Gå til innhold

Noen sjanse for at dukkeelskende barn blir gode storesøsken ;)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 4 som eeeeeeeeeeeeeelske dukker og har gjort det siden tidenes morgen. Skifter bleie, mater, varmer melk og triller 3 vogner samtidig. Jeg selv var null interessert da jeg var liten. Likte roboter og dinossaurer :P Noen sjanse for at hun overfører dukkeomsorgen på fremtidig småsøsken, og kommer til å elske tilværelsen, hehe? Tror vel ikke helt det, men er det noen som har oppdaget noen sammenheng mellom interesser og storesøskenrollen?

Anonymkode: 96701...65d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen sjanse for at hun overfører dukkeomsorgen på fremtidig småsøsken

JA det tror jeg absolutt 😍

Anonymkode: 1cd12...9f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning kan jeg nevne et barn som var omsorgsfull mot dukker, dyr og barn, og et annet barn som klippet i stykker dukkene og mishandlet dyr og barn (inkl sine søsken) (og senere mishandlet voksne da hun ble voksen).

Anonymkode: 1cd12...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje, kanskje ikke. Selv var jeg en veldig ivrig "mamma" til dukkene mine som liten, men har aldri vært interessert i menneskebabyer.

Anonymkode: bfe0d...23a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er et fint storesøsken selv om favoritt"leken" er å kaste dukker i gulvet.. 

Anonymkode: f9257...b9f

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt mer bekymret hvis 4-åringen hadde begynt å dra av armer, hoder og ben på dukkene sine, forså å trille dem rundt i barnevognen...hehe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste (jente) hater å leke med dukker og har aldri hatt noen som helst interesse for dem. Men hun er allikevel en empatisk og omsorgsfull storesøster til den noen ganger ganske plagsomme lillebroren på 4. Heldigvis ingen sammenheng mellom dukkeleking og storesøsterkvalitet her ihvertfall. 

Anonymkode: c25bd...911

• Liker 1
Skrevet

Her ble vi faktisk positivt overrasket over hvor omsorgsfull og inkluderende den ville, bilelskende, høylytte propellen vi hadde fra før viste seg å være. Det første han gjorde, var å vise lillebror de fineste bilene sine, før han iført brannhjelm ble med for å skifte bleie.

Tenker jenta di har et ørlite forsprang på omsorgsfronten med tanke på at hun duller med dukker i stedet for å måke biler i veggen, så dette kan nok gå riktig så bra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi kasta dukkene ut av vogna og trillet rundt på kosedyr istedet. 

Liker sandkassa bedre enn å leke med dukker. 

Men ble en veldig søt og god storesøster. 

Anonymkode: b1e1d...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi kasta dukkene ut av vogna og trillet rundt på kosedyr istedet. 

Liker sandkassa bedre enn å leke med dukker. 

Men ble en veldig søt og god storesøster. 

Anonymkode: b1e1d...0ab

Er hun lesbisk? :)

Anonymkode: 1a8b3...896

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ellers går det bra med deg eller?🤪🙄🙄🙄

Anonymkode: bde13...1d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet mammaen og pappaen din at du henger på KG sent om kvelden? Burde ikke barneskoleelever som deg være i seng for lengst, selv om det er fri i morgen?

Anonymkode: f8539...ea0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok bære en sammenheng. Jeg elsket dukkene min, og elsker småsøskenene mine, og generelt babyer. Elsker de enda.

Men trur nok at det har mye med hvordan du tar med deg det/de eldre søskenene inn i babyen. Hvor mye de blir delaktig i baby, og hvor mye tid du som mamma bruker på de eldre. 

Anonymkode: 9ff96...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min viste seg å være babywhisper! Han var fire år da lillesøster kom til verden og nå er lillesøster 2 år og han er 6 og han tar henne ofte med ut med kompisene sine i bakgården uten at jeg er bekymret <33 Han viste bare interesse for biler og ball, har aldri vært interessert i en eneste bamse eller sutteklut. 

Anonymkode: c0d8c...fa7

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva du egentlig mener, TS. Skulle manglende interesse for dukker bety manglende omsorgsevne? Betyr det at barnet leker med biler og lego fremfor dukker og koppestell at det blir et sjalu storesøsken?

Og siden det ligger mye tradisjonell tankegang i innlegget ditt og fra flere i tråden: har gutter mindre omsorg for mindre søsken fra naturens side enn jenter?

Nå tipper jeg at du ikke mente dette spørsmålet så bokstavelig. Jeg hadde likevel lyst å sette tingene litt på spissen.

Den beste måten å forhindre sjalusi på er å inkludere storesøster og sørge for at barnet får alene tid med hver av foreldrene sine etter at babyen er født. Det er tross alt endringen fra å være sentrum i universet - dronningen - til å bli en av to og som foreldrene ikke helt greier å veie opp for som ofte forårsaker sjalusi. Hvis barnet er så lite at det heller ikke forstår at den enda mindre er både uskyldig og sårbar så kan det være vanskelig å takle følelsene som dukker opp.

Skrevet

50/50 sjanse vil jeg si.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

50/50 sjanse vil jeg si.

Hvorfor? Link til bevis.

Anonymkode: 81ff9...737

Gjest tranedatter
Skrevet

Herregud. 

Om man tror det er sammenheng, tenker jeg man bør vente med barn i det hele tatt. En dukke er en leksak, mennesker er noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket også dokkene mine og lekte masse med dem, men lekte aldri at de var barna mine (unntatt når andre jenter insisterte på sånn lek, som jeg syntes var fryktelig kjedelig). Mine dokker var utsatt for dramatiske eventyr, ble jaget av ulver, gikk seg bort i snøstorm osv :)

Dokkelek trenger ikke ha noe med "mamma-baby-lek" å gjøre.

Anonymkode: 14a38...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte med dukker, hadde aldri noen interesse for å leke og dulle med søsknen min. Syns alltid hun bare var i veien. 

Anonymkode: 8b00f...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...