AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Hei Jeg har en bachelor i økonomi, men ønsker nå etter noen år å prøve en ny retning. Vurderer da å jobbe innen undervisning/læreryrket, og ønsker å høre andres meninger om hvilken av disse løsningene som høres mest fornuftig og anvendelig ut i jobbmarkedet; 1. Gå videre på en master innen økonomi eller organisasjon og ledelse (fra 2020), i mellomtiden ta 60 eller 120 stp årsstudium innen språk e.l. i år, slik at jeg kan ta PPU når masteren er fullført, og deretter undervise innenfor både språk, økonomi og lignende. 2. Hoppe på GLU 5.-10. fra høsten av, siden jeg har vært føre var og allerede søkt innen fristen utløp. 3. Ta diverse nettstudier, deltids/samlingsbaserte emner innenfor språk, pedagogikk og lignende, - selv om dette ikke gir konkret undervisningskompetanse, så kan det kanskje komme nyttig med på en eller annen lignende arena? Anonymkode: 0a2f7...6cd
Wera1 Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Jeg ville gått for alternativ nummer 1 eller 2!
Hansehan Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Jeg mener det første alternativet ditt er det beste, for det gir undervisningskompetanse også på videregående. Da får du brukt økonomiutdanningen din bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 53 minutter siden, Hansehan skrev: Jeg mener det første alternativet ditt er det beste, for det gir undervisningskompetanse også på videregående. Da får du brukt økonomiutdanningen din bedre. TS her. Takk for svar! Jeg tenker delvis det samme selv, men er bekymret for at undervisningskompetansen min skal bli for "smal", og at jeg dermed ikke får noen jobb innen undervisning. Usikker på hvordan en vil bli vurdert opp mot folk med "skikkelig" lærerutdanning hvis man eksempelvis søker seg inn som lærer med 60+60 stp i norsk/engelsk og PPU, noen som vet dette? Da tenker jeg både i vgs og ungdomsskole. Anonymkode: 0a2f7...6cd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 1 time siden, Wera1 skrev: Jeg ville gått for alternativ nummer 1 eller 2! TS her. Takk for svar, det er nok et av disse jeg ender på - er bare usikker på hvilket av dem som vil stille meg sterkest i arbeidsmarkedet, så vipper litt mellom master og GLU Anonymkode: 0a2f7...6cd
Hansehan Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Jeg tenker delvis det samme selv, men er bekymret for at undervisningskompetansen min skal bli for "smal", og at jeg dermed ikke får noen jobb innen undervisning. Usikker på hvordan en vil bli vurdert opp mot folk med "skikkelig" lærerutdanning hvis man eksempelvis søker seg inn som lærer med 60+60 stp i norsk/engelsk og PPU, noen som vet dette? Da tenker jeg både i vgs og ungdomsskole. Anonymkode: 0a2f7...6cd PPU er skikkelig lærerutdanning, tro meg! Med GLU 5.-10. stiller du bak de med PPU hvis du søker som lærer på vgs, og økonomiutdanningen din er ikke like relevant som undervisningsfag i grunnskolen (selv om du kanskje kunne undervist i matematikk, men det er opp til rektor å vurdere etter forskrift til opplæringslova). Jeg tenker at med master i økonomifag, en årsenhet i engelsk og norsk og PPU på toppen, så vil du ha brukt like lang tid som du nå tenker å bruke på GLU 5-10, men du vil ha undervisningskompetanse både i grunnskolen og vgs. Jeg vil tro det gir deg flere ben å stå på. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Ønsker du å jobbe i 5-10 klasse eller vil du jobbe på videregående? Personlig ville jeg gått 5-10, økonomi, administrasjon og ledelse er litt snevert som lærer tror jeg, da vil du kunne ha dette som undervisningsfag men det blir jo helst et par programfag som er relevante da. Som grunnskolelærer er all undervisning de første to årene obligatorisk, så roer det seg veldig. Kjenner flere lærerstudenter som jobber som kontaktlærer for eksempel. Anonymkode: 2d834...5a1
Jentadi Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 Om du sikter på undervisning i videregående, gå for alternativ en. Ønsker du å undervise på ungdomstrinnet, velg GLU. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 28 minutter siden, Hansehan skrev: PPU er skikkelig lærerutdanning, tro meg! Med GLU 5.-10. stiller du bak de med PPU hvis du søker som lærer på vgs, og økonomiutdanningen din er ikke like relevant som undervisningsfag i grunnskolen (selv om du kanskje kunne undervist i matematikk, men det er opp til rektor å vurdere etter forskrift til opplæringslova). Jeg tenker at med master i økonomifag, en årsenhet i engelsk og norsk og PPU på toppen, så vil du ha brukt like lang tid som du nå tenker å bruke på GLU 5-10, men du vil ha undervisningskompetanse både i grunnskolen og vgs. Jeg vil tro det gir deg flere ben å stå på. TS igjen. Tusen takk for svar! Jeg håper du har rett, for det hadde vært kjekt å ikke føle at bacheloren er "bortkastet" for å si det slik. Det er likevel vanskelig å definere hvilket alternativ som er verdt å satse på, som flere sier kan det være mer anvendelig med GLU i grunnskolen og da blir jo bacheloren "ubrukelig" om jeg skulle ønske å benytte meg av den (?) - men så er jeg usikker på jobbmulighetene innen undervisning i høyere utdanning, og derfor tviler jeg altså litt. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker du å jobbe i 5-10 klasse eller vil du jobbe på videregående? Personlig ville jeg gått 5-10, økonomi, administrasjon og ledelse er litt snevert som lærer tror jeg, da vil du kunne ha dette som undervisningsfag men det blir jo helst et par programfag som er relevante da. Som grunnskolelærer er all undervisning de første to årene obligatorisk, så roer det seg veldig. Kjenner flere lærerstudenter som jobber som kontaktlærer for eksempel. Anonymkode: 2d834...5a1 Jeg er ærlig talt litt usikker. Da jeg kun har erfaring som vikar i barneskole, har jeg lite kjennskap til både ungdomsskole og vgs i undervisningssammenheng, samt at det er flere stillinger å velge blant i ungdomsskoler enn vgs her i området, og jeg vil helst bli boende her. Det hadde jo vært kjekt å bare kunne bygge på bacheloren jeg har - selv om det tar nesten like lang tid, men igjen ønsker jeg en mest mulig anvendelig grad med størst mulig breddemuligheter. 23 minutter siden, Jentadi skrev: Om du sikter på undervisning i videregående, gå for alternativ en. Ønsker du å undervise på ungdomstrinnet, velg GLU. Veldig enkelt og greit svar, hehe! Skulle bare ønske valget var like enkelt. Usikker på hvor det er størst sjans for å få jobb i fremtiden også, så det gjør hele greia litt vanskeligere. Men sier likevel tusen takk for alle innspill, og tar gjerne imot enda flere! Anonymkode: 0a2f7...6cd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Tusen takk for svar! Jeg håper du har rett, for det hadde vært kjekt å ikke føle at bacheloren er "bortkastet" for å si det slik. Anonymkode: 0a2f7...6cd Her må du tenke som den økonomen du er, og innse at dette er sunk cost. Jeg vet ingenting om GLU eller læreryrket i deg hele tatt. Men er straks ferdig med master i øk.adm (finans). Jeg synes du skal tenke litt på studietiden / de neste 4-5 årene også, ikke bare hvilke alternativ som er best for jobb (for det virker det jo ikke å være entydig svar på uansett). Er du interessert nok/motivet for en mastergrad i økonomi, når det ikke er det du vil jobbe med? For master er noe helt annet enn bachelor, et kjempehopp i vanskelighetsgrad, og en helt annen arbeidsmengde. Det hadde i hvertfall blitt for hardt for meg hvis jeg ikke hadde hatt interessen. Særlig det å skrive masteroppgave uten motivasjon for faget, tror jeg kan være beintøft. Anonymkode: cf592...188
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du tenke som den økonomen du er, og innse at dette er sunk cost. Jeg vet ingenting om GLU eller læreryrket i deg hele tatt. Men er straks ferdig med master i øk.adm (finans). Jeg synes du skal tenke litt på studietiden / de neste 4-5 årene også, ikke bare hvilke alternativ som er best for jobb (for det virker det jo ikke å være entydig svar på uansett). Er du interessert nok/motivet for en mastergrad i økonomi, når det ikke er det du vil jobbe med? For master er noe helt annet enn bachelor, et kjempehopp i vanskelighetsgrad, og en helt annen arbeidsmengde. Det hadde i hvertfall blitt for hardt for meg hvis jeg ikke hadde hatt interessen. Særlig det å skrive masteroppgave uten motivasjon for faget, tror jeg kan være beintøft. Anonymkode: cf592...188 TS her. Du har et godt poeng her. Tenkte å sikte meg inn på mer organisasjonsfaglig rettet master, hvor mine styrker har lagt i større grad enn i fag som finans og tilsvarende. Men setter pris på dette perspektivet, og ser at masteren kanskje kan kreve mer enn jeg i utgangspunktet har sett for meg. Anonymkode: 0a2f7...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå