Gå til innhold

Overnatte med svigers med baby...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunn: mannen og jeg har vært sammen i 7 år, gift i 1 år. Har fått baby, som nå er 9 uker.

De første 5 årene av forholdet vårt var svigers vanskelige å forholde seg til. De baksnakket meg til mannen når jeg ikke var der, og når jeg var der var det en kald front som møtte meg. De viste ingen tegn til å ville bli kjent med meg, og ut i fra det de sa til mannen var de skeptisk mot meg pga min far og ting han har gjort tidligere - og han har jeg ikke hatt kontakt med på 15 år. Dette er veldig kort forklart, og det var en vanskelig periode for forholdet vårt, på et tidspunkt gjorde vi det nesten slutt fordi svigers fikk meg til å føle meg så ille - som at jeg ikke fortjente gutten deres... 

Når han fridde til meg, snudde det gradvis. I starten var ikke de støttende eller positive, men så skjønte de vel at det kom til å skje... Siden da har det gått bedre, men det er fremdeles veldig sårt for meg at de behandlet meg som de gjorde de første årene. Har heller aldri fått noen forklaring eller unnskyldning fra de, annet en at de har gitt litt uttrykk for at de ikke skjønner hva jeg mener når jeg har prøvd å spøke med at det ikke var så enkelt å komme inn i familien...

Nå har vi altså fått baby. Hittil har situasjonen vært langt mer krevende enn jeg så for meg. Brystbetennelse, sopp, h*n finner ikke søvnen selv, så dagene mine går i å bære/bysse i søvn, og på nettene må h*n ligge på eller rett ved siden av meg for å finne roen. Det blir altså veldig lite søvn på meg, og det er ikke så mye å gjøre med akkurat nå, siden det kun er jeg som er "god nok". Men det er en annen sak... 

Utfordringen min er: i sommer vil jeg gjerne at vi tilbringer kanskje en ukes tid med familien til begge, som bor et annet sted enn oss. Det krever at vi overnatter et sted, og det mest naturlige, pga plass, er hos svigers. Men alt i kroppen min roper "nei!" når jeg tenker tanken. Jeg har som nevnt ikke kontakt med faren min, og moren min har gått bort. Annen familie har ikke plass til oss. 

Spørsmålet mitt, til de som har lest alt dette, er: hvorfor vil ikke jeg overnatte med baby hos svigers, og hva kan jeg gjøre for å kanskje endre dette? Kan det være pga at det har vært en utfordrende start med baby? At jeg generelt ikke føler for å ha folk så tett på? Er det pga måten de behandlet meg på tidligere, fortsatt litt bitter? 

Jeg skjønner at det kan være rart å spørre om dette her, men jeg vil gjerne ha et nytt perspektiv, kanskje noen som har vært i samme situasjon... 

Og ja, jeg har selvsagt snakket med mannen om absolutt alt nevnt her. 

Anonymkode: a2737...a7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Steg 1 er dette:

Snakk med mannen om hva som er greit fra svigers og hva som er ugreit. Og så må dere bli enige om hvordan HAN på en grei men konsis og forståelig måte skal formidle (før dere i det hele tatt avtaler besøk) til sine foreldre at dette faktisk er alvor. Begynner de å skape seg så tar han med seg deg og baby og drar hjem. Det gjør han etter 1 (jeg skriver 1) tilfelle dersom de ikke øyeblikkelig påå tilsnakk fra han legger seg flat. Ringer de ikke og ber om tilgivelse kutter dere all kontakt til de eventuelt er klare til å beklage.

Dette er minimumskravet du burde stilt til din mann helt i begynnelsen. Gjør han det ikke - ja da er han ikke mye til dugende menneske. Evner han ikke noe så enkelt som å stå opp for folk han bryr seg om - hvordan skal han evne ta seg av en unge?

Anonymkode: df2c2...8a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I din situasjon ville jeg undersøkt om Airbnb, hotell, campinghytte e.l kan være aktuelt.

Det er godt å ha litt privatliv når baby er så liten.

Anonymkode: 93261...ac3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt, til de som har lest alt dette, er: hvorfor vil ikke jeg overnatte med baby hos svigers, og hva kan jeg gjøre for å kanskje endre dette? Kan det være pga at det har vært en utfordrende start med baby? At jeg generelt ikke føler for å ha folk så tett på? Er det pga måten de behandlet meg på tidligere, fortsatt litt bitter? 

Men for å svare på spørsmålet ditt: Min teori er at det kanskje kan være litt av alt. En uke som gjest i andres hus er utfordrende, spesielt med de omstendighetene du nevner.

Jeg har vært i en situasjon som kanskje kan ligne din, og det er grunnen til at jeg foreslo alternative overnattingsplasser i det forrige innlegget mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Steg 1 er dette:

Snakk med mannen om hva som er greit fra svigers og hva som er ugreit. Og så må dere bli enige om hvordan HAN på en grei men konsis og forståelig måte skal formidle (før dere i det hele tatt avtaler besøk) til sine foreldre at dette faktisk er alvor. Begynner de å skape seg så tar han med seg deg og baby og drar hjem. Det gjør han etter 1 (jeg skriver 1) tilfelle dersom de ikke øyeblikkelig påå tilsnakk fra han legger seg flat. Ringer de ikke og ber om tilgivelse kutter dere all kontakt til de eventuelt er klare til å beklage.

Dette er minimumskravet du burde stilt til din mann helt i begynnelsen. Gjør han det ikke - ja da er han ikke mye til dugende menneske. Evner han ikke noe så enkelt som å stå opp for folk han bryr seg om - hvordan skal han evne ta seg av en unge?

Anonymkode: df2c2...8a7

Mannen er veldig konfliktsky, og der er nok noe underliggende som har gjort at han rett og slett ikke har turt å sette foreldrene på plass tidligere enn han gjorde (etter to-tre år begynte han å si beskjedent fra at han synes det var trist at de snakket slik og slik om meg). Han var rett og slett bekymret for at de ville kutte kontakten med han dersom han sa fra at måten de behandlet meg på ikke var greit. 

Og til minimumskrav jeg burde ha stilt han, jeg sa til han i flere år at han måtte stå opp for meg om vi skulle ha noen fremtid, men jeg sympatiserte med at han synes det var vanskelig å si fra til de. Han sa ifra til slutt, og har blitt flinkere med årene. Dette var også noe vi snakket mye om før vi ble gravide, at han må jobbe med å bli mindre konfliktsky :)

Takk for tips, tenker at vi får prate og avklare litt rammer før det evt muligens blir overnatting :)

I din situasjon ville jeg undersøkt om Airbnb, hotell, campinghytte e.l kan være aktuelt.

Det er godt å ha litt privatliv når baby er så liten.

Hei! Ja, jeg har vært inne på tanken om airbnb. Det er bare kjedelig at det vil koste en del, typ minimum 500 kr natta... Hotell vil også bli svært dyrt. Men jeg tenker å ta det opp :) det er nok noe med å kunne trekke seg litt tilbake og å ha privatliv, ja... 

Men for å svare på spørsmålet ditt: Min teori er at det kanskje kan være litt av alt. En uke som gjest i andres hus er utfordrende, spesielt med de omstendighetene du nevner.

Jeg har vært i en situasjon som kanskje kan ligne din, og det er grunnen til at jeg foreslo alternative overnattingsplasser i det forrige innlegget mitt.

Kan godt være at det er en kombinasjon av alt, ja. Jeg klarer ikke å slappe av rundt de på grunn av alt som har vært, for jeg er redd for at de plutselig skal finne en ny grunn til å mislike meg, og så er alt på'n igjen... 

Jeg vil jo at de skal få et godt forhold til barnebarnet sitt, men det kan de jo forsåvidt få uavhengig av om vi overnatter hos de eller ei... 

Når jeg tenker meg om skal ikke vi på sommerferie i år, så kanskje vi skal invitere i airbnb istedenfor :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo at de skal få et godt forhold til barnebarnet sitt, men det kan de jo forsåvidt få uavhengig av om vi overnatter hos de eller ei... 

Det er ikke alltid det er til beste for barnet å omgås visse typer mennesker. Jeg tenkte i altfor mange år det samme som deg, men kom til slutt til et punkt hvor jeg innså at svigermor faktisk ikke påvirker familien på en god måte, og at det riktige er å begrense kontakten. 

Selvsagt kan din situasjon være forskjellig, det håper jeg, men våg å tenke tanken. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er til beste for barnet å omgås visse typer mennesker. Jeg tenkte i altfor mange år det samme som deg, men kom til slutt til et punkt hvor jeg innså at svigermor faktisk ikke påvirker familien på en god måte, og at det riktige er å begrense kontakten. 

Selvsagt kan din situasjon være forskjellig, det håper jeg, men våg å tenke tanken. 

Jeg kommer absolutt til å følge med på hvordan de behandler barnet, og ikke minst meg. Jeg har ingen utfordring med å "ta kampen" om det er det beste for barnet vårt ❤️

Trist å lese at det ble slik for dere, men godt at du fant det ut og gjorde det rette :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...