AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Når minste kommer er eldste 19 mnd. Ville dere startet eldste i barnehage 2 mnd før eller hatt hjemme et år til? Hvorfor? Anonymkode: 85a40...336
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Jeg ville gjort det, med korte dager og litt fri her og der. Da har du ihvertfall plassen. Nyfødte og spedbarn kan være veldig krevende, det kan bli søvnmangel og diverse trøbbel. Da er det godt med litt avlastning på dagtid. Selv om barnet får barnehageplass, betyr det ikke at barnet må ha fulle dager og uker i der. Anonymkode: df13b...2f9 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Barnet kommer til å kose seg med masse andre barn, lek og turer mens du kan gjøre andre ting.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Ville aldri hatt et eldre barn hjemme med baby. For alles del. Det blir sårt for eldste å måtte underholde seg selv mens mammaen sitter i sofaen og ammer, babyen har sovnet på fanget eller mor må gjøre en av de andre hundre tingene man må når man har baby. Babyen får heller ikke like mye oppmerksomhet som h*n bør få, eller som eldste fikk da h*n var baby, og mor kommer til å kjenne på følelsen av å ikke strekke til. I tillegg får heller ikke mor hvilt når babyen hviler siden eldste krever oppmerksomhet, og med lite hvile kommer lite overskudd til å ta seg av begge barna på en god måte. Jeg hadde sendt eldste i barnehagen også kan dere heller ha korte dager og noen dager hjemme når babyen blir litt eldre og rutinene er på plass. Anonymkode: d2cfc...1b2 2
FantasDick Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Du kjenner barnet best. Vi har samme aldersforskjell på våre små og vi valgte barnehage, men begynte ikke før 2 mnd etter fødselen. Største er en rolig og ukomplisert type, så hun var mye hjemme med oss istedenfor bhg, men vi hadde i allefall muligheten. Minstemann hadde jeg sendt i bhg tvert! Han er utrolig aktiv og oppfinnsom, har mye initiativ og er veldig nysgjerrig og eksperimentell. Han er 20 mnd nå og hadde jeg vært gravid igjen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Jeg ville latt eldste starte i barnehagen. Bedre at h*n får leke med barn på sin egen alder i barnehagen enn å være hjemme og se på at du duller med en baby. Anonymkode: c6e48...f8b
Puny Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Barnehage. Det nye barnet fortjener din fulle oppmerksomhet på lik linje med det nr. 1 fikk. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 Merkelig hvordan det blir fremstilt at det å være hjemme med to barn er en umulig oppgave. Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før det var ganske vanlig å ha barn hjemme. Har gått veldig bra med oss også🙂 Jeg ville søkt redusert plass, og eventuelt hatt korte dager. Anonymkode: fd697...70c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 Jeg ville hatt eldste i barnehage. Anonymkode: 9af41...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig hvordan det blir fremstilt at det å være hjemme med to barn er en umulig oppgave. Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før det var ganske vanlig å ha barn hjemme. Har gått veldig bra med oss også🙂 Jeg ville søkt redusert plass, og eventuelt hatt korte dager. Anonymkode: fd697...70c Det er ingen som påstår det er en umulig oppgave, men det er ikke optimalt for noen av partene. Barn 1, som er vant med full oppmerksomhet fra begge foreldrene vil kunne oppleve sjalusi og det er veldig lite stimulerende for et lite barn å sitte å se på at mor ammer/bader baby med bleielekkasje/har sovende baby på fanget osv. Da er det mye bedre at barnet er i barnehagen og får utfolde seg meg jevnaldrende. Babyen får heller ikke mors fulle oppmerksomhet i samme grad som eldste fikk siden eldstes behov også må dekkes, og mor vil kjenne på følelsen av å ikke strekke til i større grad, samt vil få mindre hvile. Med nattevåk osv. er det greit å kunne legge seg nedpå når babyen sover for å ha overskudd til å ivareta begge barna tilstrekkelig på ettermiddagene. Anonymkode: d2cfc...1b2 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 Tenker at det vil gå helt fint å ha begge hjemme. Som en annen nevner; du skal ikke så veldig mange år tilbake før det var vanlig. Det er to år mellom meg og min søster, vi begge begynnte i bhg da vi var 3. Det vil si vi var begge hjemme med mamma frem til hun først begynnte i bhg da hun var 3 og jeg året etter. Det å lære fra tidlig av at man kanskje noen ganger må vente litt (eldste leke litt selv på gulvet, yngste ligge litt under babygym feks) tenker jeg er en veldig positiv ting. Du vil fint klare å dekke begges behov på en god måte. Det vil nok bli tøft i perioder (kanskje helt i starten når minste trenger deg mye) men slik er det å ha barn. kommer til å gjøre det samme selv. Bedre å være hjemme med en mamma som man kanskje av og til må vente litt på og lære å ta hensyn til flere enn å være i en bhg med fullt kjør og dårlig bemanning når en er så liten. Så ser jeg at to så tette som regel fort får stor glede av hverandre. Når baby blir 4-5 mnd og litt mere våken og «på» vil nok hen ha stor glede av sitt storesøsken og omvendt. Anonymkode: bcb2e...28a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri hatt et eldre barn hjemme med baby. For alles del. Det blir sårt for eldste å måtte underholde seg selv mens mammaen sitter i sofaen og ammer, babyen har sovnet på fanget eller mor må gjøre en av de andre hundre tingene man må når man har baby. Babyen får heller ikke like mye oppmerksomhet som h*n bør få, eller som eldste fikk da h*n var baby, og mor kommer til å kjenne på følelsen av å ikke strekke til. I tillegg får heller ikke mor hvilt når babyen hviler siden eldste krever oppmerksomhet, og med lite hvile kommer lite overskudd til å ta seg av begge barna på en god måte. Jeg hadde sendt eldste i barnehagen også kan dere heller ha korte dager og noen dager hjemme når babyen blir litt eldre og rutinene er på plass. Anonymkode: d2cfc...1b2 Har du prøvd det selv?Veldig vanlig før.Og noen få som fremdeles gjør det.Jeg blandt annet.Beste tiden i lag.Når minste sover og kvalitetstid med eldste.Ja du blir sliten og lite søvn og aldri vet hva du har i vente.Men får aldri tiden igjen med de små. For mange idag bare leverer i bhg når de har en liten hjemme og.For mye styr... Hvorfor få flere da? Anonymkode: 4054a...eaf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #13 Skrevet 30. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig hvordan det blir fremstilt at det å være hjemme med to barn er en umulig oppgave. Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før det var ganske vanlig å ha barn hjemme. Har gått veldig bra med oss også🙂 Jeg ville søkt redusert plass, og eventuelt hatt korte dager. Anonymkode: fd697...70c Det var litt annerledes før da. Jeg kunne gjerne hatt begge mine hjemme hvis jeg hadde naboer/venninner som gjorde det samme. Da kunne man møtes, og la de eldste barna leke sammen. Det var som regel slik det var før. Det er 15mnd mellom mine to, og jeg vil ikke si at det er en umulig oppgave å ha begge hjemme. Men eldste har absolutt mest glede av faste rutiner, og elsker barnehagen. Med en 4 uker gammel baby så er det enda ikke mye rutinepreg over permisjonslivet. Jeg har null dårlig samvittighet for at pappaen leverer i barnehagen på vei til jobb, og så ringer bhg meg når han våkner fra luren sin og er klar for henting. Minste er forøvrig fortsatt mye våken om natten, og sover om dagen. Jeg hadde ikke fungert hvis jeg ikke kunne "sove" til kl. 12-13 denne første tiden. Økedøgn burde heller kalles økeuker, og det er fortsatt en omstendelig prosess med toalettbesøk, renselse og dusjing. Ser ikke at storebror hadde hatt mye glede av å sitte og se på alt dette her når han heller kan leke, utforske, være ute, osv. Om et par måneder regner jeg med vi er såpass rutinert at han fint kan være hjemme i større grad, evt ha enda kortere dager. Anonymkode: 54f0a...785 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #14 Skrevet 30. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd det selv?Veldig vanlig før.Og noen få som fremdeles gjør det.Jeg blandt annet.Beste tiden i lag.Når minste sover og kvalitetstid med eldste.Ja du blir sliten og lite søvn og aldri vet hva du har i vente.Men får aldri tiden igjen med de små. For mange idag bare leverer i bhg når de har en liten hjemme og.For mye styr... Hvorfor få flere da? Anonymkode: 4054a...eaf Hvorfor få flere? Du har jo barna litt mer enn bare de 7-8mnd permisjonen varer. Eller skal man få barn bare basert på den første tiden? Anonymkode: 54f0a...785 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #15 Skrevet 30. april 2019 Det kommer an på så mye. Hvis arbeidstiden til den som er i jobb (far/mor) passer med levering som ikke er alt for tidlig (særlig midtvinters kan det være slitsomt å måtte ta baby ut for å levere eldstemann i barnehagen), at barnehagen kanskje er så nærme at man ikke må i bil for å hente, at du tror eldstemann ville trives best i barnehagen med jevnaldrende rundt seg på dagen osv. Hvis det er andre fedre/mødre hjemme med 2-3 åringer der dere bor, så er det hyggeligere å være hjemme enn å være det eneste barnet som ikke er baby. Man vet jo heller ikke hvilken baby man får, har man en baby som sover en del så får man litt tid med eldstemann på formiddagen hvis man har begge hjemme. Får man, som min bror, en baby med litt utfordringer (en fot som måtte ha fysikalsk behandling flere ganger i uken det første halvåret), så er det kjedelig for eldstemann å måte være med på mye slikt. Det tok mange måneder før de fikk en god barnehageplass til eldstemann fordi de i utgangspunktet ikke hadde søkt. Vi hadde litt større aldersforskjell (2, 5 år i mellom), gåavstand til barnehagen (Pappaen leverte med sykkelsete, jeg hentet med baby i vogn med ståbrett for storesøster), hun hadde korte dager i barnehagen og vi tok en dag hjemme i blant når det passet og for oss var det supert. Lillebror hadde vært med og hentet i barnehagen hver dag siden han var en uke, og kjente de voksne, lydene, luktene og alt annet, og var så godt som ferdig tilvent i barnehagen når han startet der i august 14-mnd gammel. Anonymkode: 78ab0...762 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå