AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Mitt barn har ADHD og har nå en prøveperiode med Ritalin. H*n har fått skikkelig store pupiller, flere har kommentert dette. Er dette normalt? Er det noen som har erfaring med Ritalin vs Concerta? Hva er best? Anonymkode: 158d5...114
Greenrock Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Det er normalt. Dette fordi ritalin er sentralstimulerende. Jeg forstår dere sikkert har gått en lang veg mtp utredning og tiltak som ikke er medisinering før det ble utprøvd. Men akkurat dette med sentralstimulerende...Det er så forferdelig mange og alvorlige bivirkninger. Angst, søvnløshet, depresjon, spiseforstyrrelser, psykoser. Lista er lang. Vær på vakt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Ja, vanlig. Hva som fungerer best er individuelt. Anonymkode: 15531...c6f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 37 minutter siden, Greenrock skrev: Det er normalt. Dette fordi ritalin er sentralstimulerende. Jeg forstår dere sikkert har gått en lang veg mtp utredning og tiltak som ikke er medisinering før det ble utprøvd. Men akkurat dette med sentralstimulerende...Det er så forferdelig mange og alvorlige bivirkninger. Angst, søvnløshet, depresjon, spiseforstyrrelser, psykoser. Lista er lang. Vær på vakt. Vel, listen over 'bivirkninger' ved udiagnostisert og uregulert ADHD er ikke pen den heller. Angst, depresjon, oc(p)d, søvnproblemer, utmattelse etc. Min åtteåring fungerer veldig fint på Concerta, er mer eller mindre uten bivirkninger med unntak av i tilvenningsperiode ved doseøkning. Hun hadde heller ikke bivirkninger av Ritalin da hun prøvde det. Jeg valgte Concerta til henne fordi virkningstiden er så lang. Anonymkode: 3cb07...c6f 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, listen over 'bivirkninger' ved udiagnostisert og uregulert ADHD er ikke pen den heller. Angst, depresjon, oc(p)d, søvnproblemer, utmattelse etc. Min åtteåring fungerer veldig fint på Concerta, er mer eller mindre uten bivirkninger med unntak av i tilvenningsperiode ved doseøkning. Hun hadde heller ikke bivirkninger av Ritalin da hun prøvde det. Jeg valgte Concerta til henne fordi virkningstiden er så lang. Anonymkode: 3cb07...c6f Konsekvensene for en ADHD-diagnose «som er ute av kontroll» er også mange og skumle... Selvfølgelig skal man også ha andre tiltak, ikke kun medisiner, men for noen er det avgjørende for å fungere! Anonymkode: 158d5...114 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Har noen erfaring med Melatonin i tillegg til Ritalin eller Concerta? 😊 Anonymkode: 158d5...114
ajarRun Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Ritalin er lettere å misbruke. Concerta har jevnere effekt i løpet av dagen. Ritalin IR funker bra som vekkeklokke. Trenger ikke melatonin, aldri sovet så godt som når jeg gikk på ritalin/concerta. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 Ja, jeg kan se for meg at det blir litt sånn Berg og dalbane med Ritalin, merker veldig fort når virkningen er på vei ut.. Tenker det må være bedre med jevn virkning! H*n sover i utgangspunktet veldig dårlig, og det har bli enda dårligere etter oppstart med Ritalin, BUP sa vi kunne på Melatonin, men vi har foreløpig sagt vi vil se det litt an.. 🤔 Anonymkode: 158d5...114
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 Mange får søvnproblemer av Ritalin. Anonymkode: 15531...c6f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg kan se for meg at det blir litt sånn Berg og dalbane med Ritalin, merker veldig fort når virkningen er på vei ut.. Tenker det må være bedre med jevn virkning! H*n sover i utgangspunktet veldig dårlig, og det har bli enda dårligere etter oppstart med Ritalin, BUP sa vi kunne på Melatonin, men vi har foreløpig sagt vi vil se det litt an.. 🤔 Anonymkode: 158d5...114 Melatonin er GULL! Det er tross alt bare et tilskudd av noe kroppen allerede produserer selv, men som enkelte trenger mer av enn de produserer. Jentungen sovner plutselig uten problemer, og er mer uthvilt om morgenen enn før. Anonymkode: 3cb07...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 Melatonin er veldig lite forsket på hos barn og skal egentlig bare brukes hos de over 65. Dette fordi kroppen da slutter å produsere hormonet selv og man blir avhengig for resten av livet. Med lite forskning vet man heller ikke hvilke konsekvenser det ville kunne få å bruke det hele livet. Jeg dømmer ingen og skal ikke si hva dere skal gjøre, jeg bare satt inne med denne faktaen og tenkte det kanskje var greit å vite. Videre er det faktisk kommet frem i forskning at omega 3 er utrolig viktig for de med ADHD. Mye annet man også kan gjøre gjennom kosthold. Vanskelig dette med ADHD og medisinering av barn, i og med at det er så nytt og vanskelig å si langtidseffekt/bivirkning av det. At det er heftig for hjertet og andre organer å ta dette jevnt og trutt over mange, mange år, det er nok dessverre ikke til å legge under en stol. Sier ikke at livet med ADHD uten medisiner er noen picknic heller. Vanskelig. Har selv barn med en mann med ADHD. Spent på om min sønn får dette og om det er noe jeg vil måtte forholde meg til etterhvert... Min mann ser på sin ADHD som en gave. Ja, han er «surrete» og det har iblandt sine konsekvenser, men han følte han mistet seg selv på medisiner og velger å gå uten. Kanskje det er lurt å kutte ut i perioder hvor man faktisk kan «være litt ADHD» uten at det gjør noe? Som i ferier og slikt. Bare for å kjenne etter hvordan man har det uten disse sterke medisinene? Som sagt. Dømmer ingen og sier ikke det er enkelt, bare noen tanker jeg hadde rundt tema... Anonymkode: ca1fd...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Hva min gjelder, er det ikke 'litt' ADHD hun har uten medisiner. Det er skikkelig Jekyll/Hyde. Hun har store utslag og så å si hver eneste følgevanske man kan ha. For henne er medisinen alfa og omega for å kunne fungere noenlunde normalt og for å kunne lære og utvikle seg. Mange tiltak er prøvd, men ingen av dem fungerer uten samtidig behandling med medisiner. Har man mindre utslag, kan nok medisinfrie perioder være fint. Men når man på medisiner fungerer som en med lave utslag uten medisiner, så nytter det dårlig 😅 Anonymkode: 3cb07...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 Nå er ADHD forskjellig fra person til person. For de som kan stable tankene noenlunde rett så er denne ekstra energien en ressurs mens andre bare roter seg opp i problemer og tull. Om man som barn bare får kjeft og kritikk for dette som man ikke kan noe for så går utviklingen sin skjeve gang. Hilsen en som har fått mye tilleggsdiagnoser på et utgangspunkt som egentlig ikke var så ille. Jeg syntes ritalin var til god hjelp. Får man hjelp, støtte og går litt i seg selv samtidig så trenger man ikke gå på det i all evighet. For noen holder det med fem års tid ettersom et riktigere tankemønster "Blir med" utviklingen videre. Anonymkode: 8f3c3...627 4
_Pixiedust_ Skrevet 1. mai 2019 #14 Skrevet 1. mai 2019 (endret) Min sønn trengte assistent på skolen hele tiden for han evnet ikke å sitte i ro, være stille, lære. Så her var det helt riktig med medisin. Han går på medicnekt da siden han er så ung. Og ja med sentralstimulerende som slik medisin er så får de større pupiller, men dette er også verre i oppstartsfasen enn når kroppen er mer vant til det. Endret 1. mai 2019 av _Pixiedust_
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #15 Skrevet 3. mai 2019 Min sønn på 8 år har også veldig god virkning på sentralstimulerende (concerta). Han har en assistent og en miljøterapeut som veksler på å følge ham gjennom hele skoletiden, og har et eget grupperom han kan trekke seg bort til. Når han var umedisinert klarte han nesten ikke være i klasserommet i det hele tatt. Læreren fortalte at på gode dager kunne han være en time i klassen, fikk ikke gjort noenting av skolearbeid omtrent og hadde store humørsvingninger som også gikk ut over vennerelasjoner, han hadde bare en venn som kanskje ikke var like interessert i å være med ham. Nå etter han har gått på sentralstimulerende i nesten 1 år, fungerer han mye bedre på skolen. Han er mye mer inne i klassen, gjør det han skal av oppgaver, og gjør det derfor også mye bedre faglig. Han har også fått nye venner i klassen. Nå har han 3-4 han er mye med pluss en del andre han er med av og til. Nå er han med noen hjem eller får besøk flere ganger i uken, og de tar også initiativ til å være med ham. Anonymkode: 51ccf...188 2
Skilpadden Skrevet 3. mai 2019 #16 Skrevet 3. mai 2019 Det tok noen dager etter at jeg startet med Ritalin, til jeg la merke til at jeg har fått større pupiller. Har så mørke øyne at det nesten ikke synes. Konkluderte med at det er normalt, og det er jo tross al beslektet med en amfetamin-dopet. Har gått på det i 2 uker, men merker allerede stor forskjell på meg selv. Vet ikke enda hvordan langtidsbivirkningen blir, eller om Ritalin er riktig for meg, men hittil har jeg merket: - Bedre kontroll over følelsene mine. - Hvis jeg har et sammenbrudd, klarer jeg nå fortere å ´´sprette tilbake´´ - Konsentrasjon er fortsatt et problem, men nå har jeg plutselig fått evnen til å holde ut ting jeg synes er kjedelig. - Søvnkvaliteten har også blitt bedre. Jeg har til vanlig veldig høy puls, Ritalin har hjulpet meg til å ha lavere puls, så når kroppen føler seg roligere, og tankene ikke er i tusen forskjellige retninger, kan jeg også sovne lettere. Før Ritalin klarte jeg ikke å sovne, og ei heller klare å våkne.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #17 Skrevet 3. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 8 år har også veldig god virkning på sentralstimulerende (concerta). Han har en assistent og en miljøterapeut som veksler på å følge ham gjennom hele skoletiden, og har et eget grupperom han kan trekke seg bort til. Når han var umedisinert klarte han nesten ikke være i klasserommet i det hele tatt. Læreren fortalte at på gode dager kunne han være en time i klassen, fikk ikke gjort noenting av skolearbeid omtrent og hadde store humørsvingninger som også gikk ut over vennerelasjoner, han hadde bare en venn som kanskje ikke var like interessert i å være med ham. Nå etter han har gått på sentralstimulerende i nesten 1 år, fungerer han mye bedre på skolen. Han er mye mer inne i klassen, gjør det han skal av oppgaver, og gjør det derfor også mye bedre faglig. Han har også fått nye venner i klassen. Nå har han 3-4 han er mye med pluss en del andre han er med av og til. Nå er han med noen hjem eller får besøk flere ganger i uken, og de tar også initiativ til å være med ham. Anonymkode: 51ccf...188 Hvordan er det med søvn? Her sover h*n i utgangspunktet veldig dårlig, og det har blitt enda verre etter oppstart med Ritalin. Anonymkode: 158d5...114
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå