Gå til innhold

Mindre rase med personlighet som Border Collie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei tispe på 1 år, men ønsker på sikt å ha en hund til i hus. Vi er aktive og elsker Border Collien vår! Vi ønsker en hund med samme type egenskaper (skal dog ikke brukes i gjeting, men agility), men ønsker gjerne en av en mindre rase (10-12 kilo). Har sett på Shetland Sheepdog og Aussie. Noen andre alternativer? 

Anonymkode: 43592...d3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Er klar over at Aussie er en relativt stor rase. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Islandsk fårehund kanskje? 

Anonymkode: 19040...253

AnonymBruker
Skrevet

Shetland sheepdog er en flott rase men de er ikke alle like aktive. Hvis du vurderer rasen bør du kjøpe av noen som driver med agility. Min tispe er treig som dagen er lang så jeg sliter med å gå tur samtidig med sheltien og den andre hunden (som er aktiv). 

Anonymkode: ff1e0...97e

Skrevet

Welsh corgi cardigan 

Pyreneisk gjeterhund

Australsk cattledog

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte Corgi (cardigan) med en gang. Er en relativt liten rase, men kan gjøre det veldig bra i agility. Herlig gemytt. Kjenner flere som har den rasen og har bare gode erfaringer med dem

Anonymkode: 59173...805

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket ut MAS. Miniature American Sheepdog? Tidligere « mini aussie». Er nå en godkjent rase. Jeg har en liten tispe av den rasen som jeg trener ag med. Hun er spinnvill🤣 foreløpig er vi veeeeeldig nybegynnere, men hun har en skikkelig drive og er super å jobbe med. 

Anonymkode: bec50...6a3

AnonymBruker
Skrevet

Nå går jeg ut i fra at du vil ha en hund som kan gjøre det godt i agility og ikke en "mini-border collie". Det første som falt meg inn er sheltie og kelpie. 

Anonymkode: 7ee97...91b

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket ut MAS. Miniature American Sheepdog? Tidligere « mini aussie». Er nå en godkjent rase. Jeg har en liten tispe av den rasen som jeg trener ag med. Hun er spinnvill🤣 foreløpig er vi veeeeeldig nybegynnere, men hun har en skikkelig drive og er super å jobbe med. 

Anonymkode: bec50...6a3

Nei...det er ikke en godkjent rase nei

Skrevet

Sheltie! 

Ingen over, ingen vedsiden av. 

Jeg har en, han er vidunderlig! 

• Liker 2
Skrevet

Mange terriere som gjør det godt i agility. 

AnonymBruker
Skrevet

Breton? 

Anonymkode: 483f4...d0e

AnonymBruker
Skrevet

Hva med bichon havanais?

Anonymkode: be530...356

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har ei tispe på 1 år, men ønsker på sikt å ha en hund til i hus. Vi er aktive og elsker Border Collien vår! Vi ønsker en hund med samme type egenskaper (skal dog ikke brukes i gjeting, men agility), men ønsker gjerne en av en mindre rase (10-12 kilo). Har sett på Shetland Sheepdog og Aussie. Noen andre alternativer? 

Aussiene er fantastiske i lydighet og rallylydighet, men blir litt tunge i agility ser jeg på trening. 

I klubben vår er det to raser som går igjen hos de som vil drive agility til mer enn hobbybruk, og det er Sheltie og Border Collie.

Men skal du kjøpe Sheltie er det viktig å kjøpe fra de riktige linjene. Jeg har tre stk og den yngste er av amerikanske gjeterlinjer og klart den som vil komme lengst i sporten. Den nest eldste er så lat at vi kaller henne Ferdinan. 😉 Hun er av såkalt TBT linjer, true british type. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Rucula skrev:

Nei...det er ikke en godkjent rase nei

Det trodde ikke jeg heller, men etter litt googling ser det jammen sånn ut...

AnonymBruker
Skrevet

Min shetland sheepdog er i alle fall ingen energibunt. Hun er ganske lat av seg, og liker ikke gå ut i regnvær, for da blir hun våt på potene. Bruker mye tid på å slikke potene tørre igjen når vi da kommer inn, det trumfer alt å få stelt potene sine tørre igjen!

Amerikanske linjer av sheltien går for å være sterkere og derfor raskere. Det finnes et par i Telemark som oppdretter de amerikanske linjene, og har noen champions i agility. Søk på Facebook på "Breeder Team- Shetland Sheepdog" så kommer du i kontakt med dem. De har nettopp brukt championen i agility (Wee) i avl. Valpene er ikke født enda.

Anonymkode: 2f2ae...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Papillon.

Anonymkode: b0120...5d2

Skrevet

Sheltie av oppdrettere som driver med hundesport kunne jeg tenkt meg. Evt en pyreneisk gjeterhund eller en papillon.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde ikke jeg heller, men etter litt googling ser det jammen sånn ut...

What? 

I FCI? 

Skrevet
16 minutter siden, Anki skrev:

Sheltie av oppdrettere som driver med hundesport kunne jeg tenkt meg. Evt en pyreneisk gjeterhund eller en papillon.

Pyrrer altså...da må du vite hva du går til. Jeg kjenner 5-6 stk og de er krevende! Og da snakker jeg ikke bare om at de er svært aktive,  men det er mye dårlig gemytt og nerver der ute. 

Jeg kjenner også flere pyrrer som overhode ikke egner seg i sport pga dårlige nerver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...