Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her inne med erfaring på hvordan man tar tak i vold mot barn, når det blir utført av ansatte på SFO?

Saken er at noen av de ansatte på SFO ikke klarer å møte barn som er uregulerte på en riktig måte. Det er tatt opp med leder av SFO, det er tatt med skolens ledelse,  det har blitt satt inn noen tiltak, de ansatte har blitt kurset osv. Men i helgen fikk jeg vite at det ikke hadde stoppet likevel. De ansatte det gjelder har bare blitt mer påpasselig med å ikke gjøre det foran andre.

Jeg har måttet melde ifra til skolen, fordi episodene har vært såpass ille.Men siden det ikke gjelder mine barn, kan jeg vel ikke politianmelde?

Fysisk lagt i bakken med voksen over seg, holdt igjen, dratt etter armene, skreket til, skjelt ut med nedverdigende språkbruk og nå også rasistiske uttalelser. Med unntak av rasismen, så har jeg vært vitne til alle de andre typer episoder. 

Anonymkode: 7e651...e1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du klagd til skolesjef? Skolesjef blir neste i rekken når rektor ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: 84d75...f26

AnonymBruker
Skrevet

Da må du ta det høyere opp i systemet, snakke med rekotor og skoleledelsen i kommunen, evt anmeld.

Men du, barn er ikke "urgeulert", i så fall har du en pøbelunge som ikke har fått oppdragelse og forsøker å si det i en pen omskrivning. Vold mot barn er ikke greit, men hva med å lære ungen litt oppførsel hjemme og?

Anonymkode: 5e555...c71

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

. Det er tatt opp med leder av SFO, det er tatt med skolens Men siden det ikke gjelder mine barn, kan jeg vel ikke politianmelde?

Jo, du kan anmelde vold mot barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da må du ta det høyere opp i systemet, snakke med rekotor og skoleledelsen i kommunen, evt anmeld.

Men du, barn er ikke "urgeulert", i så fall har du en pøbelunge som ikke har fått oppdragelse og forsøker å si det i en pen omskrivning. Vold mot barn er ikke greit, men hva med å lære ungen litt oppførsel hjemme og?

Hvis du leser en gang til såser du nok at det ikke gjelder Hi sine barn.

Anonymkode: 2f6f7...2d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du både kan, og bør, melde dette selv om det ikke er snakk om dine barn. Når du selv har sett sfo ansatte fysisk legge barn i bakken, holdt igjen, dra etter armene, skrike til, og skjelle ut med nedverdigende språkbruk, så kan du da ikke bare la det ligge. Jeg hadde sørget for at foreldrene til barnet/barna det gjelder viste hva jeg hadde sett, så de hadde hatt et vitne å støtte seg til hvis de tok tak i ting.

Så hadde jeg skriftlig varslet skolen om problemet, og henvist til paragraf 9a i opplæringsloven. Denne paragraen er mest brukt mot mobbing, men kan brukes mot alle slags krenkelser, og dersom det er ansatte som utfører krenkelsen er kravene til skolen enda sterkere. Selv om krenkelsene ikke utføres mot dine barn, kan du levere en pasagraf 9 sak til skolen ang denne saken og dine barn, fordi det er skadelig for barn å være vitne til vold, særlig når volden utføres av voksne som de selv er avhengige av.  Dermed kan du lett argumentere for at dette skaper et utrygt psykososialt miljø også for ditt barn. Jeg hadde nok også snakket med andre foreldre, og forsøkt å få flere foreldre til å meldie inn paragraf 9a sak om saken og sine barn, fordi jeg tenker at jo flere stemmer som er ydelige på at dette ikke er greit, jostørre sjanse har man for å nå frem. 

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig kan barn være uregulerte. Det kan handle om mye mer enn foreldre som har gitt faen i å oppdra barnet sitt. ADHD, autismespekterforstyrrelser, angst, tourettes - og mange andre "diagnoser" kan føre til barn med dårlig følelsesregulering. Å brøle og skrike til en voksen når det er full uro inne i en selv er den nærmeste reaksjonen (fight or flight), og så må de læres til å håndtere egne følelser. Å ha voksne i umiddelbar nærhet som bruker stygge ord og legger en i bakken bidrar ikke til at barnet lærer å håndtere følelser på en god måte - den voksne gjør det jo ikke.

Jeg har to barn. De er oppdratt på samme måte. Det ene barnet er godt regulert. Glad, fornøyd, strukturert. Det andre barnet er et bittelite jordskjelv som opplever lite mestring i dagene sine fordi ting er så urolig på innsiden. Dette barnet er nylig utredet for ADHD med tilleggsvansker, og det jobbes målretta og daglig med nettopp følelsesregulering for at dette barnet skal oppleve mestring sosialt og med fag. Det er lite pøbel å spore i dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det nå en gang slik at noen barn har opplevd mye traumer som gjør at de er utagerende, eller de er født med en hjerneskade som gjør at de mangler filter osv, Finnes mange årsaker til utagerende barn som ikke klarer å regulere seg selv, da hjelper det da ikke med voksne som tydeligvis selv sliter med å regulere seg selv.

Anonymkode: 79f87...ba6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du varsle alle slags veier som er mulig, helst til øverste nivå.

Dette er usannsynlig uakseptbelt. Det bør også politianmeldes. 

Anonymkode: 34156...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet, fortell hva du vet og spør dem om du burde anmelde dette. 

Anonymkode: 68c51...288

Skrevet

Skolesjef og fylkesmann kan varsles. Og jeg tenker du fint kan snakke med politi også. Den ansatte gjør noe som bryter med norsk lov...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De ansatte har lov til å utføre aktiv nødverge. Det er mulig at det er helt nødvendig å holde eleven i bakken. Jeg har dessverre en slik elev selv. Det ser dramatisk utenfra, men vi har et godt samarbeid med både barnet og foreldre, samt PPT og BUP. Jeg reagerer mer på skriking, rasisme og draing i arm (om det ikke er høyst nødvendig). 

Har du snakket med foreldrene til barnet det gjelder? Du kan si at du gjerne vil bidra til en klage til fylkesmann (og ev. politi) om de ønsker det. 

-lærer

Anonymkode: dca9f...c2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ansatte har lov til å utføre aktiv nødverge. Det er mulig at det er helt nødvendig å holde eleven i bakken. Jeg har dessverre en slik elev selv. Det ser dramatisk utenfra, men vi har et godt samarbeid med både barnet og foreldre, samt PPT og BUP. Jeg reagerer mer på skriking, rasisme og draing i arm (om det ikke er høyst nødvendig). 

Har du snakket med foreldrene til barnet det gjelder? Du kan si at du gjerne vil bidra til en klage til fylkesmann (og ev. politi) om de ønsker det. 

-lærer

Anonymkode: dca9f...c2c

Desverre har ikke de episodene jeg har observert vært aktiv nødverge. Det er snakk om voksne som blir trigget såpass av barnas adferd at de eskalerer situasjonen. De kommer i konflikt med ungene, fordi de oppfatter ungene som vrange. 

Nei jeg har ikke snakket med alle foreldrene, flere av foreldrene aner jeg ikke hvem er. Da ikke alle barna det gjelder går på mine barn sine trinn. Jeg har tatt det opp med noen foreldre. Flere har tatt tak i det (derfor ble det kurs og rutineendringer) andre er så flaue og skamfulle over barna sine, at de ser på det som en naturlig konsekvens av adferden og skjønner at de ansatte blir slitne. Og et foreldrepar så på det som en  lærepenge for barna, da norsk skole var alt for ettergivende. Så hadde dette vært i hjemlandet, så ville ikke det vært noe problem, for da ville ungene ha blitt satt skikkelig på plass og vært så redde at de begynte å oppføre seg....

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du både kan, og bør, melde dette selv om det ikke er snakk om dine barn. Når du selv har sett sfo ansatte fysisk legge barn i bakken, holdt igjen, dra etter armene, skrike til, og skjelle ut med nedverdigende språkbruk, så kan du da ikke bare la det ligge. Jeg hadde sørget for at foreldrene til barnet/barna det gjelder viste hva jeg hadde sett, så de hadde hatt et vitne å støtte seg til hvis de tok tak i ting.

Så hadde jeg skriftlig varslet skolen om problemet, og henvist til paragraf 9a i opplæringsloven. Denne paragraen er mest brukt mot mobbing, men kan brukes mot alle slags krenkelser, og dersom det er ansatte som utfører krenkelsen er kravene til skolen enda sterkere. Selv om krenkelsene ikke utføres mot dine barn, kan du levere en pasagraf 9 sak til skolen ang denne saken og dine barn, fordi det er skadelig for barn å være vitne til vold, særlig når volden utføres av voksne som de selv er avhengige av.  Dermed kan du lett argumentere for at dette skaper et utrygt psykososialt miljø også for ditt barn. Jeg hadde nok også snakket med andre foreldre, og forsøkt å få flere foreldre til å meldie inn paragraf 9a sak om saken og sine barn, fordi jeg tenker at jo flere stemmer som er ydelige på at dette ikke er greit, jostørre sjanse har man for å nå frem. 

Takk for tips, da skal jeg se hva jeg får gjort. Jeg har ikke tenkt på paragraf 9a som en mulighet. Det er flere som har reagert og sendt mail til skolen, men jeg tror ikke noen har sendt formelle klager. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du klagd til skolesjef? Skolesjef blir neste i rekken når rektor ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: 84d75...f26

Nei det har jeg ikke , skriver det på lista over muligheter som sjekkes ut. Takk for tipset!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole selv og vi hadde et tilfelle her hvor rektor ikke tok på alvor at sønnen følte seg mobbet - da pratet han med skolesjefen ang §9a og jeg skal si deg det ble satt i gang tiltak TVERT. Noen ganger må man bare sette ned foten og kreve for at noe skal bli gjort.

Kan forresten ta med at alle de ansatte du har snakket med kommer til å henge i en jækla tynn tråd dersom ingen har tatt det på alvor. Skolen kan også få bøter dersom de ikke setter i gang tiltak innen fristen til skolesjefen :) Jeg ville helt klart gått for skolesjefen i og med at du allerede har pratet med rektor. Uansett hva du bestemmer deg for - lykke til! Du er suuuper som tar en så viktig kamp. Barna er de viktigste vi har ❤️ Synd ikke alle klarer å se det..:/

Anonymkode: ac904...c67

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er det noen her inne med erfaring på hvordan man tar tak i vold mot barn, når det blir utført av ansatte på SFO?

Saken er at noen av de ansatte på SFO ikke klarer å møte barn som er uregulerte på en riktig måte. Det er tatt opp med leder av SFO, det er tatt med skolens ledelse,  det har blitt satt inn noen tiltak, de ansatte har blitt kurset osv. Men i helgen fikk jeg vite at det ikke hadde stoppet likevel. De ansatte det gjelder har bare blitt mer påpasselig med å ikke gjøre det foran andre.

Jeg har måttet melde ifra til skolen, fordi episodene har vært såpass ille.Men siden det ikke gjelder mine barn, kan jeg vel ikke politianmelde?

Fysisk lagt i bakken med voksen over seg, holdt igjen, dratt etter armene, skreket til, skjelt ut med nedverdigende språkbruk og nå også rasistiske uttalelser. Med unntak av rasismen, så har jeg vært vitne til alle de andre typer episoder. 

Dette er skikkelig ille.. Uansett hva eleven har gjort i forkant, er dette drøye saker.

Som noen andre sier her, kontakt skolesjef.

Anonymkode: 5f808...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...