Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Erfaringer med østrogentilskudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i kontakt med gynekologen ang det å begynne med østrogen. Er 50 og i overgangsalder. Plagene jeg har er manglende energi, og generelt litt tristere stemning. Ikke hetetokter som er ganske vanlig.

Gynekologen mente jeg kunne begynne å bruke tilskudd forebyggende og jeg vurderer dette.

Hvilke erfaringer, positive og negative, har dere gjort dere?

Anonymkode: 26993...783

Gjest MizBiz
Skrevet

Følger! Trodde østrogen var kreftfremkallende?

Skrevet
3 minutter siden, MizBiz skrev:

Følger! Trodde østrogen var kreftfremkallende?

Det er ikke anbefalt å gå lenge på, men plagene av overgangsalder kan veie tyngre enn risikoen. 

AnonymBruker
Skrevet

Østrogen kan være en risiko mtp østrogensensitiv kreft, men man må veievfordeken av en slik behandling opp mot ulempene.

Jeg har gått på østrogentilskudd i 8 år nå, skal vel slutte neste år.  For meg var det viktig å redusere sjansen for hjerte-/karsykdommer, beinskjørhet og andre ting som kan være problematisk mtp tidlig overgangsalder. 

Jeg har en økt risiko mtp østrogensensitiv brystkreft (arvelig), men for meg veide fordelene opp før ulempene. 

Har ikke opplevd noen bivirkninger av behandlingen. 

Anonymkode: 83e3c...a8c

Skrevet

Har legen sjekket progesteron nivået ditt? Mangel på dette kan gi symptomer også, og tilskudd gir ikke kreftrisiko.

Syns  det er lite kunnskap om overgangsalder hos kvinner hos fastleger, og lite forskning generelt..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på dette, for jeg har strengt tatt ikke så mye plager at det kanskje er helt nødvendig... Det kommer jo an på hvor mange plager man kan leve et godt liv med. Skal høre med legen min.

ts

Anonymkode: 26993...783

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...