AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Har maksimalt lønnstrekk på lønnen min på 12500kr og har forbruksgjeld på langt over milion så dette blir å ta noen år. Men hva skjer ved utbetaling av skatt som man har tilgode og feriepenger? Trekker de mer ved feriepengs utbetaling eller er det fast sum uansett? Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Hvis du får igjen på skatten så tror jeg de tar det. Litt usikker på feriepengene, men vil tro at de trekker mer den mnd du får feriepenger. Håper du er ung, for dette ser ut til å ta tid. Anonymkode: 5f191...375
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 De trekker kun det fastsatte beløpet. Har du derimot gjeld til skatteetaten, motregner de det du evn måtte få til gode på skatten. Om ikke vil du få utbetalt beløpet, da ingen andre motregner mot skatt til gode enn skatteetaten. Feriepenger motregnes på samme måte som lønn. Anonymkode: 25bb1...25c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får igjen på skatten så tror jeg de tar det. Litt usikker på feriepengene, men vil tro at de trekker mer den mnd du får feriepenger. Håper du er ung, for dette ser ut til å ta tid. Anonymkode: 5f191...375 Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Anonymkode: 948f7...89c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Nav tar også det du får igjen på skatten:/ Anonymkode: d8c7d...5b4
Duff Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Kommunen kan også ta av skatten hvis man har utestående der. Så altså, skatteetaten, kommunen og nav kan ta skattepengene men du får brev i forkant dersom de gjør det.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Det foretas trekk av skattepenger til gode av namsmannen ja, men ikke av feriepengene (trekkes ikke ekstra den mnd du får utbetalt feriepenger) Anonymkode: b603b...609
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det foretas trekk av skattepenger til gode av namsmannen ja, men ikke av feriepengene (trekkes ikke ekstra den mnd du får utbetalt feriepenger) Anonymkode: b603b...609 Når det er "privat" gjeld? Har kun forbruksgjeld, ikke staten. Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er "privat" gjeld? Har kun forbruksgjeld, ikke staten. Anonymkode: 00077...793 Namsmannen foretar trekk i lønn/ytelser for alle andre krav enn til det offentlige (lånekasse, nav, skatt og lignende) og de trekker dermed skattepenger til gode for slik "privat" gjeld ja. Anonymkode: b603b...609
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 Skatteetaten, Statens Innkrevingssentral og NAV Innkreving kan kreve skattemotregning. https://www.dinside.no/okonomi/skylder-du-penger-til-disse/61459860https://www.dinside.no/okonomi/62000-nordmenn-kan-miste-skattepengene/61060036https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/ Anonymkode: d27eb...736
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 For at alminnelig namsmann skal ta utleggstrekk i skatt til gode må utleggsforretning avholdes i perioden mellom tidspunktet skatten er avregnet og tidspunktet den utbetales. I tillegg må saksøker be spesifikt om at utlegg tas i skatt til gode. Dette er, så vidt meg bekjent, ikke normal praksis noen steder. Det er heller ikke praksis å øke trekket i måneden feriepengene utbetales. I namsmannens verktøy, som viser gjennomsnittslønn, er ikke måned med feriepengeutbetaling inkludert. Dette er ikke gjeldende ved gjeldsordning. Med det sagt vil jeg anbefale å bruke alt av ekstra midler til å betale ned gjeld. Anonymkode: ed0e7...126
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 Ok, hvem av dere har rett egentlig? Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #13 Skrevet 30. april 2019 Da dette spørsmålet kom opp forrige gang gikk jeg i dybden og fant, i korte trekk, det jeg skrev over. Har avholdt flere enn to tusen utleggsforretninger, men aldri tatt pant i skatt til gode eller trukket ekstra i feriepengemåneden. Anonymkode: ed0e7...126 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #14 Skrevet 30. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For at alminnelig namsmann skal ta utleggstrekk i skatt til gode må utleggsforretning avholdes i perioden mellom tidspunktet skatten er avregnet og tidspunktet den utbetales. I tillegg må saksøker be spesifikt om at utlegg tas i skatt til gode. Dette er, så vidt meg bekjent, ikke normal praksis noen steder. Det er heller ikke praksis å øke trekket i måneden feriepengene utbetales. I namsmannens verktøy, som viser gjennomsnittslønn, er ikke måned med feriepengeutbetaling inkludert. Dette er ikke gjeldende ved gjeldsordning. Med det sagt vil jeg anbefale å bruke alt av ekstra midler til å betale ned gjeld. Anonymkode: ed0e7...126 Så det er ikke vanlig at inkassoselskap ber om utlegg i skatt tilgode eller er det sånn at de egentlig ikke har lov? Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #15 Skrevet 30. april 2019 De har anledning til å be om det, men erfaringsmessig er det ikke mange som legger opp til det. Det vanligste er å sende utleggsbegjæring en stund før skyldnerens aktive utleggstrekk utløper, slik at man kan få ta over det. Siden arbeidsmengde, restanser og behandlingstid kan variere rundt om kring, vil det ikke være hensiktsmessig å sende utleggsbegjæring for å kun få utlegg i skatt til gode. Det kan godt være at begjæringen ikke er ferdig behandlet før skattepengene er utbetalt. Anonymkode: ed0e7...126
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #16 Skrevet 30. april 2019 Så hvis jeg er skikkelig uheldig så kan skattepengene ryke? Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #17 Skrevet 30. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De har anledning til å be om det, men erfaringsmessig er det ikke mange som legger opp til det. Det vanligste er å sende utleggsbegjæring en stund før skyldnerens aktive utleggstrekk utløper, slik at man kan få ta over det. Siden arbeidsmengde, restanser og behandlingstid kan variere rundt om kring, vil det ikke være hensiktsmessig å sende utleggsbegjæring for å kun få utlegg i skatt til gode. Det kan godt være at begjæringen ikke er ferdig behandlet før skattepengene er utbetalt. Anonymkode: ed0e7...126 Får inkassoselskapet beskjed fra namsmann når et aktiv trekk utløper eller hvor mye det gjenstår? Et par andre spørsmål når jeg først er igang! Jeg har mye gjeld i mitt navn og det har vel egentlig vært tilfeldig hvem som rukket å sende inn krav først men det er ihvertfall 2 år igjen på det trekket som er aktivt nå, hva får de som kommer med sine krav nå beskjed om? Der er ju ikke noen penger å hente? Kan jeg havne i fengsel pga gjeld til inkassoselskap? Er det noen gang tilfelle at gjelden blir slettet pga at noen uansett ikke kommer kunne betale ned den i sin livstid? Vet du noe om det? Anonymkode: 00077...793
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #18 Skrevet 30. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg havne i fengsel pga gjeld til inkassoselskap? Nei, med mindre du blir politianmeldt for svindel og dømt i en rettsak. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen gang tilfelle at gjelden blir slettet pga at noen uansett ikke kommer kunne betale ned den i sin livstid? Det kalles gjeldsordning, Anonymkode: d27eb...736
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #19 Skrevet 2. mai 2019 På 30.04.2019 den 15.22, AnonymBruker skrev: Får inkassoselskapet beskjed fra namsmann når et aktiv trekk utløper eller hvor mye det gjenstår? Et par andre spørsmål når jeg først er igang! Jeg har mye gjeld i mitt navn og det har vel egentlig vært tilfeldig hvem som rukket å sende inn krav først men det er ihvertfall 2 år igjen på det trekket som er aktivt nå, hva får de som kommer med sine krav nå beskjed om? Der er ju ikke noen penger å hente? Kan jeg havne i fengsel pga gjeld til inkassoselskap? Er det noen gang tilfelle at gjelden blir slettet pga at noen uansett ikke kommer kunne betale ned den i sin livstid? Vet du noe om det? Dersom inkassoselskap sender inn begjæring om utlegg når du har aktivt (maksimalt) utleggstrekk vil namsmannen undersøke om du har bil, eiendom, aksjer, bankkonto etc. tjenlig til utlegg. Dersom det kun er noen måneder igjen av utleggstrekket, vil namsmannen etablere utleggstrekk fra måneden etter foranstående trekk utløper. Dersom det ikke er anledning til å etablere utleggstrekk eller ta pant i noe, vil utleggsforretningen bli avholdt med "intet til utlegg". Kravet består, og foreldelsesfristen blir forlenget til 10 år. I namsmannens protokoll vil det fremkomme informasjon om ditt nåværende trekk. Da vet saksøker eller saksøkers prosessfullmektig når det vil være lurt å sende neste utleggsbegjæring. Dersom du er ansett som varig ute av stand til å betjene gjelden, kan du være en kandidat for gjeldsordning etter loven. Et naturlig første steg er å kontakte gjeldsrådgiver i kommunen (NAV) for å få en oversikt. Normalt sett godtar ikke kreditorer utenrettslig gjeldsordning dersom gjelden hovedsakelig består av forbrukslån og/eller kredittkort, men det kan likevel være til stor hjelp for en eventuell gjeldsordningssøknad til namsmannen. Anonymkode: ed0e7...126 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå