AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Hei! Jeg har lyst til å skaffe oss en orientalsk korthår katt, har lest litt om dem på nettet, og virker som en søt pus generelt. Jeg ønsker å høre andres erfaringer med en slik katt? Vi har et barn på 2 år som er veldig ordentlig med dyr (respekterer når katten går, vi har øvd) , stor hage og passe stort hus.. Anonymkode: 05112...a7f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 De er veldig sosiale og bør ha en artsfrend. Enkelte oppdrettere selger ikke som ene-katt. Jeg har to brødre, født i høst. De er helt koko og har stor glede av hverandre, også er gleden enda større når mor kommer hjem 🤪 Særlig egnet som utekatt er de ikke, pga pelsen. Mine skal gjerne ligge under dyne/pledd og sove, selv om det er et par og tyve grader i stuen. Og oppå hverandre. De har to moduser, det er av og full fart. Jeg må sitte og kaste leker de henter halve kvelden, rulle opp doruller, redde stueplanter og forleden dag kom jeg hjem og tv-en var knust. En periode var stålampen veltet hver gang jeg kom hjem. Gubben synes de er så hyper at han flyttet ut 🤪 De eier heller ikke intimgrenser 😂 Anonymkode: 47ff8...638 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 De er svært intelligente og veldig aktive katter (noe Anonymkode: 47ff8...638 bekrefter ). De er små, og bør/må holdes slanke. De lange, tynne bena deres er ikke skapt for å bære ekstra vekt. De er sosiale! De er veldig sosiale. Du vil (i positiv betydning av ordet) regelrett bli 'beslaglagt'. De er krever (og fortjener) mye oppmerksomhet og kjærlighet. Dette er ikke en rase som trives alene. Du må ha tid til dem og du må gi dem oppmerksomhet og kjærlighet. De er svært kjærlige med sitt utvalgte menneske/sin utvalgte familie. Alt som er løst, som kan knuse, eller er ting du er redd for å miste, må låses inn, boltes fast, limes til underlaget. De riktige orientalerne for deg er veldig hengiven. Du er dens/deres eget menneske, og du vil aldri få anledning til å sove alene. Sengen din er deres seng, ref.Anonymkode: 47ff8...638 vedr. mangel på intimgrenser. De er i slekt med siamesere, så de kan absolutt gjøre seg verbalt forstått. Sangen "You'll never walk alone" passer veldig godt som beskrivelse på livet med orientalere. Om du bor i rimelig nærhet så vil jeg anbefale et besøk på NORAK sin utstilling i Furuset Forum 11. - 12. mai. Det stilles innen kategori 4 hvor orientalere tilhører. Jeg kan ikke gi noen garanti for at det er påmeldt mange utstillere av korthåret orientaler, men det ville være snålt om det ikke var noen det siden dette er en internasjonal utstilling Anonymkode: deaa4...854
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Min søster har påpekt hvor hengiven han ene er, han er litt sky overfor andre men med meg er han helt klister. Jeg får våt snute på nesen halve dagen og han skal helst ligge i armkroken og oppi fjeset på meg. Han andre er mye mer frempå og nysgjerrig på nye folk og steder, men ikke like klengete på meg. Anonymkode: 47ff8...638 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Hvilken skjønn liten gutt! ❤️ Blå ja? Anonymkode: deaa4...854 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Blå ja! Her er broderen. Anonymkode: 47ff8...638 1
Lille-pus Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 (endret) Black and blue ❤️ - og så mye for å rusle stille rundt under radaren ja! Endret 30. april 2019 av Lille-pus Fjernet bilde og tekst 1
NydeligVakkerPen Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Orientalere er noe helt for seg selv! De er en veldig krevende rase, som trenger en kompis som er lik eller flere. De er veldig sosiale, og har det ikke bra med selv, hvis man bare har en. Andre raser eller huskatter kan nok synes de blir litt for intense, for de vil ofte ha mye kroppskontakt, og ligge i klynge/oppå hverandre. Jeg har alltid tenkt at det er fordi de trenger all varmen din kan få! De "sloss" gjerne og, noe som kan se litt fælt ut, men er bare sånn de er. Den som jeg har, og de jeg har hatt tidligere, er helt unike, de har så ulike personligheter. De snakker som regel i et sett, og tar ikke nei for et nei. Det er en av egenskapene jeg syns er så herlig! Man skaffer seg ikke denne rasen hvis man ikke har tid, eller orker mas. Jeg syns de av og til er som å ha en 3- åring i hus. Han jeg har elsker alle mennesker, men trives best med meg. En siameser jeg hadde før, ble så sjalu på andre mennesker at han "slo" dem i fjeset for han ville ha meg i fred. De jeg har hatt har alltid godtatt kloklipp osv, er kjempegreie sånn. Alle har lært navnet sitt og kommer fykenende hvis du roper på dem. De sluker ofte mat, særlig våtfor, og snop, og har lett for å brekke seg! Så vær litt obs for dette. De er også utsatt for tannproblemer da de har trang munn. Det er så mye mer jeg kan fortelle, jeg elsker denne typen katt, og kunne nok hatt mange flere!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Åå så gøy å lese! Tusen takk for så gode og nyttige svar😍❤️ jeg er utrolig glad i katter, og etter å ha lest en del og sett videoer av orientalsk korthår, har jeg forstått at det er mye katt i en katt:) Det liker jeg❤️ Høres veldig gøy ut! Da blir det nok to pusekatter på oss i heimen etterhvert❤️ Anonymkode: 05112...a7f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 Du får nyte det å gå i fred på do, ligge på sofaen uten å være redd for å vekke kattene osv så lenge! 😂 Spesielt den grå fotfølger meg, skal jeg ut må jeg kaste favorittleken hans slik at han løper etter den og jeg kan lukke døren. jeg må sitte og kaste halve kvelden hjemme, leke til den ene og microfiberklut til den andre, og i går måtte jeg jobbe overtid og de hadde dekorert huset mens de ventet. Forrige uke veltet de 58-tommers tv-en så den knuste, og dusjforhenget mitt er nå frynsete. Har lite gardiner her, men persiennen på kjøkkenet har nå brukket av en del, og siden jeg ikke har gardiner er det like gøy å klatre opp i yttertøyet i gangen, eller i håndklærne på badet. Sengen er egentlig et hoppeslott for katter, og det er selvsagt mest morro om det ligger noen under dynen. Han ene vil gjerne ligge under, mens andre ganger skal han leke med pirajatenner og tyve nåler i form av klør inn i sideflesk og tær.... Nå har jeg skrudd tv-en opp på veggen 😜 Ligge på sofaen og se på kan være besværlig når begge sitter på brystet mitt og nusser meg på nesa med kalde, våte snuter. Glemmer jeg da å ta på dem, trykker de gjerne en labb i trynet på meg, eller dynker en leke i vannskålen og legger den i fjeset mitt slik at jeg våkner. Går jeg ut på kjøkkenet snubler jeg i katter og det er bæljekonsert, og brødskive blir oftest inntatt enten stående eller med tallerkenen holdt over hodet. Gi beskjed om du trenger navn på oppdretter!! 😂😂 Anonymkode: 47ff8...638 2
NydeligVakkerPen Skrevet 4. mai 2019 #11 Skrevet 4. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får nyte det å gå i fred på do, ligge på sofaen uten å være redd for å vekke kattene osv så lenge! 😂 Spesielt den grå fotfølger meg, skal jeg ut må jeg kaste favorittleken hans slik at han løper etter den og jeg kan lukke døren. jeg må sitte og kaste halve kvelden hjemme, leke til den ene og microfiberklut til den andre, og i går måtte jeg jobbe overtid og de hadde dekorert huset mens de ventet. Forrige uke veltet de 58-tommers tv-en så den knuste, og dusjforhenget mitt er nå frynsete. Har lite gardiner her, men persiennen på kjøkkenet har nå brukket av en del, og siden jeg ikke har gardiner er det like gøy å klatre opp i yttertøyet i gangen, eller i håndklærne på badet. Sengen er egentlig et hoppeslott for katter, og det er selvsagt mest morro om det ligger noen under dynen. Han ene vil gjerne ligge under, mens andre ganger skal han leke med pirajatenner og tyve nåler i form av klør inn i sideflesk og tær.... Nå har jeg skrudd tv-en opp på veggen 😜 Ligge på sofaen og se på kan være besværlig når begge sitter på brystet mitt og nusser meg på nesa med kalde, våte snuter. Glemmer jeg da å ta på dem, trykker de gjerne en labb i trynet på meg, eller dynker en leke i vannskålen og legger den i fjeset mitt slik at jeg våkner. Går jeg ut på kjøkkenet snubler jeg i katter og det er bæljekonsert, og brødskive blir oftest inntatt enten stående eller med tallerkenen holdt over hodet. Gi beskjed om du trenger navn på oppdretter!! 😂😂 Anonymkode: 47ff8...638 Det er krevende å ha brødre 🤣🤣 Håper de roer seg litt ned etter hvert, men det spørs. Jeg hadde siameserbrødre, og de gjorde alle mulig rampestreker. Er så koselig når de trår i trynet for at du skal våkne HVER natt... Jeg hadde 3 katter, der en var orientaler, skulle jo ha to OSH, men var ingen tilgjengelig. Han holdt på å kverke de andre, ble for mye for dem, stakkars. Heldigvis etter ett år fant jeg min brune OSH, og skal si deg det ble noe helt annet! Bestevenner fra første minutt. Og de herja med hverandre, i stedet for med de andre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 4 timer siden, NydeligVakkerPen skrev: Det er krevende å ha brødre 🤣🤣 Håper de roer seg litt ned etter hvert, men det spørs. Heh ja, typen min flyttet ut to måneder etter de flyttet hit og påstår de aldri kommer til å roe seg. Time will tell...De er nå lettere å forholde seg til enn humørsyk mann 🤪 Anonymkode: 47ff8...638 1
NydeligVakkerPen Skrevet 4. mai 2019 #13 Skrevet 4. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Heh ja, typen min flyttet ut to måneder etter de flyttet hit og påstår de aldri kommer til å roe seg. Time will tell...De er nå lettere å forholde seg til enn humørsyk mann 🤪 Anonymkode: 47ff8...638 Såpass ja, vel, det er ikke alltid så lett å leve med OSH, det er for folk med verdens beste tålmodighet..De kommer nok til å roe seg ned når de ikke er kattunger lenger.. mine har gjort det til en viss grad, men jeg tåler veldig mye bråk, mas og at de går i beina mine hele tiden, sikkert fordi jeg jobber med småbarn 🤣 Jeg vil ha en til, siden han ene døde brått, heldigvis er han bestevenn med det nyeste tilskuddet som er adoptert 😀 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #14 Skrevet 4. mai 2019 Tror den beste egnede rasen for ham er en utstoppet 🤪 Jeg håper de etterhvert greier å sove mer enn 6 timer i strekk. Forleden natt ble jeg vekket av vask og mal, før de begynte å hoppe rundt i sengen for å slåss... trodde klokken nærmet seg stå opp, kikket på den og da var den bare 4 om natten 😂 Da måtte resten av natten tilbringes med soveromsdøren lukket 😜 Anonymkode: 47ff8...638 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #15 Skrevet 4. mai 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får nyte det å gå i fred på do, ligge på sofaen uten å være redd for å vekke kattene osv så lenge! 😂 Spesielt den grå fotfølger meg, skal jeg ut må jeg kaste favorittleken hans slik at han løper etter den og jeg kan lukke døren. jeg må sitte og kaste halve kvelden hjemme, leke til den ene og microfiberklut til den andre, og i går måtte jeg jobbe overtid og de hadde dekorert huset mens de ventet. Forrige uke veltet de 58-tommers tv-en så den knuste, og dusjforhenget mitt er nå frynsete. Har lite gardiner her, men persiennen på kjøkkenet har nå brukket av en del, og siden jeg ikke har gardiner er det like gøy å klatre opp i yttertøyet i gangen, eller i håndklærne på badet. Sengen er egentlig et hoppeslott for katter, og det er selvsagt mest morro om det ligger noen under dynen. Han ene vil gjerne ligge under, mens andre ganger skal han leke med pirajatenner og tyve nåler i form av klør inn i sideflesk og tær.... Nå har jeg skrudd tv-en opp på veggen 😜 Ligge på sofaen og se på kan være besværlig når begge sitter på brystet mitt og nusser meg på nesa med kalde, våte snuter. Glemmer jeg da å ta på dem, trykker de gjerne en labb i trynet på meg, eller dynker en leke i vannskålen og legger den i fjeset mitt slik at jeg våkner. Går jeg ut på kjøkkenet snubler jeg i katter og det er bæljekonsert, og brødskive blir oftest inntatt enten stående eller med tallerkenen holdt over hodet. Gi beskjed om du trenger navn på oppdretter!! 😂😂 Anonymkode: 47ff8...638 I feel ya! The joy of inventive kittens Anonymkode: deaa4...854
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 Så gøy å lese 😍❤️ Virkelig vakre katter, jeg liker "mye katt i en katt" Vi har et barn som elsker katter, og jeg er hjemmeværende. Burde vi kanskje ha to katter? Anonymkode: 05112...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå