Gå til innhold

Sengetøy med gamle blodflekker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe vits i å prøve på flekkfjerning? Har en mann med ekstrem eksem og nesten alle sengetøy har blod på seg. Vurdere å bare kaste nesten alt og kjøpe inn nytt og billig fra foreks Europris, og så får mannen ha de få vi beholder for seg selv istedet for å fortsette å ødelegge flere sengetøy. Det kommer på dyne, pute og overmadrass også. Det er alt for varmt til at jeg kan tvinge han til å dekke seg til med pysj eller trøye, han smører seg godt med reseptbelagte kremer, (noe som også tærer på alt av tøy) men klør seg likevel til blods om natta. 

Finnes det noe som tar blodflekker? 

Anonymkode: 7d8ef...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ofte fått mensblod på dyne og laken og det forsvinner alltid med vask på 70 gr.  Dynene og puter kan også hives i maskin, lettest når det er syntetiske dyner da.  Store dyndyner kan nok bli litt overkill for de fleste maskiner og det kreves tørketromeml for å få de luftige igjen.   Overmadrass har som regel trekk som kan vaskes.  Skrubb flekkene med kaldt vann og zalo på forhånd, da blir flekkene ihvertfall mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg i bløt i kaldt vann med en dæsj salmiakk. Varmt vann får blodet til å koagulere.

Anonymkode: 6493c...2be

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sengetøy i mørke farger/ med mønster, da synes det ikke :) 

Anonymkode: 862b9...637

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her. Vi har bare lyst/hvitt sengetøy, jeg bruker å vaske det på 90 grader med blenda Hvitt og en liten skje vanish, forsvinner alltid👍🏻

Anonymkode: 643fe...008

AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo også vurdere å sove med tynne bomullshansker. Jeg regner med det er ugunstig for eksemet å klø seg til blods. 

Ellers er min erfaring også at blodflekker stort sett går bort i vask, men gamle satte flekker er nok kommet for å bli.

Mørkt, mønstret eller helt hvitt (kan blekes) sengetøy i f.eks. bomullssateng er kanskje det beste? Unngå flanell, blandingsfibre og billig bomull, min erfaring er at disse fibrene suger opp og får flekker det er vanskelig å vaske ut. Bomullssateng har lange fibre som er glatte og tett vevet, så flekker setter seg ikke så lett. 

Anonymkode: 10e69...c70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidde å kjøpe nytt sengetøy når du vet at det blir ødelagt igjen om kort tid?

Anonymkode: 0dab9...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bløtlegg sengetøyet i kaldt vann, gjerne tilsatt salt. 

Anonymkode: e1cc7...dac

Skrevet

Jeg bruker sånn axy axy action eller hva faen det heter. Den i rosa boks. Aldri hatt noe problem med blodflekker. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min har svake blodkar i nesen, og kan begynne å spontanblø neseblod, særlig når han er forkjølet og må pusse nesen ofte. Av den grunn får vi også en del blod på sengetøyet. Jeg pleier å spraye flekkfjerner på alle flekkene og la det virke en stund (5-10 min). Noen ganger, hvis jeg er riktig flink, eller hvis det er store flekker, fukter jeg flekkene godt med kaldt vann før sprayen. 

Deretter vasker jeg sengetøyet på 60 grader med vanlig vaskepulver PLUSS en doseringsskje med Vanish. Det er utrolig hva som blir borte på denne måten, synes jeg!! 

AnonymBruker
Skrevet

Nylonvask gnis på flekken. Skyll av og vask som vanlig i maskin 

Anonymkode: d99e5...f2c

AnonymBruker
Skrevet

For å spare overmadrassen kan du bruke en sånn tynn madrassbeskytter. Jeg bruker det på grunn av hygiene til vanlig.  Den er lett å vaske i maskin.

Anonymkode: 1eb1d...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...