Gå til innhold

Skal jeg snakke med 2-åring om min mormors død

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mormor døde i går, og hadde vært syk i noen få måneder der hun forandret seg masse (mindre og mindre tilstede). Vi har ganske stor familie, og dattera mi hadde alle 8 oldeforeldre frem til i går. Og i og med at hun har så mange hun kaller oldemor, er jeg litt usikker på om jeg skal snakke om det? Jeg vet ærlig ikke om hun engang vil merke at hun er borte. Vi var kun med min mormor når hele familien var samlet, maks en gang i måneden. Så hun visste jo hvem hun var, men samtidig var det ikke ei vi ofte besøkte, eller besøkte alene. Og er redd det skal bli feil hvis jeg forteller at oldemor ikke kommer mer/ er i himmelen, også blir hun forvirret når vi besøker en annen oldemor. Hva ville dere gjort? Og hvordan skal jeg gjøre det?

Anonymkode: 8d307...e68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo veldig liten nå..

Jeg mistet moren min når mitt barn var 3 år, og han forstod ikke så mye av dette. Jeg valgte å heller fortelle han om det når han ble større og jeg mer stødig i min sorg. Så ble jeg ikke så lei meg når jeg skulle fortelle. Men vi snakker ofte om mamma og at hun er med oss i hjertet og i himmelen / stjernene. 

Anonymkode: 38278...9df

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det enkelt. Si at mormoren din og oldemoren hennes er død og snakk litt om at man blir lei seg når folk man er glad i dør. Svar så eventuelt på spørsmål. Barn er enkle å snakke med.

Anonymkode: 40bec...339

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det enkelt. Si at mormoren din og oldemoren hennes er død og snakk litt om at man blir lei seg når folk man er glad i dør. Svar så eventuelt på spørsmål. Barn er enkle å snakke med.

Anonymkode: 40bec...339

Enig i dette. Ikke sikkert hun legger merke til at mormoren din er borte direkte, men det kan være hun merker at du eller andre i familien er lei seg. Du gjør ingen skade ved å fortelle henne dette. 

AnonymBruker
Skrevet

En toåring hadde jeg ikke sagt noe spesielt til, med mindre hun spør eller merker at dere er lei dere feks. De har ikke noe begrep om døden osv. Min fireåring mistet sin oldemor nylig, da pratet jeg litt med han om det. 

Anonymkode: 40464...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Da hunden døde, var barnet to år. Jeg fortalte at hunden var død og ikke kom tilbake til oss mer. Det gikk helt fint. 

Først ca et år senere, ved tre års alder forsto barnet at hunden var borte for alltid og hadde en liten sorgprosess i et par dager. 

Anonymkode: 4cb52...7ab

AnonymBruker
Skrevet

En to-åring er vel sannsynligvis alt for liten til å begripe dette...             

Anonymkode: 9d4c5...977

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...