Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har vert hos legen og h#n ville ikke ta hormonprøver av deg?, jeg har normal syklus så hun sa det ikke var noe vits å ta de. 

Kan jeg gå til gynekolog og tar de prøver? Noen med erfaring, jeg er 29 år, har ikke prøvt lenge, men har veldig lyst å vite AMH, FhS verdier osv. Eller er det ikke vits som legen min sier. 😅

Endret av Idag
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå til privat gynekolog og få tatt prøver iallfall. Jeg var akkurat hos gynekolog og ser de prøvene han krysset av på skjema er noen av de du nevner. (Tok dem ikke når jeg var der fordi de skal tas på en annen dag i syklus så skal tilbake om et par uker). Jeg er 34 år da så er vel mer i målgruppen for å sjekke sånt pga alder. Legen din tenker vel at det ikke er nødvendig pga alder og fordi du ikke har prøvd lenge og ikke har noen symptomer på at noe er galt. I offentlig helsevesen får man ikke ta blodprøver bare fordi man gjerne vil vite dessverre, uten at det er noen medisinsk grunn eller mistanke om at det er noe feil :) 

Anonymkode: bcc84...59d

AnonymBruker
Skrevet

Med dessverre mener jeg bare at det jo er kjedelig for den enkelte, det er jo slik det må være når man har offentlig nærmest gratis helsevesen altså. Jeg vil også tro legen din har rett i at det ikke er nødvendig så du får vurdere selv om du likevel ønsker å vite og da vil betale.

Anonymkode: bcc84...59d

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor må du ha hormonprøver?  

Anonymkode: f15a5...14d

AnonymBruker
Skrevet

Legen din har rett. Det er INGEN grunner til å tro at du sliter med å bli gravid og dermed INGEN grunner til å bruke av fellesskapets midler til å ta hormonprøver av deg. Hvis du vil ha unødvendige prøver kan du gå privat og betale for gildet selv. 

Anonymkode: d7c6b...70f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Legen din har helt rett. Du er ung og du har ikke prøvd lenge. Da er det ikke noe vits i at det offentlige (som du og jeg betaler) skal betale for, i dette tilfellet, unødvendige prøver. Men du kan gå til en privat gynekolog og spørre om å få tatt dem. Men da må du betale alt selv, og hormonprøver er dyre. 

Anonymkode: 4928f...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan selvfølgelig gå privat.

Begynn med mannen - det er mye raskere og rimeligere enn hormonprøver og utredning av deg.

Anonymkode: 78ed4...e43

Skrevet

Tussen takk for svar😃, det er vel rett at det ikke er nødvendig. Føler bare mange har tatt slike prøver, men som dere sier er det vel etter dem har prøvt en stund. Liker å vite ting er ok, så kan gå til privat gyn da 😅☺️

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Idag skrev:

Noen som har vert hos legen og h#n ville ikke ta hormonprøver av deg?, jeg har normal syklus så hun sa det ikke var noe vits å ta de. 

Kan jeg gå til gynekolog og tar de prøver? Noen med erfaring, jeg er 29 år, har ikke prøvt lenge, men har veldig lyst å vite AMH, FhS verdier osv. Eller er det ikke vits som legen min sier. 😅

Du har ikke rett på dette offentlig før du har prøvd ett år.

Du kan betale privat og få svar.

Anonymkode: 45676...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...