Gå til innhold

Kommunen ansatte en langt mindre kvalifisert søker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Ble for en stund siden oppfordret til å søke på en stilling i hjemkommunen min - og stillingen så jo interessant ut. Matchet min utdanning samt jobberfaring veldig godt, og det var svært få søkere på stillingen. Det var faktisk folk som jobbet i enheten som ville ha meg til å søke, da de mente denne ville passe meg perfekt, og de hadde fått gode tilbakemeldinger om meg fra lokale bedrifter. 

Ok, tenkte jeg, da sender jeg en søknad på stillingen. Skrev en god søknad, og fikk flere til å lese over denne. 

Men til min store overraskelse, så ble jeg ikke engang kalt inn på intervju - fikk bare standard "beklager men stillingen er besatt" mail. Ble selvfølgelig nysgjerrig på hvem som hadde sendt inne søknader, slik at jeg spurte om en utvidet søkerliste. 

Til min store overraskelse, så var det ingen av søkerne som var mer kvalifiserte enn meg - verken på utdanning eller jobberfaring. Jeg kjenner alle som søkte på stillingen, da dette er et lite sted. 

Nå har jeg fått napp et annet sted, slik at dette ikke akkurat er noen presset situasjon for min del...men jeg stusser jo veldig på hele opplegget. 

Anonymkode: 0eaf1...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personen kjente noen som kjente noen. 

Anonymkode: 1c4cc...fbe

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke noen som allerede jobbet litt i kommunen?

Anonymkode: 89eb4...0f8

Skrevet

At noen andre ble valgt kan det være mange grunner til, men det er mistenkelig at du ikke en gang har blitt kalt inn til intervju syns jeg.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen kjente noen som kjente noen. 

Anonymkode: 1c4cc...fbe

Det i seg selv er ikke forklaringen. Man kommer ikke forbi loven på den måten. 

Du kan be om innsyn, og da vil du få en forklaring.

Jeg vil tro at det ligger en eller annen fortrinnsrett til grunn. I offentlige stillinger er det mange hensyn som kan komme til å påvirke ansettelsesprosessen, og i en del tilfeller vil man måtte ansette en som er lavere kvalifisert fordi denne har rettigheter på stilling innen organisasjonen. 

(Dette er en av grunnene til at jeg ikke tar oppdrag for det offentlige. Det er ikke vanskelig å komme rundt, men det blir så mye ekstraarbeid, og du vet aldri før du står med begge beina i en politisk sak) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten å røpe for mye, så er dette en svært liten kommune ute i distriktet - og det er et sted der absolutt alle kjenner alle. Jeg bor ikke selv der nå (flyttet vekk for å utdanne meg - og ble boende i byen jeg bor nå), men alle andre søkere er etablerte "arbeidsfolk" som bor i kommunen med familiene sine. For folk som bor, og skal bli boende i kommunen, så er kommunale eller statlige stillinger et skikkelig gullegg - folk blir gjerne i stillingene livet ut, og pensjonerer seg når de er 62. 

Min mistanke er rett og slett at de ville prioritere noen som var mer "safe bet" på å bli boende. Jeg er single, barneløs, og har flyttet flere ganger. Resten av søkerne er etablerte med småbarnsfamilie, har bodd i hjemkommunen hele sitt liv, og er selvfølgelig godt kjente i det lokale næringslivet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord er det høyst sannsynlig at denne personen har jobbet for kommunen allerede.

Anonymkode: 89eb4...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal allikevel bli innkalt til intervju. Dette høres merkelig ut! 

Anonymkode: 3f43a...3db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Personer med flerkulturell bakgrunn eller handikap kommer først i køen.

Anonymkode: 07d82...6dd

AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg er etnisk Nordmann, og det samme var resten av søkerne. 

Ingen av personene hadde noen stilling i kommunen...det var under 10 søkere. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Druid said:

Det i seg selv er ikke forklaringen. Man kommer ikke forbi loven på den måten. 

Du kan be om innsyn, og da vil du få en forklaring.

Jeg vil tro at det ligger en eller annen fortrinnsrett til grunn. I offentlige stillinger er det mange hensyn som kan komme til å påvirke ansettelsesprosessen, og i en del tilfeller vil man måtte ansette en som er lavere kvalifisert fordi denne har rettigheter på stilling innen organisasjonen. 

(Dette er en av grunnene til at jeg ikke tar oppdrag for det offentlige. Det er ikke vanskelig å komme rundt, men det blir så mye ekstraarbeid, og du vet aldri før du står med begge beina i en politisk sak) 

Jo. De hadde mest sannsynlig allerede funnet riktig kandidat til stillingen (da mest sannsynlig noen som jobbet i kommunen fra før av eller funnet via nettverk), men pga lovverket så er de likevel påbudt å utlyse stillingen.

Anonymkode: 189ab...5e4

AnonymBruker
Skrevet

Da har de nok lagt vekt på personlig egnethet. Noe som er vel så viktig som all verdens papirer på hvilken flott utdannelse du måtte inneha. For du skal også fungere både faglig og sosialt på arbeidsplassen, og passe inn i arbeidsgruppa. Personen som fikk jobben var samlet sett en bedre kandidat enn deg. Så enkelt. 

Forøvrig trenger ikke søknad og cv være bra sett fra arbeidsgivers side. Det kommer helt an på øyet som ser. Og at folk i enheten ønsker din søknad er ikke ensbetydende med at sjefen ser på deg som en aktuell kandidat. Jeg er utdannet sosionom, og jobber i kommunen. Har en del ansvar i jobben min. Jeg har også «ønsket» meg folk til ledige stillinger innen min enhet. Men ansettelser er det avdelingslederen over meg, sammen med enhetsleder, personalkontor og rådmannsstaben som tar seg av. Jeg kan ønske og oppfordre så mange jeg vil til å søke på ledige stillinger. Men det er ikke JEG som leser søknad og cv. Og det er ikke JEG som ansetter. 

Så skal vi ikke glemme at vi har kun din versjon av dette. I hvilken setting kom det opp at du burde søke? Hvem oppfordret deg til det? Og hvorfor? For alt vi vet kan du være både needy og innpåsliten i måten du snakker med folk, kanskje du spurte om jobben og de følte seg tvunget til å komme med frasen «ja den må du søke på!» Hva vet vi... 

Det kan godt hende de safet med å ansette noen de tenkte ville bli værende noen år. Hva vet vi. 

Svelg kamelen og gå videre. Det var en grunn til at du ikke fikk jobben.

Anonymkode: 31d01...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til Norge...korrupsjon finnes ikke...den finnes kun i andre land, men ikke i Norge....vil du ha jobb? Oisann, da må du kjenne noen som kjenner noen...men dette er ikke korrupsjon, nei...

Anonymkode: 09bea...9a4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til Norge...korrupsjon finnes ikke...den finnes kun i andre land, men ikke i Norge....vil du ha jobb? Oisann, da må du kjenne noen som kjenner noen...men dette er ikke korrupsjon, nei...

Og verre er det jo mindre kommunen er.

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Da har de nok lagt vekt på personlig egnethet. Noe som er vel så viktig som all verdens papirer på hvilken flott utdannelse du måtte inneha. For du skal også fungere både faglig og sosialt på arbeidsplassen, og passe inn i arbeidsgruppa. Personen som fikk jobben var samlet sett en bedre kandidat enn deg. Så enkelt. 

Forøvrig trenger ikke søknad og cv være bra sett fra arbeidsgivers side. Det kommer helt an på øyet som ser. Og at folk i enheten ønsker din søknad er ikke ensbetydende med at sjefen ser på deg som en aktuell kandidat. Jeg er utdannet sosionom, og jobber i kommunen. Har en del ansvar i jobben min. Jeg har også «ønsket» meg folk til ledige stillinger innen min enhet. Men ansettelser er det avdelingslederen over meg, sammen med enhetsleder, personalkontor og rådmannsstaben som tar seg av. Jeg kan ønske og oppfordre så mange jeg vil til å søke på ledige stillinger. Men det er ikke JEG som leser søknad og cv. Og det er ikke JEG som ansetter. 

Så skal vi ikke glemme at vi har kun din versjon av dette. I hvilken setting kom det opp at du burde søke? Hvem oppfordret deg til det? Og hvorfor? For alt vi vet kan du være både needy og innpåsliten i måten du snakker med folk, kanskje du spurte om jobben og de følte seg tvunget til å komme med frasen «ja den må du søke på!» Hva vet vi... 

Det kan godt hende de safet med å ansette noen de tenkte ville bli værende noen år. Hva vet vi. 

Svelg kamelen og gå videre. Det var en grunn til at du ikke fikk jobben.

Anonymkode: 31d01...e30

Men hvordan har de klart å vurdere at ts ikke passer inn i gruppa når hun ikke har blitt kalt inn til intervju en gang? 

Helt greit at man vektlegger personlig egnethet, men alle søkere skal bli seriøst vurdert. Det virker ikke som det har skjedd her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De hadde bestemt seg. Man bruker ikke ressurser på intervjuer, og kaster bort vedkommendes tid om det ikke er «håp».  

Det er bare å akseptere å gå videre. Tar du dette videre, gjør du deg upopulær- og kan se langt etter jobb der i fremtiden 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e5a11...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...