Husholdning1 Skrevet 1. mai 2019 #21 Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var en veldig generell uttalelse om folk med mørk hud. Om uttalelsen ikke er rasistisk er den i hvertfall veldig fordomsfull og fordummende. Anonymkode: b6c1b...a53 Den uttalelsen var da ikke om folk med mørk hud. 1
Husholdning1 Skrevet 1. mai 2019 #22 Skrevet 1. mai 2019 (endret) Å beskylde noen for å være rasist uten at de er det er det samme som å si "du har rett, jeg har tapt diskusjonen, og det eneste jeg kan bidra med er et personangrep uten rot i virkeligheten". Endret 1. mai 2019 av Husholdning1 3
wintergirl Skrevet 1. mai 2019 #23 Skrevet 1. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var en veldig generell uttalelse om folk med mørk hud. Om uttalelsen ikke er rasistisk er den i hvertfall veldig fordomsfull og fordummende. Anonymkode: b6c1b...a53 Så får du synes det da.
wintergirl Skrevet 1. mai 2019 #24 Skrevet 1. mai 2019 40 minutter siden, Husholdning1 skrev: Den uttalelsen var da ikke om folk med mørk hud. Nettopp!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #25 Skrevet 1. mai 2019 9 timer siden, Thyra skrev: Dette er vel snakk om afrofrisyrer, først og fremst, som enkelte reagerer på om hvite anskaffer seg. Først og fremst dreads. Akkurat som om kun afrikanere har hatt dreadlocks historisk sett... Ellers så har jo ikke svarte amerikanere afrikansk kulturbakgrunn. Men svarte og hvite amerikanere har vel stort sett samme religion, samme moralske regler, samme verdier. De fleste afroamerikanere lever vel ganske likt som de fleste hvite amerikanere. De fleste afroamerikanere har vel også hvite foreldre. Til det uthevede, HÆ?? De fleste afroamerikanere har da to svarte foreldre. Det er ikke så vanlig med mix-raced par, og to hvite foreldre får hvite barn, men mindre mor har vært ute og spredd beina annensteds. Hvordan får du til at de fleste har hvite foreldre? Hvilken kulturbakgrunn har de da, om de ikke har den afrikanske? De hvite amerikanerne har europeisk kulturbakgrunn. De svarte har nok vært nødt til å tilpasse seg mye av den, og de deler nok litt, men det er fortsatt veldig segregert. Folk like generelt å holde seg til sine egne. Anonymkode: 13ce0...1be 1
Thyra Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #26 Skrevet 1. mai 2019 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til det uthevede, HÆ?? De fleste afroamerikanere har da to svarte foreldre. Det er ikke så vanlig med mix-raced par, og to hvite foreldre får hvite barn, men mindre mor har vært ute og spredd beina annensteds. Hvordan får du til at de fleste har hvite foreldre? Hvilken kulturbakgrunn har de da, om de ikke har den afrikanske? De hvite amerikanerne har europeisk kulturbakgrunn. De svarte har nok vært nødt til å tilpasse seg mye av den, og de deler nok litt, men det er fortsatt veldig segregert. Folk like generelt å holde seg til sine egne. Anonymkode: 13ce0...1be Ops. Jeg mente å skrive hvite forfedre, ikke foreldre. De fleste afroamerikanere har da ikke beholdt den afrikanske kulturen. De har vært i USA i mange generasjoner, og har ingen forbindelse til Afrika annet en genetisk. De har ikke noen tilknytning til et bestemt afrikansk land og kulturen der. Vet at svarte og hvite amerikanere i stor grad holder seg til "sine egne", men de lever da likevel stort sett på samme måte. Men det er da likevel ikke noen store kulturelle forskjeller på gruppene. Kulturbakgrunn er ikke det samme som opprinnelse, kulturbakgrunn er den kulturen man har vokst opp med. Endret 1. mai 2019 av Thyra
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #27 Skrevet 1. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Teit at man skal kalles rasist om man er imot innvandring. Hva med asiatiske land da? Er de rasister? Afrikanske land hadde nok også stoppet innvandring om det skjedde i samme skala som her. Er de rasister om de ikke vil ha en haug europeere der? Anonymkode: 5f48f...f6b 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo som regel ikke hudfargen som er fokuset, det er kulturen. En hvit person er statistisk sannsynlig å komme fra en kultur som ligner vår, noe som fører til en tryggere og bedre integrering. Det gjør det rett og slett mer lettvint for oss. Det blir det samme som at Japan ville vært mer tilbøyelig for å slippe inn 1 million koreanske flyktninger enn 1 million afghanske flyktninger. Anonymkode: 5f48f...f6b 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I 99% av tilfellene er det veldig enkelt å bedømme saken. Men som sagt, kulturen er det viktigste. Anonymkode: 5f48f...f6b Virker som flere av dere ikke har skjønt hva rasismebegrepet innebærer. For det første, rasisme handler om maktstrukturer. Afrikanske land vil ikke ha flere europeere fordi de har en historie med kolonisering, hvor europeerne drepte, utnyttet og tok over makta i de afrikanske områdene. Når det afrikanske kontinent fremdeles er ekstremt preget av kolonialisme, med fattigdom og krig, er det selvsagt naturlig at de ønsker å beskytte seg mot flere utenfra-makter med penger og ressurser til å dominere. Vi her nord i Europa blir ikke kolonisert, og har aldri blitt det. Vi er økonomisk overlegen alle innvandrere som kommer hit, og det er ikke tvil om hvem som er herrer i landet - det er de hvite norske. Hvor mange mørke innvandrere ser du i maktposisjoner? Enten integreres de til "norske verdier", eller så lever de langt under fattigdomsgrensa i Grorud og andre bydeler uten reell makt til noe annet enn å slåss mot hverandres gjenger og lage litt trøbbel på gata. Den jevne hvite nordmanns liv er ekstremt lite preget av innvandrere. Ergo kan faktisk ikke Norge og Afrika sammenlignes overhodet. For det andre, å diskriminere og generalisere på basis av kultur er faktisk rasisme. Det henger tett sammen. Europeerne koloniserte det afrikanske og asiatiske kontinent blant annet på grunnlag av antagelser om kultur - at de "mørke" var villmenn og hadde en så fremmed og annerledes kultur at det var helt innafor å ta fra dem jorda og bruke dem som slaver. Å påstå at mørk hudfarge signaliserer en kultur som er så annerledes at vedkommende ikke kan integreres i Norge, er faktisk noe av den samme tankegangen, bare en moderne variant. Hva vet du om eritreisk kultur, eller sengalesisk, eller berber? Hva er det konkret som gjør at disse ikke kan funke fint her? Nå er det selvsagt ikke rasisme å diskutere innvandring i seg selv, eller å ha velbegrunnede argumenter for at vi bør være forsiktige med å åpne grensene. Men å påstå at debatten ikke også gjennomsyres av rasistiske generaliseringer og symbolikk, bare fordi det er få som direkte bruker n-ordet, er naivt og kunnskapsløst. Anonymkode: 8aab3...d07 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #28 Skrevet 1. mai 2019 32 minutter siden, Thyra skrev: Ops. Jeg mente å skrive hvite forfedre, ikke foreldre. De fleste afroamerikanere har da ikke beholdt den afrikanske kulturen. De har vært i USA i mange generasjoner, og har ingen forbindelse til Afrika annet en genetisk. De har ikke noen tilknytning til et bestemt afrikansk land og kulturen der. Vet at svarte og hvite amerikanere i stor grad holder seg til "sine egne", men de lever da likevel stort sett på samme måte. Men det er da likevel ikke noen store kulturelle forskjeller på gruppene. Kulturbakgrunn er ikke det samme som opprinnelse, kulturbakgrunn er den kulturen man har vokst opp med. Jeg er til en viss grad enig, men likevel ikke helt. Det blir som med innvandrere her i landet, noen er nå tredje generasjon, og de har jo også en helt annen kultur enn vi nordmenn har, selv om de lever i Norge og norsk kultur så vil de likevel ha forskjellig kultur fra oss andre, gjerne i tillegg kanskje til den norske. Det er veldig stor forskjell fra områdene rundt Appalachene og Chicago feks. Og det har hovedsakelig med folkene å gjøre. Svarte vil ikke begynne med hjemmebrenning bare fordi de flytter til Appalachene. Det er forskjell på folk og kultur, og det er en grunn til at vi ser white flight overalt. Det kan jo simpelthen faktisk ikke være bare at de er brune i huden? Jeg er vel blant de som blir klassifisert som rasist, selv om jeg ikke mener at hvite er overlegne andre, eller at noen fortjener å bli behandlet annerledes kun basert på hudfarge osv. Likevel ville jeg flyttet dersom 70-90% av nabolaget her plutselig ble byttet ut med folk som ikke er norske. Ikke fordi de er brune, men fordi det hadde blitt en helt annen stemning og andre normer som hadde blitt gjeldende. Det er veldig tydelig blant de 5-10% som allerede bor her at de er "annerledes" enn "oss". Anonymkode: 13ce0...1be 1
Thyra Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #29 Skrevet 1. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er til en viss grad enig, men likevel ikke helt. Det blir som med innvandrere her i landet, noen er nå tredje generasjon, og de har jo også en helt annen kultur enn vi nordmenn har, selv om de lever i Norge og norsk kultur så vil de likevel ha forskjellig kultur fra oss andre, gjerne i tillegg kanskje til den norske. Det er veldig stor forskjell fra områdene rundt Appalachene og Chicago feks. Og det har hovedsakelig med folkene å gjøre. Svarte vil ikke begynne med hjemmebrenning bare fordi de flytter til Appalachene. Det er forskjell på folk og kultur, og det er en grunn til at vi ser white flight overalt. Det kan jo simpelthen faktisk ikke være bare at de er brune i huden? Jeg er vel blant de som blir klassifisert som rasist, selv om jeg ikke mener at hvite er overlegne andre, eller at noen fortjener å bli behandlet annerledes kun basert på hudfarge osv. Likevel ville jeg flyttet dersom 70-90% av nabolaget her plutselig ble byttet ut med folk som ikke er norske. Ikke fordi de er brune, men fordi det hadde blitt en helt annen stemning og andre normer som hadde blitt gjeldende. Det er veldig tydelig blant de 5-10% som allerede bor her at de er "annerledes" enn "oss". Anonymkode: 13ce0...1be Tredjegenerasjons innvandrere i Norge har fortsatt tilknytning til opprinnelseslandet. Og har ofte bevart en del av sin opprinnelige kultur. Afroamerikanere har ikke tilknytning til noe oporinnelsesland eller kontakt med slektninger som fortsatt bor der. De vet ikke hvilket/hvilke afrikanske land deres forfedre kom fra. De kjenner ingen i slekten som fortsatt husker livet i Afrika. Vilke det spilt noen rolle for deg om de 70-90 % av nabolaget som ikke var norske var østeuropeere, afrikanere, asiater, flrste-eller tredjegenerasjons, halvt norske, adopterte osv? Jeg ser også at det ikke er helt uproblematisk om flertallet av befolkningen/i et område har en annen kultur enn en selv.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #30 Skrevet 1. mai 2019 Alle hvite er rasister. Anonymkode: 6d39f...253
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #31 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Tredjegenerasjons innvandrere i Norge har fortsatt tilknytning til opprinnelseslandet. Og har ofte bevart en del av sin opprinnelige kultur. Afroamerikanere har ikke tilknytning til noe oporinnelsesland eller kontakt med slektninger som fortsatt bor der. De vet ikke hvilket/hvilke afrikanske land deres forfedre kom fra. De kjenner ingen i slekten som fortsatt husker livet i Afrika. Vilke det spilt noen rolle for deg om de 70-90 % av nabolaget som ikke var norske var østeuropeere, afrikanere, asiater, flrste-eller tredjegenerasjons, halvt norske, adopterte osv? Jeg ser også at det ikke er helt uproblematisk om flertallet av befolkningen/i et område har en annen kultur enn en selv. Jeg hadde flyttet dersom det flyttet inn 70% bare østeuropeere også, faktisk. Så for min del har det ikke noe med hudfargen å gjøre. Adopterte får kulturen til sine norske foreldre inn med flaskematen, så jeg har ikke noe problem med adopterte heller. Halvt norske? Det kommer an på, noen er helt norske i kultur og væremåte, andre er det ikke. Anonymkode: 13ce0...1be
Thyra Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #32 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde flyttet dersom det flyttet inn 70% bare østeuropeere også, faktisk. Så for min del har det ikke noe med hudfargen å gjøre. Adopterte får kulturen til sine norske foreldre inn med flaskematen, så jeg har ikke noe problem med adopterte heller. Halvt norske? Det kommer an på, noen er helt norske i kultur og væremåte, andre er det ikke. Anonymkode: 13ce0...1be Men om du ser en nabo med mørk hud eller andre "utenlandske" trekk, og ikke kjenner vedkommende, vet du jo ikke nødvendigvis om vedkommende er adoptert, halvt norsk, fullstendig integrert, eller hva som er tilfellet. Du tenker bare "enda en utlending"... 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #33 Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, Thyra skrev: Men om du ser en nabo med mørk hud eller andre "utenlandske" trekk, og ikke kjenner vedkommende, vet du jo ikke nødvendigvis om vedkommende er adoptert, halvt norsk, fullstendig integrert, eller hva som er tilfellet. Du tenker bare "enda en utlending"... Selvfølgelig, men man vil jo bli kjent med folk, eller på hils med i det minste, så da finner man jo ut av sånt. Det er ikke sånn at jeg legger ut huset mitt for salg i morgen fordi det akkurat flyttet inn en person med afrikansk bakgrunn i nabohuset. Anonymkode: 13ce0...1be
TrekStar Skrevet 1. mai 2019 #34 Skrevet 1. mai 2019 En mørkhudet spurte om å få låne sparkesykkelen i fjor. Da han fikk et nei, så spurte han om det var fordi han var svart. Skulle spurt om han sa det fordi jeg var hvit. Han hadde neppe sagt det, hvis jeg hadde vært svart. 2
Thyra Skrevet 2. mai 2019 Forfatter #35 Skrevet 2. mai 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var en veldig generell uttalelse om folk med mørk hud. Om uttalelsen ikke er rasistisk er den i hvertfall veldig fordomsfull og fordummende. Anonymkode: b6c1b...a53 Alle mørkhudede beskylder deg ikke for rasisme om du kritiserer dem. Men sjansen er stor for at noen opofatter det som rasisme om du kritiserer noen med mørk hud. Noen ganger er det også hvite som er hårsåre på de mørkhudedes vegne. For eksempel skiftet Toro navn fra "Negro" til "Sukkerkulør" fordi "Negro" kunne opofattes rasistisk. Det var ingen mørkhudede som hadde klagd over at de oppfattet det rasistisk.
Brutex Skrevet 2. mai 2019 #36 Skrevet 2. mai 2019 (endret) 2 hours ago, Thyra said: Alle mørkhudede beskylder deg ikke for rasisme om du kritiserer dem. Men sjansen er stor for at noen opofatter det som rasisme om du kritiserer noen med mørk hud. Noen ganger er det også hvite som er hårsåre på de mørkhudedes vegne. For eksempel skiftet Toro navn fra "Negro" til "Sukkerkulør" fordi "Negro" kunne opofattes rasistisk. Det var ingen mørkhudede som hadde klagd over at de oppfattet det rasistisk. Det er en vesensforskjell på alle, noen og noen få. En påstand om at alle svarte mener at kritikk mot enhver svart er rasistisk, er generaliserende, fordomsfull og fordummende. Det er denne tendensen til å dømme alle over samme kam som er det destruktive. At folk er kritiske til innvandring behøver ikke nødvendigvis å være rasistisk. Det er langt mer rasistisk at man omtaler en nasjonalitet, religion eller gruppering som kriminell når kun en liten del er det. Om 1% av hvite nordmenn gjør en slags type kriminalitet mens det er 2% innen en annen gruppe så gjør ikke det den andre gruppen til kriminelle. Det er forsatt 98% som ikke er kriminelle og ikke skal straffes for hva de 2% gjør. Den argumentasjonen man finner bak enkelte debatanter her på KG hvor hele grupper blir stigmatisert er farlig. På Sri Lanka opplever nå muslimer å bli mobbet, stigmatisert og noen har vært nødt til å flykte på grunn av et generelt hat mot uskyldige muslimer. Kriminalisering av hele grupper er løgn, uetisk og bidrar til å skape konflikter og nye ofre. Endret 2. mai 2019 av Brutex
wintergirl Skrevet 2. mai 2019 #37 Skrevet 2. mai 2019 3 timer siden, Brutex skrev: Det er en vesensforskjell på alle, noen og noen få. En påstand om at alle svarte mener at kritikk mot enhver svart er rasistisk, er generaliserende, fordomsfull og fordummende. Det er denne tendensen til å dømme alle over samme kam som er det destruktive. At folk er kritiske til innvandring behøver ikke nødvendigvis å være rasistisk. Det er langt mer rasistisk at man omtaler en nasjonalitet, religion eller gruppering som kriminell når kun en liten del er det. Om 1% av hvite nordmenn gjør en slags type kriminalitet mens det er 2% innen en annen gruppe så gjør ikke det den andre gruppen til kriminelle. Det er forsatt 98% som ikke er kriminelle og ikke skal straffes for hva de 2% gjør. Den argumentasjonen man finner bak enkelte debatanter her på KG hvor hele grupper blir stigmatisert er farlig. På Sri Lanka opplever nå muslimer å bli mobbet, stigmatisert og noen har vært nødt til å flykte på grunn av et generelt hat mot uskyldige muslimer. Kriminalisering av hele grupper er løgn, uetisk og bidrar til å skape konflikter og nye ofre. I mitt innlegg så tenkte faktisk ikke jeg på mørkhudete, men hvite som skal være så forbanna prektige. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #38 Skrevet 2. mai 2019 Rasisme er som kvinnehat. Begge ordene har mistet all betydning og brukes kun som hersketeknikker. Anonymkode: 296f7...6d6 1
Thyra Skrevet 2. mai 2019 Forfatter #39 Skrevet 2. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Rasisme er som kvinnehat. Begge ordene har mistet all betydning og brukes kun som hersketeknikker. Anonymkode: 296f7...6d6 Ikke kun som hersketeknikker. Men skjønner hva du mener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå