant svimmel og slapp pga de sterke blødningene. Jeg pratet litt med legen min om det og hun mente at jeg burde sette inn en hormonspiral for det ville bli bedre av det............ noen som har noen erfaringer?? Foresten synes jeg det var ganske så dyrt 1200 kr :o men det er jo verdt det for da slipper jeg kanskje de plagene? men hvordan er det med mensen etter en har satt inn en slik hormonspiral??? blir den litt i ubalanse de første månedene?? jeg skal nemlig gifte meg i august og ønsker ikke masse småblødninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #2 Del Skrevet 23. april 2005 Har hatt samme problem som deg og vurderte hormonspiral, men endte opp med p-stav. Samme pris og viss jeg vil ta den ut er kroppen tilbake til det samme fortere enn med hormonspiral. Har bare hatt den i 2 uker, så jeg vet ikke hvordan det blir med blødningene, men første mens er ihvertfall mye lettere enn før, og blødningene skal jo bli mindre og mindre etterhvert... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 23. april 2005 #3 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg satte inn hormonspiral 3 mnd etter fødselen. Jeg er veldig fornøyd, og har ikke mens i det hele tatt. det i seg selv er jo en befrielse. det eneste jeg kan si som jeg opplevde som litt negativt, var at jeg kjente "trådene " en stund etterpå ( mannen og ) så jeg måtte tilbake og klippe dem. Tok en stund før de myket seg opp ja. Litt ubehagelig var det å sette den inn, men det gikk fort. Den kan jo sitte der i fem år, så 20 kr i mnd er jo ikke akkurat dyrt sammenliknet med p piller fks. Nå har jeg hatt den i to år, og merker aldri noe som helts. Tenker ikke på at jeg har den! Noen kan jo få bivirkninger av hormonene, men da vil jeg tro at det gjelder for de andre prev. midler som pillen og staven også...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 23. april 2005 #4 Del Skrevet 23. april 2005 Hormonspiral er kjempebra. INgen bivirkninger annet enn at mensen er omtrent borte. Hormonene utløses lokalt og går ikke inn i blodbanen og systemet. P-effekten opphører dessuten i det øyeblikket spiralen er ute av kroppen, det tar ingen tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #5 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg fikk satt inn hormonspiral for 3,5 år siden. Jeg kan anbefale det, er veldig fornøyd med den i dag selv om jeg hadde litt "problemer" i starten. Jeg hadde veldig sterke menssmerter før jeg begynte med hormonspiral, men nå har jeg omtrent ikke mens. En gang i måneden har jeg litt brun utflod og litt mensmurring i magen, men dette går over i løpet av et par dager og jeg merker det nesten ikke. Det som var veldig plagsomt i begynnelsen, var at jeg hadde mensliknende smerter i magen i noen måneder etter at jeg satte inn spiralen. Det var ikke så vondt som vanlige menssmerter, men det var litt plagsom å hele tiden ha småvondt i magen. Dette gav seg etter noen måneder. Jeg leste at det var vanlig med litt vondt i magen, men tror min magevondt varte litt lenger enn normalt... vurderte en periode å få fjernet den pga dette, men plutselig gikk det over, og etter det har jeg vært kjempefornøyd. Jeg husker jeg hadde min egen lille teori om at siden jeg hadde unormalt sterke menssmerter, fikk jeg også litt mer "menssmerter" av spiralen enn hva som var normalt... Nå er jeg kjempefornøyd med hormonspiralen, kjempedeilig å omtrent ikke ha mens!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 23. april 2005 #6 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg har hatt hormonspiralen i 6-7 år, dvs at jeg er godt igang med min "andre periode". Det er bare helt suverent. Ingenting å holde styr på, ikke noe å tenke på, mensen er helt borte - innimellom er jeg grinete og tenker "nå har jeg kanskje mensen" men det er sjelden. De første 6-8 ukene hadde jeg endel uregelmessige blødninger, men det gikk fort over til å bli så smått at truseinnlegg hodt i massevis. Etter nesten 5 år, begynte jeg å få småblødninger igjen, tolket det som at hormonlageret var tomt. Byttet til ny spiral, og var det tok mye kortere tid enn første gang å stabilisere kroppen. 2-3 uker, så var jeg helt mensfri igjen. Jeg hadde vurdert sterilisering, for jeg skal ikke ha flere barn, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Hormonspiralen gjør meg mer stabil, mindre premeenstruell og jeg behøver aldri bekymre meg for prevensjon. Veldig fornøyd, altså Med tanke på bryllup i august, så tror jeg nok at du blir kvitt småblødningene lenge før det - og kanskje får en helt blødningsfri sommer i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 24. april 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 24. april 2005 tusen takk for svarene, jeg skal vurdere dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå