Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg fødte mitt lille vidunder for 3 dager siden. Reiste hjem fra sykehuset igår. Har selvfølgelig oppstått flere bekymringer og spørsmål siden dette. 

Først og fremst: Amming. Babyen min er mye trøtt, og har idag stort sett sovet hele dagen. Prøver å vekke han hver tredje time for å gi mat med variererende hell. Noen ganger sover han så tungt at han er helt uinteressert i brystet, noen ganger går det fint, noen ganger virker det som han ikke klarer å koble seg til. Varierende lengde på ammingen, alt fra et par minutt til en halvtime. Amming så langt idag: 2 ganger i natt (klokka 2 og 5), en gang til morgenen (klokka 8), en gang klokka 11 men da bare i 5 minutt for så en ny kort runde klokka 12. Forsøkte på nytt klokka 15, men da sov han bare med puppen. Amma klokka 16.30, da gjekk det etter 40 minutt prøving og feiling. Bekymret for om han får i seg for lite næring. Han har hatt 2 tissebleier idag + tissa en gang under stell. Erfaringer? Tips? 

2: Han har mye luft i magen. Ikke noe å bry seg om så lenge han er rolig?

3: Raper ikke etter amming. Vanlig? 

4: Er det normalt at babyer sover så mye?

5: Jeg har veldig hovne legger etter fødsel. Noen andre som har hatt dette? Når gikk dette over?

Hilsen bekymret førstegangsfødende som har time til vektkontroll imorgen.

Anonymkode: e0a64...332

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig får du svar i morgen angående vekt og om den er tilfredsstillende :) de tåler ca 10 prosent vektnedgang fra fødselsvekt første dagene, og skal ha tatt igjen fødselsvekt en innen 14 dager. Ellers, begge mine sov mye som nyfødte. Jeg vekte hver 4 time den første tiden, for det er viktig blant annet for melkeproduksjonen og for babyens vekt at det ikke går særlig mer tid enn det mellom sånn de første dagene. Følg med at babyen har tissebleier. Dersom babyen ikke plages av luft trenger du ikke gjøre noe med dette. Fortsett å forsøke få til litt raping, la babyen ligge over skulderen en liten stund og se. Lykke til! 

Anonymkode: 662fa...074

AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster er fin å spørre når det er noe du lurer på om babyen! Vi fikk komme når vi ville på helsestasjonen og veie babyen og spørre om ting som var uklart. Du skal vel også ha hjemmebesøk av helsesøster snart? Ta opp det du lurer på da!

Anonymkode: f5c57...f86

AnonymBruker
Skrevet

Først, en ting jeg reagerer på, 3 dager gammel baby kan UMULIG ha luft i magen. Han vil først får utviklet bakterieflora i tarmene, sånn at han kan begynne å produsere tarmgass, ved ca 4 uker etter fødsel. Selvsagt litt til og fra, men definitivt ikke 3 dager gammel. Hva mener du med luft i magen? 

Veldig vanlig at nyfødte sover en del første uka eller to, og begynner å våkne litt mer gradvis etter det. Og tror du gjør alt riktig med amminga, etterhvert vil du vite hvor mye babyen legger på seg, da vet du også at han spiser nok. 

Last ned appen WonderWeeks, den er veldig gøy å ha for å følge barnets utvikling i første leveåret. 

Anonymkode: a83fb...817

Skrevet (endret)

Har baby våte bleier? Får du vekket den ved stelling og slikt, og er hn våken i blikket da? 

Jeg hovna opp som en ballong etter fødsel, forresten. Måtte bruke mannens sandaler hjem fra føden. Vannet forsvant gradvis, men var veldig mye bedre etter halvanna uke. 

Endret av kisskissbangbang
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først, en ting jeg reagerer på, 3 dager gammel baby kan UMULIG ha luft i magen. Han vil først får utviklet bakterieflora i tarmene, sånn at han kan begynne å produsere tarmgass, ved ca 4 uker etter fødsel. Selvsagt litt til og fra, men definitivt ikke 3 dager gammel. Hva mener du med luft i magen? 

Veldig vanlig at nyfødte sover en del første uka eller to, og begynner å våkne litt mer gradvis etter det. Og tror du gjør alt riktig med amminga, etterhvert vil du vite hvor mye babyen legger på seg, da vet du også at han spiser nok. 

Last ned appen WonderWeeks, den er veldig gøy å ha for å følge barnets utvikling i første leveåret. 

Selvfølgelig kan de ha luft i magen så tidlig. Kan svelge luft ved amming, eller hva tror du raping er? 

Umulig å si om han får i seg nok, du må nok vente på veiing. Men det høres ikke for lite ut sånn på tiden. Spørs hvor effektiv babyen er, det er store variasjoner. Ellers anbefaler jeg hud mot hud så mye som mulig, da dette stimulerer både deg og baby til å komme igang med amming på en god måte. 

Ikke alle babyer raper fast etter hvert måltid, her er det store individuelle forskjeller. Men prøv, i tilfelle, særlig om han sliter med luft. 

Så små babyer sover MYE. Opp mot 20 timer i døgnet er normalt, i følge nhi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har en nyfødt bakterieflora i tarmen! Det får man gjennom fødsel og morsmelk! 

Og selvfølgelig kan en nyfødt ha luft i magen. Hvorfor ellers skulle de ha rapet? Tarmgasser har man også. Uten bakterieflira ville heller ikke tarmen nyttiggjort morsmelka. 

Anonymkode: e1171...12b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe vits i å vekke han hver 3 time så lenge han ikke er sulten så ikke rart han spiser lite til tider hvis han sover.🤔 Det er helt normalt at han sover mye til å begynne med, han gir deg klar  beskjed når han trenger noe 😊 vanlig med litt vekttap den første uken etter fødsel😊

Anonymkode: a5bb3...c04

AnonymBruker
Skrevet

Vil svare jeg også selv om du allerede har fått gode svar og veiledning. 

1. Ammingen tror jeg du ikke skal være så veldig bekymret over, før du får veid. Hvis du tror han får i seg for lite morsmelk (væske) så følg godt med på at babyen din ikke blir gul (gulsott) da må du ta kontakt med barsel med en gang. Babyen din bør helst ha rundt 8 våte tissebleier iløpet av en dag. Tell i morgen og kjenn etter ofte, for noen ganger kan han ha tisset to ganger på rams uten at du har fått det med deg ;) 

En egen erfaring, så ammet jeg bare min nyfødt bare 5-7 ganger om døgnet( han styrte det selv), men han la på seg 300gr i uka likevel og tisset rikelig.

2. Trenger ikke gjøre noe med det hvis han ikke viser tegn til ubehag.

3. Vanskelig å si. Jeg raper ikke min baby hvis han sovner ved puppen, men forsøker igjen når han våkner. Forsøker du forskjellige stillinger for raping? Fikk tips fr ammeveiledning på barselpol. om at det var lettere og få ut rapen hvis babyen har hodet ved brystene og rumpa hviler i hånden din mens du stryker og klapper lett på ryggen (isteden for over skulderen). En annen måte er å holde babyen over den ene armen og klappe under rumpa, mens du sitter. Noen ganger er jeg nødt til å reise babyen min opp, la han sitte et par sekunder med støtte før jeg gjentar.

4. Helt normalt! Nå er min baby 4mnd og sover mellom 15-17 timer i døgnet. Som nyfødt sov han rundt 20timer. 

5. Jeg hadde svangerskapsforgiftning  og hadde ekstremt mye ødemer i beina. Men straks jeg fikk på meg kompresjonsstrømpene mine (fikk hjelp av en sykepleier da som brukte sikkert et kvarter på å hale beina mine inn i dem), så kjente jeg igjen beina mine på kvelden! Det var helt surrealistisk. Beina var tynne på et halvt døgn 😭Anbefales på det sterkeste :)

Masse lykke til, du har mye godt i vente ❤️ 

Helt til slutt et lite tips til deg som nybakt mor, som hjalp meg ekstremt mye da jeg sleit med å tolke babygråten, for meg så stemte det på en prikk: 

2BC018E6-A3F5-4D72-9C2E-2BEFBF1D5F75.jpeg

Anonymkode: 5941e...94f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres vanlig ut. Men du kan ringe legevakta. Forklare og høre hva de mener!

Noen babyer er jo så slappe at de slett ikke selv kan varsle når de vil spise som noen skriver her. Men:

Min baby var liten ved fødsel. Jordmora som var på hjemmebesøk masa om å vekke babyen hver 3.time for å gi mat hvis han sov. Jeg jatta med, men det var helt umulig å vekke å prøve å få i han melk! Dette stressa meg veldig. Hun sa og at baby måtte ha flere tunge tissebleier ila en dag. Det sa hun heldigvis etter at han gikk mye opp i vekt, så jeg stressa ikke. Han hadde flere bleier daglig, men de rakk slett ikke å bli tunge før de ble bytta! Helsesøster og sa at det var såå viktig med mating minst hver 3.time, og fortsett som du gjør, babyen legger såå godt på seg. Jeg stolte på meg selv da, og sa ikke til dem at det gikk mer enn 3 timer mellom måltidene. For jeg stilte vekkeklokka på tre timer, sov han da, stilte jeg klokka en halvtime frem. Han pleide å våkne av seg selv før den ringte igjen. DA gikk det fint å gi melk. Noen ganger gikk det 4-5 timer mellom hver amming.

Luft i magen er vanlig. At de har vondt i magen er vanlig de første mnd.

Det tok over 2 mnd før min baby rapet noe særlig. Nå, 5 mnd, raper han som en voksen mann.

Husker ikke hvor mye min sov i starten. Men han gjorde knapt annet enn å spise og sove. Det bekymret meg litt senere og at han sov mye, men helsesøster sa at det måtte vi bare nyte så lenge det varte. Hun hadde såå rett!

Hele jeg var hoven før fødsel pga forgiftning. Jeg brukte ikke støttestrømper, men vannet forsvant fra kroppen nokså fort. Helt rart å vaske hendene noen dager etter fødsel, fingrene føltes så tynne! Og legger/tær. Jeg følte meg nesten sykelig tynn.

Hørte om neh, eh, owh jeg og. Men kjente ikke igjen de lydene. Må være superkjekt når det faktisk stemmer!

Anonymkode: e2fca...9df

AnonymBruker
Skrevet

Min baby brukte sjeldent mer enn 5 min på å die, men vokste helt etter kurven. Raote svært sjeldent, men promoet en del, så vi "syklet" med beina. Hun begynte å rape omtrent da hun begynte med fast føde. 

Anonymkode: f78b5...893

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...