isbjørnungen Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 (endret) Skyller barnehagen klærne hvis det blir bleielekkasje (bæsj)? Barnet vårt har ganske nylig startet i barnehagen, og ved henting i dag ventet det en pose med ullklær med ganske inntørkede bæsjerester på. Hadde det vært bomull som kan kokevaskes hadde det ikke vært så farlig, men kjedelig med ull.. Bodyen er ødelagt på grunn av flekker på ryggen som ikke går vekk i vask. Forstår at det kan være travelt for de ansatte, og tenker ikke å nevne det/gjøre en greie ut av det, men hvis det er blir gjentagende er det fint å vite hva som er rutiner rundt om på andre småbarnsavdelinger? Endret 30. april 2019 av isbjørnungen
puffy123 Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Vet ikke noe om rutinene, men har du forsøkt gallesåpe? 😊 5
Morgenrøden Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Jeg har aldri opplevd at klær med bæsjelekkasjer blir skylt. Bare opplevd at de legges i pose. 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Jeg jobber på småbarnsavdeling og vi skyller ikke klærne, legger dem rett i en pose. Vi har mer enn nok med å ta oss av barna. Har aldri fått negative tilbakemeldinger på det. Anonymkode: 97794...914 20
smurfebuss Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Nei, det har vi dessverre ikke tid til. Hvis det er et problem for deg foreslår jeg at du skiller mellom hjemmeklær og barnehageklær rett og slett. Kjøp brukt! Ull kan også farges, da kamufleres i alle fall bæsjeflekkene (ellers bryr ikke vi i barnehagen oss om gjenstridige flekker på klær - så lenge klærne er rene). Hos oss er det sånn at klærne er foreldrenes ansvar. At vi skal ta ansvar for dem blir en veldig tidstyv. Så bæsj på ullbodyer og tiss i sko - vi har ikke tid til annet enn å stappe det nedi en pose og sende det med hjem. 20
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Det vanlige er at det blir lagt i en pose Anonymkode: 03890...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 Opplevd ofte bæsjeflekker på klærne til mini. Bruker aldri de fineste klærne jeg er redd for i bhg. De blir lagt i en pose og sendt med hjem tørre. Legger de i maskin med en dæsj "på stell" såpe. Noen flekker forsvinner helt, andre nesten helt. Men sånn er det. Eneste jeg har tatt opp med bhg i forhold til det er at de må stramme bleien mer, for uhell skjer sjelden hjemme, og tapebleier strammer jeg mye mer enn i bhg (ikke slik at det blir ubehag, men så bleien sitter). Og når de endelig tok til seg det, så ble bæsjeuhell på klærne merkbart mange ganger mindre. Nå er det sjelden vi får hjem klær med bæsj på seg. Anonymkode: 151d4...165 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 Jobber i barnehage, og vi skyller ikke klær med besj i, vi tar bort eventuelle løse bæsjklumper og putter dem i pose. Kun en mor har jeg opplevd klage på det, da var det ikke snakk om ullklær, men bomullstruser. Noen foreldre har sagt i fra om at det bare er å kaste truser med bæsj i, men det kan man liksom ikke gjøre uten å vite at det er greit. Anonymkode: e7fb0...903 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage, og vi skyller ikke klær med besj i, vi tar bort eventuelle løse bæsjklumper og putter dem i pose. Kun en mor har jeg opplevd klage på det, da var det ikke snakk om ullklær, men bomullstruser. Noen foreldre har sagt i fra om at det bare er å kaste truser med bæsj i, men det kan man liksom ikke gjøre uten å vite at det er greit. Anonymkode: e7fb0...903 Hæ? I alle dager, hva for slags miljøsvineri er det? Det hadde jeg ikke gjort uansett om jeg fikk beskjed om det eller ikke. Bomull er krevende å produsere, og bør brukes til det er utslitt. Anonymkode: 20bc0...d52 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? I alle dager, hva for slags miljøsvineri er det? Det hadde jeg ikke gjort uansett om jeg fikk beskjed om det eller ikke. Bomull er krevende å produsere, og bør brukes til det er utslitt. Anonymkode: 20bc0...d52 Når foreldrene sier det, regner jeg med de kommer til å kaste trusa selv om vi ikke gjør det. Når trusa blir kastet uansett, er det vel mer miljøsvineri å bruke en ekstra plastpose? Anonymkode: e7fb0...903 11
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Store bæsjeklumper lemper vi over i do, men å ta seg tid til å skylle/vaske/skrubbe klærne blir ikke prioritert i en travel dag. Anonymkode: 7a0dc...1f7 4
Mimin Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Har aldri skylt klærne i barnehagene jeg har jobbet i. I barnehagen til datteren min gjør de det noen ganger. Jeg vasker bort flekker når vi kommer hjem med gallesåpe på ull og zalo på bomull. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 Ull kan kokes, men plagget må ligge i ro i vannet. Jeg har kokt min hvite ulvang genser som jeg hadde fått stygge flekker på, den ble helt ren. Anonymkode: f0f58...384 4
isbjørnungen Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #14 Skrevet 1. mai 2019 Takk for masse svar alle sammen! Er jo egentlig veldig glad for at personalet prioriterer barn over klær! Vi pleier aldri sende henne i barnehage i klær som er lyse nok til at eventuelle flekker synes på, men oppussing og mangel på vaskemaskin de siste dagene resulterte i hvit ullbody i barnehagen - det er vel selve oppskriften på ødelagte klær 🙈 Ellers takk for tips om gallesåpe og koking. Har forsøkt nøstebarn sin flekkfjerner, men den fungerte ikke denne gangen. Bodyen er herved overført til kategorien «body som kan brukes under snekkerbukse». 2
Skogkløver Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 Hos oss varierer det hvem som har tatt bæsjen. Mange skyller raskt over før de tar den i pose, men noen legger det rett i pose 😅 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 Kom an på hvor god tid vi har. Har hatt mange koselige stunder med barn som blir skiftet på. Er det ikke kø, så hendte det at jeg la bæsjeklær ned i vasken og skylte de litt før de ble lagt i posen. Har og kastet truser som har vært full at bløt splæs bæsj. Skal begynne med småbarn igjen til høsten Anonymkode: c6512...eab
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 Det har aldri skjedd i vår barnehage. Skulle gjerne sett at det ble gjort, men samtidig så skjønner jeg at de ikke har anledning til å gjøre dette når alle slutter med bleie omtrent samtidig. De har vel nok med å sette barn på doen hele tiden Anonymkode: 15872...c37
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på småbarnsavdeling og vi skyller ikke klærne, legger dem rett i en pose. Vi har mer enn nok med å ta oss av barna. Har aldri fått negative tilbakemeldinger på det. Anonymkode: 97794...914 Er det ullklær så er de helt ødelagte da. Vår barnehage skyller de og takk Gud for det. Som mor til et barn som har ofte bleielekasje hadde det blitt veldig dyrt å kjøpe nye ullklær hele tiden. Anonymkode: fcc43...d48 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #19 Skrevet 1. mai 2019 Er ikke store skyllingen som skal til for at det skal hjelpe, da. Bare dra plagget under krana så plagget blir liggende vått i posen til henting så avføringen ikke tørker fast. Anonymkode: 0ab9b...e84 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #20 Skrevet 1. mai 2019 Det er en grunn til at det selges barnehageklær i pakker på finn, fordi klærne barna bruker i barnehagen blir skitne, stygge, ødelagte, maleflekker osv. Barn kan ikke sendes i for eks ulldress til 600kr og forvente at barnehageansatte skal bruke tid på å passe på at barnas klær forblir uskitne. Barn i barnehagen skal måtte utfolde seg, ikke bli holdt tilbake fordi de har på seg fine klær. Jeg har stadig vekk fått med meg klær hjem i pose som er fulle av bæsjeflekker. Så blir det din oppgave å prøve å vaske det rent. Prøv heller å dele opp tøyet til barnet ditt fremover slik at du har tøy som er ok å bruke i bhg og klær som ikke skal brukes der (litt og hvis mannen skal levere osv). Anonymkode: baad4...328 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå