Gå til innhold

STUDENTER! Mor student og far 50 % gradert perm.

Anbefalte innlegg

Gjest morraro
Skrevet

Noen som har gjort dette? Vil helst ha svar fra de med konkrete erfaringer, for jeg ser at det er mange misoppfatninger ute å går om dette fra diverse synsere. 

Mor har visst rett på fult foreldrestipend dersom far tar ut mindre enn 50 % pappaperm. Så vidt jeg forstår så forutsetter dette at mor ikke tar ut permisjon fra studiene, men fortsetter som på vanlig vis. Samtidig står det på Lånekassen at de ikke stiller noe krav til at mor må bestå eksamener for å få stipendet.

Blir det da overfor NAV man må bevise en viss studieprogresjon, for at ikke de skal inndra fars permisjon, eller noe? Hvor mye studieprogresjon er det snakk om?

Andre erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en studentfest som gikk litt skeis? Altså ikke etter planen?

Anonymkode: e603e...458

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok dette. Mor er student og far tok pappaperm to dager i uken. Du må søke permisjon til far med en gang barnet er født og etter de obligatoriske ukene til mor er over. Da får du full stipend fra Lånekassen samtidig som far får foreldrepenger fra nav. Det viktigste er at du ikke tar permisjon fra studiet, men det er ikke krav fra Lånekassen om å bestå eksamen. Totalt må det ikle utgjøre mer enn 50% per uke for far så han kan ikke f.eks ta 1 uke med perm og 1 uke uten, uten at Lånekassen trekker deg for penger.

Anonymkode: a1c55...92a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok dette. Mor er student og far tok pappaperm to dager i uken. Du må søke permisjon til far med en gang barnet er født og etter de obligatoriske ukene til mor er over. Da får du full stipend fra Lånekassen samtidig som far får foreldrepenger fra nav. Det viktigste er at du ikke tar permisjon fra studiet, men det er ikke krav fra Lånekassen om å bestå eksamen. Totalt må det ikle utgjøre mer enn 50% per uke for far så han kan ikke f.eks ta 1 uke med perm og 1 uke uten, uten at Lånekassen trekker deg for penger.

Takk for godt svar. Men det jeg lurer på er hva som skjer når det gjelder NAV, dersom det skulle bli litt mye og jeg ikke står på eksamen? Må jeg dokumentere bestått en visst antall studiepoeng i foreldrestipendperioden for at far skal beholde rett til permisjon. Far har jo ikke rett til å ta ut perm dersom mor er hjemme.

Anonymkode: a4dc3...039

AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Men det jeg lurer på er hva som skjer når det gjelder NAV, dersom det skulle bli litt mye og jeg ikke står på eksamen? Må jeg dokumentere bestått en visst antall studiepoeng i foreldrestipendperioden for at far skal beholde rett til permisjon. Far har jo ikke rett til å ta ut perm dersom mor er hjemme.

Anonymkode: a4dc3...039

Vi måtte ikke det. I en slik situasjon hadde det vært greit å begrunne at du var tilstede på forelesning eventuelt selv om du ikke stod på eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg misforstår, men hvorfor kan ikke far ta permisjon hele perioden hvis du uansett skal fortsette å studere? Det gjorde vi da jeg var student. Da fikk jeg engangsstønad, var hjemme de seks første ukene (egentlig mindre, da far tok ut ferie), også hadde far permisjon 10-11 måneder med lønn/foreldrepenger. Jeg fikk lån og stipend som vanlig. Jeg besto alle eksamener, men jeg tror det hadde gått bra med NAV og lånekassen uansett, bare at mindre av studielånet hadde blitt omgjort til stipend (som vanlig). Er det en grunn til at far ikke skal ha 100% permisjon når du studerer? 

Anonymkode: 567fc...763

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg misforstår, men hvorfor kan ikke far ta permisjon hele perioden hvis du uansett skal fortsette å studere? Det gjorde vi da jeg var student. Da fikk jeg engangsstønad, var hjemme de seks første ukene (egentlig mindre, da far tok ut ferie), også hadde far permisjon 10-11 måneder med lønn/foreldrepenger. Jeg fikk lån og stipend som vanlig. Jeg besto alle eksamener, men jeg tror det hadde gått bra med NAV og lånekassen uansett, bare at mindre av studielånet hadde blitt omgjort til stipend (som vanlig). Er det en grunn til at far ikke skal ha 100% permisjon når du studerer? 

Du tok lån og stipend. TS vil få alt som foreldrestipend fra lånekassen. 

Anonymkode: a6e2b...65f

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tok lån og stipend. TS vil få alt som foreldrestipend fra lånekassen. 

Anonymkode: a6e2b...65f

Ok! Da forstår jeg. Det kan jo bli slitsomt å fortsette studiene med full progresjon hvis far bare har 50% perm, men det har dere vel tenkt på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bare 1000 kroner ekstra i mnd fra Lånekassen, så det foreldre stipendet hjalp ikke akkurat noe særlig, men det kan jo være dere har krav på mer om mannen din tjener mindre. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg tatt hele fellesdelen, for jeg presterte ikke på mitt beste med en baby i hus som holdt meg våken store deler av natten.

Anonymkode: c6269...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...