Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #1 Skrevet 22. april 2005 Hei, Har tentamen i 3SK neste uke. Har fått en forb. del hvor oppgaven er å forberede et innlegg om oppblomstringen av nasjonalisme knyttet til etniske grupper. Hvilke virkemidler har de, og hvordan stiller etablerte statsdannelser seg til deres kamp? Det står også: " Det har de siste årene vært en oppblomstring av, og økende fokus på terroraksjoner i verden". Det er det....ble veldig forvirret jeg ! Vanskelig å vite hva de mener i det hele tatt. Hadde blitt så glad for synspunkter og evt. meninger! Får ha med et notatark. Er ikke lett å konsentrere seg om SÅ mange heldagsprøver når ALLE krever forberedelse. :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #2 Skrevet 22. april 2005 Lykke til. Meningen er vel at du skal researche deg fram til notater selv?
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2005 #3 Skrevet 22. april 2005 Litt vanskelig å svare på, når man ikke vet hva dere har på pensum.. Jeg ville skrevet om Baskere i Spania..
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #4 Skrevet 22. april 2005 Vi hadde diskusjonsgrupper idag..men for de av oss som hadde tentamen i andre fag ble det altså ikke noe av. Veldig dårlig . Pensum har vært alt fra konflikter rundt om i verden til FN- EU. Internasjonal politikk..
Vercetti Skrevet 23. april 2005 #5 Skrevet 23. april 2005 Det er jo piece of cake, egentlig, bare VELDIG omfattende. Spørs litt hva man skal sentrere på.
Gjest Gjesten Skrevet 23. april 2005 #6 Skrevet 23. april 2005 Oppblomstring av nasjonalisme knytta til etniske grupper. Eg forstår at du slit eg... Kva vil dei ha fokus på her trur du? Om du definerer begrepa grundig, nasjonalisme og etniske grupper, så vil det kanskje bli lettare å gå vidare. Så må du avgrense oppgaven din, bestemme deg for nokre få etniske grupper som du også definerer. Dvs skriv kvifor desse er ei etnisk gruppe/ kva som skil dei frå resten av folket, det er ikkje alltid det er like tydeleg nemleg. Dersom du deler opp oppgåva, og ser nøye etter kva dei spør etter, bestemmer deg for begrensningar og strukturerer/ lagar disposisjon før du begynner stoffinhenting vil du spare deg sjølv for ein del jobb trur eg. Forstår godt at du tykkjer det er masete no, alle eksamenar og tentamenar, både muntleg og skriftleg, skal jo førebuast heime for tida, hadde nesten vore lettare slik det var i gamle dagar då eg var ung... Lykke til!!!
Gjest Sima Skrevet 24. april 2005 #7 Skrevet 24. april 2005 Hei, Har tentamen i 3SK neste uke. Har fått en forb. del hvor oppgaven er å forberede et innlegg om oppblomstringen av nasjonalisme knyttet til etniske grupper. Hvilke virkemidler har de, og hvordan stiller etablerte statsdannelser seg til deres kamp? Jeg tenker; nord England opptøyene i bla. Bradford og Oldham (søk på Oldham/Bradford riots). Pakistanske 2.gen innvanderere. British National Party (BNP) & National Front (det er oppblomstra nasjonalisme). BNP har etter 11 sept skifta fokus over på muslimene. Deres taktikk er nå få hinduer og sikher "mot" muslimene. De vil splitte det asiatiske miljøet. Videre tenker jeg økende stigmatisering av muslimer i vestlige samfunn. Dette fører til reaksjoner. i England finnes det aktive "stop the BNP" kampanjer. TV stasjoner boikotter dem, og det er generell enighet blandt de andre partiene at BNP bare sprer hat. Det står også: " Det har de siste årene vært en oppblomstring av, og økende fokus på terroraksjoner i verden". Ja, da drar du inn pakistanerne i (nord) England. Hvordan den gruppa har møtt økende stigmatisering fordi de er muslimer. Og hvordan fremmedfientlige partier/kampanjer spesielt fokuserer på muslimer for bevisst å dra nytte av publisiteten rundt terrorisme og terrormistenkte. Det var noen av mine tanker. Håper det hjelper Spør hvis det er noe mer....
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Da det står hvordan etablerte statsdannelser forholder seg til deres kamp tror jeg ikke BNP og motstand mot den multikulturulle transformasjonen av land er riktig vei å gå. Denne handler vel mer om en minoritet som ønsker eget land, ikke de som ønsker å bevare landet og befolkningen slik det har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå