AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Lønn:590.000 Annen inntekt: 2100 + 800 i måneden (barnetrygd og barnebidrag). Gjeld leligheten: 2.170.000 (nylig fått takst på den på 3.100.000). Studiegjeld: 440.000 Annen gjeld: 0 Alene med ett barn som er under året. Fast jobb og mastergrad. Ønsker meg ny el-bil til ca 150.000. Er det lurt å skrive dette i søknaden eller er det bedre å skrive oppussingen? Takknemlighet for svar! Anonymkode: 2858f...2b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Så det du lurer på, er om du kan bake billånet inn i boliglånet? Istedenfor å bare ta et billån? Jeg vet ikke helt altså, for det er mye snakk om økning i boliglånsrentene nå fremover. Jeg har ikke sammenlignet bil og bolig på lånefronten, men kan det bli sånn at boliglånsrenten vil gå forbi og bli høyere enn billån om ikke så lenge? Altså før du rekker og nedbetale det via boliglånet? Da blir det jo en bil dyrere enn nødvendig. Sjekk rentene litt først. Hva er utsiktene, hva er de pr i dag, billån sammenlignet med boliglån. Anonymkode: 2a021...8be 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det du lurer på, er om du kan bake billånet inn i boliglånet? Istedenfor å bare ta et billån? Jeg vet ikke helt altså, for det er mye snakk om økning i boliglånsrentene nå fremover. Jeg har ikke sammenlignet bil og bolig på lånefronten, men kan det bli sånn at boliglånsrenten vil gå forbi og bli høyere enn billån om ikke så lenge? Altså før du rekker og nedbetale det via boliglånet? Da blir det jo en bil dyrere enn nødvendig. Sjekk rentene litt først. Hva er utsiktene, hva er de pr i dag, billån sammenlignet med boliglån. Anonymkode: 2a021...8be Media skriver om boliglånsrenten, men renten øker på alle lån, også billån. Det er ikke lurt å ha bruke 20 - 25 år på å betale bilen, da. Sjekk med banken om det går an å få et eget billån med sikkerhet i boligen. Anonymkode: e9745...cfa 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 Min bank bryr seg ikke om hva jeg bruker mine penger til. Da jeg refinansierte og økte boliglånet, så sjekket dem lønnslipp og skattemelding, ikke hva pengene skulle gå til. Anonymkode: 6a4a1...79b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Bruk en lånekalkulator til å se hva som lønner seg. På et billån er renta høyere men nedbetalingstiden betraktelig lavere enn for boliglån. Det vil derfor ofte lønne seg å ta opp et billån fremfor å bake det inn i boliglånet. Kjøpte selv elbil for 7 måneder siden og har spart penger fra første dag fremfor å kjøre dieselbil. Anbefales! Anonymkode: e9af5...241 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Media skriver om boliglånsrenten, men renten øker på alle lån, også billån. Det er ikke lurt å ha bruke 20 - 25 år på å betale bilen, da. Sjekk med banken om det går an å få et eget billån med sikkerhet i boligen. Anonymkode: e9745...cfa Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det sånn er at jeg kommer til å jobbe gradert i hvert fall så lenge ungen er i barnehagen. Så jeg vil få bedre råd når jeg jobber 100% og neste bil skal kjøpes inn. Anonymkode: 2858f...2b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 Om du får innvilget refinansiering er det bare banken som kan svare på, men å kjøpe bil for evt.pengene er jo helt bort i natta. Det blir en dyr bil om du skal nedbetale den over 25 år. Bilen synker jo også i verdi. Anonymkode: 9717f...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 Vi økte boliglånet for å kjøpe ny bil. Fikk lavere rente enn på vanlig billån, og så betaler vi bare litt ekstra hver måned slik at det blir fortere nedbetalt. Jeg regner med at det ikke er noe problem for deg å øke lånet, men jeg ville vært ærlig og sagt at du skal bruke pengene på bil. Hvis banken tar deg i å lyve blir det vanskeligere. Anonymkode: f53d0...6b5 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Med den lønnen kan du vel spare opp til bil istedetfor å ta lån? med studielån , boliglån og billån ender du opp med 4.5 X det du har i årsinntekt i gjeld. Det er mye når vi vet at renten om to år vil være over 3%. Har du satt av en god sum til uforutsette situasjoner, om du skulle bli kronisk syk en periode osv? Jeg hadde samme årsinntekt som deg men bare halvparten av det du har i lån, heller ingen barn. Ble plutselig alvorlig syk. Å gå fra 600 000 til AAP ble en utfordring og jeg har aldri vært så glad for at jeg både hadde sparepenger og lav gjeld. Ingen vet hva livet bringer. Anonymkode: 387d9...f7e 1
Miewyn77 Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 Fordel med å bake billånet inn i huslånet er at du får lavere rente (du kan bare betale ekstra avdrag tilsvarende det du ville gjort med et billån). Ulempen er at du binder opp kapital. Du kan bare få billån når du kjøper bilen, hvis du låner opp på huset kan du ikke ombestemme deg for billån etterpå. Dette er bare viktig dersom du skal oppgradere boligen i nær fremtid. Men du kan alltids selge bilen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Takk for svar alle sammen! Men det jeg lurer på er om dere tror banken vil innvilge refinansiering på 150.000? Anonymkode: 2858f...2b1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 Det er vanskelig å svare på det fordi bankene har varslet strengere regler, bl.a. at de skal slutte å refinansiere boliglån så folk kan kjøpe/oppgradere andre ting enn bolig. Billån går jo under dette. Kanskje har de ikke endret praksisen enda, og du får refinansiere Anonymkode: 32cf2...eed 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Skrevet 2. mai 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruk en lånekalkulator til å se hva som lønner seg. På et billån er renta høyere men nedbetalingstiden betraktelig lavere enn for boliglån. Det vil derfor ofte lønne seg å ta opp et billån fremfor å bake det inn i boliglånet. Kjøpte selv elbil for 7 måneder siden og har spart penger fra første dag fremfor å kjøre dieselbil. Anbefales! Anonymkode: e9af5...241 Her har du misforstått litt 😛 Det vil aldri lønne seg å betale høyere rente. Det som lønner seg er å bake det inn i boliglånet, og så betale ned ekstra på den tiden det ville tatt å betale ned et billån. Da får man "Billån" til boliglånsrente, uten at det blir lang løpetid. Anonymkode: 00b3b...261 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 På 2.5.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Men det jeg lurer på er om dere tror banken vil innvilge refinansiering på 150.000? Anonymkode: 2858f...2b1 kommer an på hvilken bank du har. Veldig forskjell på hvor strenge bankene er. Anonymkode: 387d9...f7e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: kommer an på hvilken bank du har. Veldig forskjell på hvor strenge bankene er. Anonymkode: 387d9...f7e Har DNB. Anonymkode: 2858f...2b1
Million Skrevet 7. mai 2019 #16 Skrevet 7. mai 2019 På 5.5.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev: Har DNB. Anonymkode: 2858f...2b1 Det er umulig å si for oss. Vi jobber ikke som lånekonsulenter med din sak i Dnb. Søk, og prøv. Da får du svar.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #17 Skrevet 7. mai 2019 På 5.5.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev: Har DNB. Anonymkode: 2858f...2b1 jeg har dårlig erfaring med DNB da jeg søkte lån. Fikk mye mindre lånetilbud der enn i den lokale banken. Mye avgifter og en generelt dårlig bank, så jeg byttet bank uansett. Anonymkode: 387d9...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå