Gå til innhold

Det blir jo ikke reddiker!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har sådd reddik og har fått flotte vekster på overflaten.  Nå har det gått ca 4 uker siden såingen, og i følge posen med frøene skal jeg kunne høste deilig reddik om ikke så altfor lang tid. En uke, kanskje tre.

I dag dro jeg opp den ene roten fordi jeg klarte å brekke stilken, og tenkte at da kunne jeg like gjerne sjekke hvordan det stod til "under overflaten".

Vel, det var jo maks skuffende. Absolutt ingenting. Ikke en liten rund ting på størrelse med et blåbær, en gang, var synlig. Hva har jeg gjort feil?! Det kommer jo ikke reddik!

Har gjødslet, vannet og hele pakka - alt som det står at man skal. Jeg er helt nybegynner, så vet jo ikke om jeg gjør riktig, men har gjort det slik jeg har forstått at det skal gjøres fra posen og div. blogger/bøker...

Kan legge til at spinaten jeg har sådd heller ikke har blitt noe høydere, selv om det i følge posen også burde være snart tid for å høste det også.....

Jeg sår innendørs med vekstlys. Kan lyset rett og slett være for "mildt?" Syns alt spirte veldig raskt rett etter såing, så jeg vet ikke helt jeg...

Anonymkode: 7a307...087

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Reddiker liker kulde. Er det for varmt så går de "i frø" (altså de produserer stilk og blad og frø, men ikke knoll).

Du behøver ellers ikke dra opp en reddik for å se om den har fått knoll - selve reddiken vokser mer oppå enn under jorda.

Så neste runde ute. Og unngå juli/august (da er det for varmt om du ikke har et skyggefullt sted). 

Anonymkode: 84eda...f9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reddiker liker kulde. Er det for varmt så går de "i frø" (altså de produserer stilk og blad og frø, men ikke knoll).

Du behøver ellers ikke dra opp en reddik for å se om den har fått knoll - selve reddiken vokser mer oppå enn under jorda. 

Så neste runde ute. Og unngå juli/august (da er det for varmt om du ikke har et skyggefullt sted). 

Anonymkode: 84eda...f9c

Takk for svar!

Jeg kan ikke så ute, jeg bor i en kjeller med vinduer vendt mot nord... Men det kan jeg kanskje bruke til min fordel.

Jeg visste ikke at reddiken vokste "oppå", så jeg trodde reddiken bodde under overflaten, jeg... :fnise:  Jeg ser at stilken er knallrød, er det den som skulle vært en knoll?

Så jeg skal plassere de neste reddikene mørkere og kaldere? Er det bare å kaste de jeg har da eller?

AnonymBruker
Skrevet

For mye og feil gjødsel eller for mye vann kan også være noe. De liker lys men ikke varmen, derfor er de så fine å plante i skyggen av andre planter. 

Anonymkode: b50f6...624

Skrevet

Du trenger ikke kaste de du har, bladene og mini-rota er gode i salat eller på brødskiva som spirer. Fikk dem ikke til i fjor jeg heller, får se hvordan det går i år 😛 

Det kan være både temperaturen som ikke er optimal, eller mangel på lys. Generelt er vel rotfrukter vanskeligere å få til inne under vekstlys?

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Mhmjadda skrev:

Du trenger ikke kaste de du har, bladene og mini-rota er gode i salat eller på brødskiva som spirer. Fikk dem ikke til i fjor jeg heller, får se hvordan det går i år 😛 

Det kan være både temperaturen som ikke er optimal, eller mangel på lys. Generelt er vel rotfrukter vanskeligere å få til inne under vekstlys?

Temperaturen er jevn, ca 18 grader tenker jeg.

Vekstlyset står på på dagen og skrus av på kvelden. Det blir ikke spesielt varmt under lampa sånn som det blir i solen, men mulig det er "infrarød" varme som hånden min ikke kjenner men som er der for plantene?

Jeg ble anbefalt å begynne med reddik fordi det visstnok skulle være det letteste(jeg er HELT fersk!). Kjøpte vekstlyset samtidig og fortalte at jeg skulle bare dyrke inne siden jeg ikke har eget utearealet. Men! Nå tenker jeg at jeg kan sette reddiken ut i trappen ned til meg? Der er det morgensol og ellers skygge. Det må da være et ypperlig sted!?

Jeg har også sådd spinat som nå ser ut til å mistrives de og... De fikk gjødsel første gang i går, sådd for ca 4 uker siden. Først i såjord, og så flyttet de til plantejord for ca to uker siden.

Han på Plantasjen sa at "dette får alle til" men ærlig talt, det kan jeg ikke skryte på meg akkurat... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...