Gå til innhold

Graviditetstest på legevakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvor lavt hcg nivå man må ha før det slår ut på test på legevakten? Noen som tilfeldigvis jobber på en legevakt som kan svare?

Anonymkode: 309b5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man går ikke på legevakten for å ta en graviditetstest. Ærlig talt. De har det travelt nok. Kjøp deg en test, eller ring fastlegen?

Anonymkode: 4581a...d97

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går ikke på legevakten for å ta en graviditetstest. Ærlig talt. De har det travelt nok. Kjøp deg en test, eller ring fastlegen?

Anonymkode: 4581a...d97

Du aner jo ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: de19e...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går til fastlegen din med dette. Ikke misbruk legevakten.

Anonymkode: 77a4f...0fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du bruke legevakt til dette? 

Anonymkode: 71076...b4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du aner jo ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: de19e...388

Opplys oss gjerne? Hvorfor skal man ta graviditetstest hos legevakten? 

Anonymkode: 31a06...079

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle legekontor har vel et laboratorium? Ta med urinprøve og lever der. Trenger hverken legevakt eller fastlegen.

Anonymkode: f9278...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Testene på legevakten har nøyaktig samme grense som gode hjemmetester man får kjøpt. Eneste forskjellen er at de ikke kommer med fancy display, men at man må lese av teststrek og kontrollstrek. Får du ikke utslag hjemme vil den heller ikke slå ut på legevakten med mindre de tar blodprøve som analyseres på lab. Det er ikke vanlig, men mulig de gjør drt ved sterk indikasjon på graviditet utenfor livmor eller noe, men tipper de da heller tar UL.

Anonymkode: cdbf8...3a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar urinstix og hcg av alle jenter i fruktbar alder som kommer inn med magesmerter på vår legevakt. Dessverre vet jeg ikke hvor høy hcg må være for å vise positivt, maskin som analyserer den, viser pos/neg, men har såvidt fått svar som er tvetydig, da har pas fått beskjed om å ta ny kontroll hos fastlege. 

Anonymkode: 927ab...a4d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar urinstix og hcg av alle jenter i fruktbar alder som kommer inn med magesmerter på vår legevakt. Dessverre vet jeg ikke hvor høy hcg må være for å vise positivt, maskin som analyserer den, viser pos/neg, men har såvidt fått svar som er tvetydig, da har pas fått beskjed om å ta ny kontroll hos fastlege. 

Anonymkode: 927ab...a4d

Takk for svar, til alle dere andre ble det utført graviditetstest uten at jeg visste det da jeg kom inn med omgangssyke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, til alle dere andre ble det utført graviditetstest uten at jeg visste det da jeg kom inn med omgangssyke.

Dro du på legevakten fordi du hadde omgangssyke? 

Normalt så slår graviditetstestene ut på hcg rundt 25, noen er mer sensitive. Men legekontorene bruker de som ligger på 25, vanligvis. Og 25 er lavt, da vil den bli positiv på dagen man forventer mensen. 

Testene man får kjøpt på apotek/nett/butikk er like gode som de bruker på legekontorer og legevakten.Man får til og med kjøpt mer sensitive tester. Blodprøver kan vise nøyaktig mengde hcg. 

Anonymkode: c571a...de1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

25-50. Mao hjemmetester er like bra eller bedre. 

Anonymkode: 4f794...122

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel heller et spørsmål om hvor høyt nivået må være før testen slår ut. Samme tester brukes overalt. Hvorfor vil du bare ha svar fra noen som tilfeldigvis jobber på legevakt? Hvordan kan du være sikker på at vedkommende som svarer, virkelig jobber på legevakt?

Er dette en spøk?

Anonymkode: 1e279...ca7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor lavt hcg nivå man må ha før det slår ut på test på legevakten? Noen som tilfeldigvis jobber på en legevakt som kan svare?

Ingen her inne har lov til å utgi seg for å være helsepersonell. Kan du ikke ta deg en tur til fastlegen da? Legevakten er for de som er syke, ikke de som lurer på om de er gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å snu på spørsmålet: du får ikke positiv test om du ikke er gravid - eller at du eksempelvis opplever en spontanarbort og det derfor er hcg i kroppen.

Om du får en blodprøve er det slik at alt over 5 = gravid. Derimot vil ikke en hcg på 10 eller 20 på testdato (eller senere) være særlig positivt, da det er lite. Så det kommer an på.

Anonymkode: 3a180...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen her inne har lov til å utgi seg for å være helsepersonell. Kan du ikke ta deg en tur til fastlegen da? Legevakten er for de som er syke, ikke de som lurer på om de er gravide.

Hvorfor er dere så kjipe?

TS kan være gravid utenfor livmor eller oppleve en smertefull spontanabort som gjør at hun lurer på om dette kan være årsaken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dere så kjipe?

TS kan være gravid utenfor livmor eller oppleve en smertefull spontanabort som gjør at hun lurer på om dette kan være årsaken.

Hun har ikke gitt uttrykk for dette. Hvis dette er tilfelle, burde hun komme seg til fastlegen, evt. sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Vil tro alle legevakter/legekontor bruker normale graviditetstester som krever samme mengde hcg som de vanlige testene man selv får kjøpt. 

Endret av Solkremen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk om å kaste bort tiden og ressurser til lege-kontorene...          

Anonymkode: 67105...fd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tok graviditetstest av meg på legevakten når jeg ble kjørt inn til legevakten etter å ha besvimt 2 ganger når jeg var på besøk hos faren til samboeren min. Den andre gangen jeg besvimte så var det et skikkelig krampeanfall, så samboeren min ville kjøre meg til legevakten. Vet ikke hvor nøyaktig den er hos legevakten, jeg tisset i ett glass og så tok de det i en slags maskin😅 den ble heldigvid negativ på meg

Anonymkode: df74a...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...