AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 I en forberedte meg på at så mange meglere sliter økonomisk! 100% provisjon er normen, og du må jobbe døgnet rundt. 2-4 år uten at du tjener normalt er veldig vanlig, i tillegg har man skyhøyt BI lån og betjene. Folk elsker å tråkke på meglere og tror at det er en bransje med penger og glamour, men dette er en front. For de aller fleste er det beinhardt! Man tror liksom at folk som strever SÅNN med å få endene til å møtes er folk som har studert «kunsthistorie» og lignende, men eiendomsmeglerbransjen er en bløff! Anonymkode: 6050d...48e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Velkommen til arbeidslivet. 😂 Anonymkode: 4b5ac...6d6 1
Gjest Fjeud Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en forberedte meg på at så mange meglere sliter økonomisk! 100% provisjon er normen, og du må jobbe døgnet rundt. 2-4 år uten at du tjener normalt er veldig vanlig, i tillegg har man skyhøyt BI lån og betjene. Folk elsker å tråkke på meglere og tror at det er en bransje med penger og glamour, men dette er en front. For de aller fleste er det beinhardt! Man tror liksom at folk som strever SÅNN med å få endene til å møtes er folk som har studert «kunsthistorie» og lignende, men eiendomsmeglerbransjen er en bløff! Anonymkode: 6050d...48e De som har en bachelor i kunsthistorie sliter nok like mye. Problemet med eiendomsmegling er at folk ser på det som en måte å bli rik raskt på, uten at de vurderer arbeidsmengde som kreves, personlige egenskaper osv. Har en venn som nylig ble eiendomsmegler, og han selger svært godt, dette er blant annet fordi han er veldig jovial, veldig utadvendt og flink å knytte kontakter.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Kjenner en eks-eiendomsmegler som sier det samme som deg TS Anonymkode: 6083a...23f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I en forberedte meg på at så mange meglere sliter økonomisk! 100% provisjon er normen, og du må jobbe døgnet rundt. 2-4 år uten at du tjener normalt er veldig vanlig, i tillegg har man skyhøyt BI lån og betjene. Folk elsker å tråkke på meglere og tror at det er en bransje med penger og glamour, men dette er en front. For de aller fleste er det beinhardt! Man tror liksom at folk som strever SÅNN med å få endene til å møtes er folk som har studert «kunsthistorie» og lignende, men eiendomsmeglerbransjen er en bløff! Anonymkode: 6050d...48e Det er fordi det er for mange meglere som det er. Du må skjønne hvorfor mennesker har en del fordommer mot disse. La meg ta deg tilbake til tidlig 2000-tallet. På daværende tidspunktet trengte man ikke å ha en 3-årig eiendomsmegler utdanning fra BI. Da kunne til og med "vanlige" selgere jobbe med dette. Det førte til at denne uregulerte bransjen på den tiden var ville vesten og du hadde en del meglere som var skikkelig sleezy akkurat som alle disse bruktbil selgere som går under "annet bilutsalg" på Finn. I og med at boligprisene begynte å øke kraftig på dette tidspunktet og hele veien mot 2007 før vi opplevde en skikkelig smell høsten 2008 / 2009, så var det slik at du kunne kjøpe leiligheter på 45 - 50 kvadrat med 25.000 - 50.000 kroner i innskudd, også arvet du minst 2 millioner i fellesgjeld. Det var så ekstremt mange slike boligprosjekter rundt. Dette gjelder typisk de nye boligprosjektene som gjerne ble solgt opptil 2 år i forveien og slike kunne bli utsolgt på bare ei uke. Du hadde kjøpere som "eide" plutselig 30 leiligheter på papiret (de var ennå ikke utbygd), så tjente de store penger på å selge disse kontraktene videre - noe som igjen genererte profitt for meglere også, selv om et "papir" (kontrakt) ble solgt og ikke en fysisk utbygd leilighet, så fikk meglere provisjon av det. Slike prosjekter solgte som varmt brød og det eneste disse meglere trengte å gjøre var å sitte på kontoret og ta imot telefonen og forberede salgspapirene. Så mange folk begynte å hate disse meglere og hvordan de tjener penger, samtidig som ordet spredte seg angående hvor lett det var å tjene penger, noe som førte til at mange begynte å "studere eiendomsmegling". Men som sagt, så kom smellen utover høsten 2008, nye regler ble innført angående utdanning, hvor lavt ett innskudd kunne være av den totale prisen på leiligheten kombinert med fellesgjeld, og nå er det også regler angående hvor mange "kontrakter" du kan "eie". Før hadde du folk som hadde opp mot 200 kontrakter - ganske sykt. Men til tross for disse nye reguleringene, så er boligmarkedet fortsatt oppblåst, så det er en sjanse for en ny "høsten 2008" reprise. Og nå har du en bransje som er helt ødelagt og det ser du først nå hvor ødelagt denne bransjen er etter at altfor mange begynte å studere dette på bakgrunn av den utviklingen de trodde skulle fortsette fra 2000-tallet. Så eiendomsmegleryrket har gått virkelig fra å være "tjene penger lett" på 2000-tallet, til å være en skikkelig crappy job hvor alt dreier seg om å få oppdrag eller å forsvinne. Men jeg synes dessverre ikke synd på meglere, for jeg har hatt min runde med sleezy meglere som har lurt meg på 2000-tallet. Jeg forstår at det ikke er din skyld - dere som må forholde dere til helt andre regler idag i forhold til 2000-tallet, men eiendomsmegleryrket er per idag rett og slett kun salg og "salg" er blitt langt vanskeligere å få til idag i forhold til tidligere. Anonymkode: 56e39...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Men kan dere slutte å oppføre dere så utrolig sleezy? Mange oppfører seg som om de er overklasse og utrolig arrogante. Jeg føler aldri jeg kan stole på dere når jeg er på visning. Jeg blir irritert på den fasaden dere prøver å holde, for jeg vet at realiteten er slik Ts beskriver.. Anonymkode: 8b9d8...b8c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå