AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Jeg tar for øyeblikket opp fag fra videregående og trenger litt tips til hvordan jeg kan lære best. Hadde nettopp en eksamen i et språkfag i nivå 2, følte jeg hadde jobbet hardt for å lære meg språket, men endte opp med karakteren 3. Derfor lurer jeg på hvordan dere lærer best? Hva gjør dere for å huske stoffet dere leser? jeg personlig tar notater mens jeg leser og går igjennom det noen ganger etterpå men har skjønt at dette ikke fungerer så bra.. Anonymkode: 8249a...c21
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 En ting om eksamen i alle skriftlige fag er at det holder ikke bare å kunne alt i faget inn å ut, du må være flink til å formulere deg og skrive gode tekster. Hvis ikke får du ikke noe spesielt høyere enn 4. En av de beste måtene å lære ting på er å lære de bort til andre, for da må du plutselig kunne stoffet godt og ordlegge deg. Anonymkode: 9f3c8...471
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar for øyeblikket opp fag fra videregående og trenger litt tips til hvordan jeg kan lære best. Hadde nettopp en eksamen i et språkfag i nivå 2, følte jeg hadde jobbet hardt for å lære meg språket, men endte opp med karakteren 3. Derfor lurer jeg på hvordan dere lærer best? Hva gjør dere for å huske stoffet dere leser? jeg personlig tar notater mens jeg leser og går igjennom det noen ganger etterpå men har skjønt at dette ikke fungerer så bra.. Anonymkode: 8249a...c21 Jeg sliter veldig mye med å lære ting. Bruker veldig lang tid på skolearbeidet og må lese over og over og over igjen. Men jeg merker at det er to ting som hjelper: Flashcards og å snakke høyt med meg selv. Itillegg liker jeg å se hele bilde, slik at jeg kan sette stoffet i en sammenheng. Anonymkode: f12b4...f25
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Jeg endte med å få 3 i skriftlig og 5 i muntlig. Hadde Fransk 2 som privatist. Tok skriftlig eksamen mens jeg fremdeles gikk på VGS og muntlig 3 år senere. Jeg betalte for kurs noen måneder før muntlig og følte det hjalp meg veldig å komme ut av komfortsonen. Når man skal lære språk så er det veldig viktig å bruke språket aktivt. Anonymkode: 705ca...cca
Mumeod Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar for øyeblikket opp fag fra videregående og trenger litt tips til hvordan jeg kan lære best. Hadde nettopp en eksamen i et språkfag i nivå 2, følte jeg hadde jobbet hardt for å lære meg språket, men endte opp med karakteren 3. Derfor lurer jeg på hvordan dere lærer best? Hva gjør dere for å huske stoffet dere leser? jeg personlig tar notater mens jeg leser og går igjennom det noen ganger etterpå men har skjønt at dette ikke fungerer så bra.. Anonymkode: 8249a...c21 Dette fungerte godt for meg. I mitt tilfelle hjalp notater, og god struktur på leseteknikk. Siden vi som mennesker er så forskjellige, så kan noe som funker for noen ikke funke for andre. Så det finnes dessverre ingen fasit på hva som er god studieteknikk, selv om noen kan sees på som bedre, eller mer grundige enn andre. Men mitt tips, som jeg også ser ab over kommenterer er å anvende kunnskapen i praksis. Snakk høyt om stoffet med andre, gjerne i kollokviegrupper, det er gull verdt. Øv også på å gjenfortelle, forklare eller «lære bort» stoffet til/med andre. De som klarer å få et eget språk rundt fagstoffet får en mye dypere forståelse. Og det er ofte det som skiller klinten, de som ikke når helt opp (typ 3-4) fra hveten, de som når opp på høy måloppnåelse (typ 5-6). Et annet viktig punkt er begrepsforståelse. Det er viktig å forstå og kunne anvende de begrepene som er relevante for pensum. Ikke bare kunne gjenfortelle, eller memorisere fra en bok. Man må faktisk kunne vise at man forstår og klarer å bruke relevante begreper i eget språk/tekst. Og for å trene på dette er virkelig kollokviegrupper og det å kunne snakke muntlig om pensum super relevant. Slik at man for trent opp et eget språk rundt begrepene. Vet ikke helt hvor matnyttig dette var, men tenkte nå jeg kunne dele hva jeg fant relevant og til hjelp den gang jeg studerte Masse lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå