AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Hei! Jeg skal til utlandet om 2 dager og kom plutselig til å tenke på en ting. For mange år siden var det slik at hvis jeg mottok en SMS eller MMS mens jeg oppholdt meg i utlandet måtte jeg betale for dette. Hvordan er det nå? Tenker hovedsakelig på reklame, tilbud osv som tikker inn på mobilen daglig Anonymkode: 7b793...289
Whistler Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Typisk må du betale for noen av tjenestene utenfor Europa. Mottak av samtaler, MMS, og muligens også SMS. Sjekk med din leverandør - priser utland. Noen land er dyre andre rimelige. Jeg har Telia. Hver gang jeg kommer til et nytt land får jeg en SMS med priser på telefoni i landet jeg besøker.
solmåneogstjerner Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Innen EU er det nå det samme som om du hadde vært i Norge. I andre land kan dette fort bli dyrt. Anbefaler å slå av mobilnett og bare bruke nett når du er koblet til wifi på hotellet. Fikk selv en saftig regning i sommer når jeg ikke tenkte på dette....
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 9 minutter siden, Whistler skrev: Typisk må du betale for noen av tjenestene utenfor Europa. Mottak av samtaler, MMS, og muligens også SMS. Sjekk med din leverandør - priser utland. Noen land er dyre andre rimelige. Jeg har Telia. Hver gang jeg kommer til et nytt land får jeg en SMS med priser på telefoni i landet jeg besøker. Legger ved et bilde: kan jeg motta SMS gratis? Ser det koster 3,99 å sende.. 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Innen EU er det nå det samme som om du hadde vært i Norge. I andre land kan dette fort bli dyrt. Anbefaler å slå av mobilnett og bare bruke nett når du er koblet til wifi på hotellet. Fikk selv en saftig regning i sommer når jeg ikke tenkte på dette.... Internett bruk er jeg ikke bekymret for. Har ordnet meg wifi på hotell osv. Men er å motta SMS fra reklamer jeg er engstelig for Anonymkode: 7b793...289
Whistler Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Det ser ikke ut som de tar betalt for mottak av SMS. Bare data- og telefontrafikk. Telia tar godt betalt for datatrafikk om du glemmer å slå av mobildata.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 Kjøp et lokalt kontantkort! En kollega som reiser til Kina gjør dette når de drar ned dit nettopp fordi takstene er som de er, mobildata er klekkelig dyrt der nede med et norsk abb. Google er sikkert ikke dumt å ta i bruk, og bruke litt tid på research. Anonymkode: 571ff...6d4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Da jeg var i Japan kjøpte jeg sånn «turist sim-kort». Vet ikke hvordan det er i Kina, men det er sikkert noe lignende der. I Japan var det i hvert fall skranker på flyplassen hvor man kunne skaffe seg det. Nå sendte jeg ikke SMS og ringte. Tror ikke det gikk an med de kortene?? Husker ikke helt. Men poenget var å kjøpe adgang til 4G-nettet der slik så jeg kunne kontakte folk via Internett. Da var ikke mobilnummeret mitt i bruk under hele reisen. Jeg ga beskjed til venner og familie at de måtte kontakte meg på messenger. Anonymkode: 2b552...f7e
herremann Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 Som AB over sier, kjøp et lokalt simkort. Jeg gjør dette hver gang jeg er i utlandet. Slipper bekymre meg for superhøye regninger. Kan være pålogga Internett 24/7. Veldig praktisk for messenger, google maps, surfing etc. Jobben får ikke tak i deg, så du kan nyte ferien i fred.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Husk at mange nettsider er blokkert i Kina, bl.a. Facebook, Google og Youtube. Her er en liste over sider som er blokkert: https://en.wikipedia.org/wiki/Websites_blocked_in_mainland_China Anonymkode: 1e4f8...cf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå